Dramaten och programhäftena Del 1

Kungl. Dramatiska teaterns aktiebolag grundades i augusti 1907 och gav sin första offentliga föreställning – Strindbergs Mäster Olof – i den nyuppförda teaterbyggnaden vid Nybroplan den 18 februari 1908. Till evenemanget trycktes dels ett programhäfte, dels texten till den högstämda prolog författaren, sedermera teaterchefen, Tor Hedberg hade skrivit för det celebra tillfället. Den framsades av skådespelaren August Lindberg.

Det var första gången en Dramatenföreställning försågs med ett särskilt programblad. Tidigare hade man nöjt sig med att annonsera kvällens program i de särskilda skåp som fanns utanför teatern samt i några dagstidningar och i annonstidningen Affischen som ända sedan 1860-talet givits ut varje dag i Stockholm. Naturligtvis ville bolaget markera betydelsen av den nya teatern. Att trycka ett särskilt programblad blev en viktig del i marknadsföringen. Dramaten skulle ju nu gälla för nationalscen.

Programmet var påkostat. Det hade ett omslag i kraftigt papper försett med en jugendinspirerad gravyr på framsidan signerad OH, det vill säga konstnären Olle Hjortzberg. Den föreställde två teatermasker i ett lövverk tillsammans med tre kronor. Motivet användes även på det nya bolagets aktiebrev. På omslagets insidor fanns på ena sidan en salongsplan, på den andra en tariff med de aktuella biljettpriserna. På ett blad i tunnare papper fanns på mittuppslaget rollistan med alla skådespelarna. Det byttes varje dag.

Teatern hade vid den här tiden en egen orkester. Ända sedan 1700-talet var det självklart att varje akt inleddes med särskilt utvald mellanaktsmusik. Tillsammans med rollistan redovisades också noga vad som framfördes. Mellanaktsmusiken var dock ifrågasatt och 1910 slutade man att spela sådan på Dramaten.

Den här typen av program kom att användas under Knut Michaelsons chefstid, det nya bolagets första direktör. I början av maj 1910, bara några veckor innan hans förordnande gick ut, sa han upp sig med omedelbar verkan. En schism med styrelsen låg bakom det drastiska beslutet. Tor Hedberg, som redan i februari utnämnts till ny chef från första juli, tog över. En av hans första åtgärder var att byta programformat. Det skulle även många av hans efterträdare komma att göra.

Enligt ett styrelseprotokoll från augusti detta år hade teatern beslutat att inleda ett samarbete med Operan. Man skulle bland annat ha gemensamma programblad och de fick nu ett nytt utseende. Dels blev de något högre, dels fick de ett nytt omslag – naturligtvis kunde inte Operan använda samma motiv som fanns på Dramatens aktiebrev. Hjortzberg fick göra en ny variant och den här gången ritade han en lyra, framför vilken man såg de tre kronorna och en teatermask. Det kraftigare pappret togs bort.

Inne i programmet användes nu fyra sidor till reklam, främst för olika restauranger och småbutiker. Mittuppslaget var däremot teatrarnas. På vänstersidan fanns Operans rollista, på den högra Dramatens. Även dessa program trycktes alltså varje dag. De kom att användas i tretton år, till och med spelåret 1927-28.

 

Hjortzbergs teatermasker 1908

 

 

 

 Salongen i program 1908

 

 

 

Hjortzbergs motiv 1910

 

Dag Kronlund, chef för arkiv och bibliotek

Läs fler av Kronlunds krönikor