Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Se trailer

Mefisto

Klaus Manns berättelse om val och överlevnadsinstinkter i regi av Natalie Ringler

Mefisto Poster
Premiär
16 februari 2023
Speltid
ca 2 tim 20 min, inkl paus
Info

Färdigspelad

Om uppsättningen

”Vad kunde jag ha gjort? Jag ville bara spela teater. Jag är bara en helt vanlig skådespelare! Bara en helt vanlig skådespelare.”

Tyskland, sent 1920-tal. Skådespelaren Hendrik Höfgen är uppskattad av både publiken och kollegorna på den lokala teatern, men längtar desperat efter det stora genombrottet. Han vet att han är ämnad för större roller, på större scener! Liksom de flesta av sina kamrater är han socialist och ser förfärat på hur nationalsocialismen växer sig starkare. Det är en föränderlig, kreativ och våldsam tid.

Just som hans egen karriär börjar få luft under vingarna tar Hitler makten och samhällsklimatet förändras över en natt. Ska Hendrik offra karriären och fly landet? Eller ska han smeka de nya ledarna medhårs och fortsätta sitt liv som stigande stjärna på den tyska teatern?

Mefisto är en pjäs om en människa och ett teatersällskap som, utan eftervärldens svartvita facit, försöker orientera sig i en kaotisk och hotfull tid. En berättelse om små och stora val, kompromisser och överlevnadsinstinkter.

Regissören Natalie Ringler har haft stora framgångar på Teater Galeasen med uppsättningar som Vår klass och Irakisk Kristus (med nypremiär i mars 2023). 2021 tilldelades hon Svenska Dagbladets Thaliapris.

Klaus Mann, son till författaren Thomas Mann, lämnade Tyskland när nazisterna tog över 1933. Mefisto gavs ut 1936 och huvudkaraktären är baserad på Klaus Manns tidigare vän, skådespelaren Gustaf Gründgens, som var Hermann Görings favorit och intendent för Preussisches Staatstheater i Berlin.

Teaterförlag: Nordiska ApS

Biljetter

Spelperiod 16/02–24/05 2023

Mefisto är akut, aktuell politisk teater.
SvD
En ensemble i toppklass, Danilo Bejarano, han är som en uppenbarelse av grandios självömkan och ger kropp åt ett samhällstillstånd – det är skickligt gjort.
P1 Kulturnytt
Ringler har en imponerande hand med Dramatens stora scen, styckets universum – där alla spelar flera roller – är i ständig rörelse.
Expressen

Medverkande

Av
Ariane Mnouchkine efter Klaus Manns roman
Översättning
Laura Buttler
Reviderad översättning
Lucas Svensson
Scenografi/ljus
Lars Östbergh
Kostym
Elin Hallberg
Musik och ljud
Mikael Nilzén
Koreografi
Roger Lybeck
Peruk och mask
Johan Lundström, Anne-Charlotte Reinhold
Dramaturg
Irena Kraus
Foto affischbild
AORTA
Foto föreställningsbilder
Sören Vilks

Natalie Ringler om Mefisto

Natalie Ringler om flykt och kompromisser

"Nån gång kommer våra barn fråga vad vi gjorde 2022. Vad ska vi svara? Vi gick till jobbet, oroade oss över räntorna och elpriserna, kollade nån serie på tv... Det är ju så det är. De stora existentiella frågorna drunknar så lätt i vardagens logistiska problem."

Klaus Mann – en objuden gäst på ett bröllop

När romaner filmas händer det att författaren till förlagan ges en biroll. Om kameran dröjer omotiverat länge, nästan kärleksfullt, vid den där vithårige mannen som säljer biljetter till en linbana någonstans i Alperna, anar man att det rör sig om ett gästspel av den sorten. Rollerna ofta stumma, en blinkning till de införstådda. Kanske säger det något om Klaus Mann hur han väljer att porträttera sig själv i Mefisto, nämligen som objuden (högst ovälkommen) gäst på ett bröllop.

Trailer