Vanliga frågor

Ditt besök
Ditt köp
Presentkort
Föreställningar

Ditt besök

Vilka rutiner gäller på Dramaten när hela teatern öppnar igen?

Restriktionerna tas bort från och med 29 september, Dramaten öppnar återigen upp med fulla salonger från och med 1 oktober. Riskbedömningar genomförs kontinuerligt och vi utgår ifrån och följer lagar, förordningar, Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer.

Vad gör Dramaten om smittan ökar igen och reglerna ändras?

Dramaten följer kontinuerligt utvecklingen och samhällets regler.

Vad anser Dramaten om vaccinpass?

Dramaten följer regeringens lagar och förordningar, Dramaten kan inte ta egna beslut om vaccinpass.

Vi är flera personer som ska gå på föreställning, men vi köpte biljetter när salongerna hade corona-avstånd. Kan jag byta biljetterna så vi får sitta tillsammans?

Du kan enkelt byta biljetterna på vår hemsida genom att logga in på Mina sidor. Då bokar du av biljetterna och använder tillgodobeloppet för att boka nya biljetter. Vänligen notera att det tyvärr inte är någon garanti för att det finns platser kvar, väljer du att boka om och köpa nya går du in i ett nytt köpflöde. Kundservice har tyvärr inte möjlighet att hjälpa till med ombokning av redan köpta platser.

Jag vill inte ha mina biljetter nu när distansen i salongerna tas bort, vad gör jag?

Du kan enkelt omboka eller avboka dina biljetter på vår hemsida genom att logga in på Mina sidor. Vid avbokning får du ett tillgodobelopp att använda till en annan gång. Vi återbetalar endast vid inställda föreställningar.

Måste jag sitta på den plats som anges på biljetten?

Ja – det är viktigt att sitta på angivna platser.

Hur arbetar Dramaten för en trygg teaterupplevelse?

Vi anpassar verksamheten för att kunna erbjuda både köp och besök på ett tryggt sätt, både för medarbetare och besökare.

Läs mer om Svensk scenkonst arbete för säkra evenemang.

Frågor och svar om coronaviruset från Folkhälsomyndigheten.

Arbetar Dramaten med tillgänglighet t.ex. rullstolsanpassade hissar och hörhjälpmedel?

Ja, självklart. Läs mer om tillgänglighet här.

När är restaurangerna öppna?

För information om restaurangernas utbud och öppettider, se Mat & dryck.

Vilka regler och rutiner gäller på Dramaten fram till 29 september?

Då rådande restriktioner inte tillåter fulla salonger anpassar vi salongerna för din och vår trygghet. All verksamhet på Dramaten bedrivs så att risken för smitta minimeras. Riskbedömningar genomförs kontinuerligt och vi utgår ifrån och följer lagar, förordningar, Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer.

Vad gäller under Unga Dramatens skolturnéer?

Dramaten följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer. Riskbedömningar genomförs kontinuerligt och vi utgår ifrån och följer lagar och förordningar. Om det inte är möjligt att genomföra skolturnén på grund av den rådande pandemin kommer föreställningarna avbokas och skolorna kommer inte debiteras för föreställningarna.

 

Ditt köp

Läs mer om ditt köp.

Kan jag om- eller avboka min biljett?

Vi erbjuder flexibla köpvillkor, du kan omboka din biljett till annat datum eller mot tillgodo med 24 timmars framförhållning. Detta gör du själv via Mina sidor. Vi gör inga återbetalningar. Frågor? Kontakta oss på [email protected].

Går det att boka biljetter på dramaten.se?

Bokningsfunktionen togs bort våren 2018. Som kund betalar du nu dina biljetter direkt.

Finns möjlighet till gruppbokning?

Om du vill boka för en större grupp, fler än 10 personer – kontakta gruppbokningen via [email protected]. Då vi för tillfället endast kan erbjuda ett begränsat antal biljetter per föreställning har vi inte möjlighet att genomföra gruppbokningar. Så snart förutsättningarna förändras kommunicerar vi det.

Blir jag automatiskt återbetalad vid inställd föreställning?

Ja, vi återbetalar dina biljetter och du får ett mejl med mer information. Ibland har vi möjlighet att först erbjuda ombokning, också då via ett mejl till den mejladress du använde vid köpet.

Alla med biljett till en inställd föreställning kontaktas via mejl och återbetalas* automatiskt (glöm inte att betala eventuell faktura från Qliro).

*Om vi saknar uppgifter för att kunna genomföra en återbetalning kontaktar vi dig på den mejladress som du använde när du köpte din biljett. På grund av högt tryck på kundservice kan din återbetalning ta tid, vi hanterar alla ärenden i datumordning och arbetar så snabbt vi kan.

Om jag köpt biljett på faktura, ska jag betala den trots inställd föreställning?

Privatperson, webb:
Ja, du betalar den fakturan precis som vanligt och betalningen som genomförts återbetalas så snart som möjligt.

Organisation (skola/företag):
Om fakturan redan är betald kommer du kunna välja mellan att få summan återbetald eller att nyttja beloppet vid framtida bokningar. Har du inte betalt din faktura behöver du inte göra någonting, kreditfakturan kvittas mot ursprungsfakturan.

Hantera köp via Mina sidor

Genom att logga in på Mina sidor får du en överblick över dina köpta biljetter, de kontaktuppgifter vi har till dig och ditt eventuella tillgodobelopp. Du kan själv avboka biljetter fram till 24 timmar innan föreställningens start och använda ditt tillgodobelopp för bokning eller ombokning när du vill.

Kan jag betala med kontanter?

Nej. Det betyder att du betalar med kort eller Swish när du köper biljetter och program i biljettkassan och foajéer.

 

Presentkort

Köp presentkort här

Kan man köpa presentkort till Dramaten?

Ja! Om du köper via dramaten.se kan du välja att skriva ut presentkortet som en PDF-fil som bifogas i din mejlbekräftelse. Ett presentkort från Dramaten gäller i två år.

Kan man betala med presentkort på dramaten.se?

Ja. Du kan betala med presentkort så länge presentkortets giltighetsdatum inte passerat.

Jag har ett presentkort som gick ut 1 mars 2020 eller senare, kommer giltighetstiden att förlängas?

Samtliga presentkort som gick ut från 1 mars 2020 och framåt förlängs till och med tidigast 31 december 2022. Du använder den kod som finns på ditt presentkort, precis som vanligt.

Om jag köper ett presentkort nu och coronasituationen håller i sig, kommer Dramaten förlänga giltighetstiden då?

I nuläget gäller samtliga presentkort i 24 månader från inköpsdatum. Skulle situationen fortsatt påverka samhället och teatern är vår ambition att vara flexibla gällande giltighetstider.

 

Föreställningar

Vad är textade föreställningar?

Dramaten har ett textningssystem som möjliggör att hörselskadade och döva kan ta del av våra föreställningar. Läs mer

Jag ska vara i Stockholm ett speciellt datum, vilken föreställning spelar då?

På sidan Repertoar kan du se aktuella föreställningar för specifika datum.

Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor