Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Inställda föreställningar

Lördagens föreställning (2 december) av Pappas födelsedag är inställd

Vox Humana

Lena Endre i Jean Cocteaus enaktare om akut hjärtesorg

Vox Humana 0100
Premiär
16 april 2023
Speltid
1 tim 15 min, ingen paus

Om uppsättningen

En kvinna talar i telefon med sin före detta älskare, en allra sista gång. Hon är förkastad och bortvald, men så visste hon hela tiden att det skulle bli, försäkrar hon. Med telefonen som livlina och lögnen som mask behåller hon sansen. Vi ser och hör kvinnan, men inte mannen hon pratar med. Och vi ser allt hon inte vill att han ska se.

I Thomas Ostermeiers regi får Jean Cocteaus psykologiska drama ett oväntat metalager som ytterligare förtätar berättelsen. Thomas Ostermeier är konstnärlig ledare för Schaubühne i Berlin och en av världens mest framstående regissörer. Han har tidigare satt upp Tillbaka till Reims av Didier Eribon, samt gästspelat på Bergmanfestivalen med Lars Noréns Demoner (2012), Shakespeares Richard III (2016) och Who Killed My Father (2022).

Jean Cocteau (1889–1963) var en av det tidiga 1900-talets förgrundsfigurer inom fransk kultur. Han var verksam som poet, dramatiker, bildkonstnär och filmskapare, och var inblandad i såväl surrealismen som dadaismen. Han var samtida med och samarbetade med bland andra Erik Satie, Pablo Picasso och Igor Stravinskij.

Vox humana (som kan översättas till Den mänskliga rösten) hade urpremiär på Comédie-Française i Paris 1930. Den filmatiserades 1948 av Roberto Rossellini under titeln L’amore. 1967 gjorde Ingrid Bergman rollen i en amerikansk tv-film. Francis Poulenc skrev operan La voix humaine efter pjäsen och Ingmar Bergman regisserade en radioteateruppsättning för Sveriges Radio som sändes 1956.

Teaterförlag: Nordiska ApS

Biljetter

… en uppvisning i skådespelarkonst ...
Aftonbladet
Ostermeier låter samtiden strömma genom Cocteau, resultatet är en mycket välspelad, suveränt subtil iscensättning ...
SvD
... ett glansnummer av Lena Endre
DN

Medverkande

Av
Jean Cocteau
Översättning
Maria Björkman
Scenografi och kostym
Nina Wetzel
Video
Sébastien Dupouey
Musik
Nils Ostendorf
Dramaturg
Maja Zade
Peruk och mask
Sofia Ranow Boix Vives
Ljus
Carsten Sander
Foto affischbild
AORTA

Ur Jean Cocteaus egna förord till Vox Humana

Författaren älskar experiment. Eftersom folk fått för vana att fråga sig vad han haft för avsikt att göra när de sett vad han har gjort, är det kanske enklare att han ger förstahandsinformation. Flera drivkrafter har fått honom att skriva denna akt:

Cocteau och hans Vox humana på Dramaten

I maj 1945 tog Dramaten som andra program på den nyinvigda Lilla scenen upp Jean Cocteaus komedi Les monstres sacrés. På Dramaten fick den titeln Idolerna. Det blev den omtalade fransmannens Dramatendebut.

Jean Cocteau

Jean Cocteau var en av 1900-talets mest mångsidiga artister. Åtskilliga epitet kan användas för denne allkonstnär: filmskapare, pjäsförfattare, jazzpianist, koreograf, skådespelare, författare och bildkonstnär. Han drömde om en ”art total”, en sammansmältning av alla konstarter men såg sig främst som poet. Utan tvivel var han ett underbarn, började skriva poesi redan när han var tio och fick sin första diktsamling publicerad 1909.