Dramaten har beslutat att ställa in all publik verksamhet och alla föreställningar till och med 15 januari 2021. Läs mer

Dessa användarvillkor uppdaterades den 11 november 2020. 

Biljettköp och Mina sidor 

För att köpa biljetter behöver du registrera dig som användare och uppge namn, adress, e-post och mobilnummer. Vid köp via webb betalas biljetten med betallösningen Qliro där du som kund väljer om du vill betala med kort, faktura, delbetalning eller direktbetalning via internetbank.

När du loggar in med din mejladress får du en engångskod till din mejl som du använder. På Mina sidor kan du se dina kontaktuppgifter, dina kommande föreställningar, tillgodobelopp samt avboka biljetterna (särskilda villkor under coronapandemin: 24 timmar innan). 

För information om Dramatens behandling av dina personuppgifter, se nedan i dessa Köp- och användarvillkor samt i Dramatens Integritetspolicy.

Alla betalningar på Dramaten.se hanteras av Qliro. Villkoren för dessa betalningar hittar du här: Användarvillkor Qliro: qliro.com/sv-se/villkor

Din biljett

Biljetten med streckkoden är din nyckel till en specifik föreställning. Biljetten är endast giltig om streckkoden är aktiverad. Kundservice kan skriva ut en ny biljett om du exempelvis har tappat bort din originalbiljett. Om du har fått en ny biljett utskriven är den ursprungliga biljetten ogiltig.

En streckkod (som är unik för varje biljett) gäller endast en gång vilket betyder att den biljett som entrévärden scannar först gäller. Hantera därför din biljett som en värdehandling och dela inte streckkoden med andra via t.ex. sociala medier.

Om du får förhinder inför ett evenemang så är det tillåtet att överlåta biljetten till någon annan. Notera att en del priskategorier är förknippade med särskilda villkor där det efterfrågas ID eller scenpass i entrén, men det framgår i så fall tydligt på hemsidan och på biljetten.

Det är inte tillåtet att använda eller överlåta förvärvade biljetter i kommersiellt ändamål, i detta inkluderas:

  • Användning av biljetter som pris i tävlingar eller liknande, såvida det inte har inhämtats ett tillstånd i förväg från Dramaten.
  • Överlåtelse av biljetter där överlåtelsen sker som tillägg till en försäljning av olika slag - såsom av resor, restaurangbesök, hotellvistelser och liknande - såvida det inte i förväg har inhämtats ett tillstånd från Dramaten.
  • Professionell affärsförsäljning eller annan överlåtelse av biljetter, oavsett pris för dessa.

Användning eller överlåtelse av en biljett i kommersiellt ändamål kommer att leda till annullering av biljetten. Dramaten har rätt till ersättning för samtliga eventuella omkostnader förknippade med annulleringen och som följer av den otillåtna biljetthanteringen.

Leverans av biljett

Vid köp i vår biljettkassa levererar vi fysiska eller digitala biljetter. Har du köpt din biljett på Dramaten.se levereras din biljett till den e-postadress du angav vid köpet. Om du inte har mottagit e-post med biljetterna inom 24 timmar efter genomfört köp (dubbelkolla i skräpposten) kan du ringa till vår kundservice på telefonnummer 08-667 06 80 eller skicka e-post till [email protected]

För öppettider, klicka här.

Försvunna biljetter

Har du tappat bort din biljett? Vi kan hjälpa dig med en ny, givet att din biljett är kopplad till dig som person (kundnummer) i Dramatens biljettsystem.

Tänk på att din gamla biljett inte gäller längre om du har fått en ny biljett utskriven eller åter skickad per epost.

Om- och avbokning

Via Mina Sidor kan du själv avboka dina biljetter mot tillgodo upp till 24 timmar innan föreställningens start. Frågor? Kontakta oss på [email protected]

Läs mer om vårt arbete med anledning av coronaviruset här

Återbetalning

Dramaten återbetalar biljetter vid inställda föreställningar. 

Inställda evenemang

Om ett evenemang inte kan genomföras av någon anledning (t.ex. sjukdom i ensemblen) så kan Dramaten behöva ställa in. Vid dessa tillfällen kontaktar Dramaten alla kunder med information med så god framförhållning som möjligt. I denna information framgår det om vi spelar en ersättningsföreställning och vad som händer med din biljett.

Följande gäller vid inställt evenemang:

  • Vid ersättningsevenemang gäller din ursprungsbiljett. Om du väljer att gå på evenemanget och biljetten scannas in har du inte rätt till ersättning.
  • För de kunder som väljer att inte gå på ersättningsevenemanget återbetalas biljetterna. 
    • Efter 6 månader har du inte rätt att begära ersättning.
    • För frågor mejla till [email protected]
      Ange: Namn, ordernummer, föreställning, datum och tid

Särskilda förutsättningar gällande coronaviruset finns att läsa om här

Köp och besök med hänsyn till Covid-19

Från och med 16 mars 2020 ändrades förutsättningarna för hela samhället och för teatern. Samtliga föreställningar ställdes in under våren och under hösten 2020 råder särskilda förutsättningar för köp och besök på Dramaten. 
Köpvillkoren gällande Om- och avbokning, Återbetalning och Inställda evenemang kan komma att skilja sig från ovan.

Här finns löpande uppdateringar. 

Personuppgifter

Den allmänna dataskyddsförordningen (känd som GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen stärker enskilda individers rättigheter när det gäller personlig integritet vid behandling av personuppgifter. Dramaten samlar enbart in personuppgifter med ditt samtycke eller när det annars finns laglig grund för behandling.  Det är viktigt att du förstår Dramatens integritetspolicy och att du känner dig trygg i behandlingen av dina personuppgifter.

För generell information om varför Dramaten registrerar och behandlar personuppgifter om dig och för information om cookies så hänvisar vi till vår Integritetspolicy (länk till sida). Integritetspolicyn innehåller också mer information om hur Dramaten arbetar för att efterleva kraven enligt Dataskyddsförordningen. I tillägg till vad som anges i vår integritetspolicy bevaras uppgifter om köp i den omfattning och under den tid Dramaten är förpliktigad till enligt regleringen i bokföringslagen.

Likaledes gäller, i tillägg till vad som framgår av vår integritetspolicy, att dina personuppgifter kan användas till att kontakta dig i samband med upplysningar om ditt köp hos Dramaten. Vi hänvisar i övrigt till vår Integritetspolicy.

Säkerhet

Vi vidtar lämpliga tekniska- och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter och annan data som vi har ansvar för mot missbruk, förlust eller manipulation. Från det ögonblick som vi har mottagit dina personuppgifter kan du således ha tillit till att vi behandlar dem med den respekt och säkerhet som Dataskyddsförordningen kräver.

Klagomål – information om möjlighet att framföra klagomål: 

Om det är något du är missnöjd med i förbindelse med ditt köp av biljetter, kan du kontakta Dramatens kundservice på [email protected].

Om vi inte lyckas hitta en lösning och du vill föra ärendet vidare kan du hänvisa tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du är också berättigad att inlämna ett klagomål till Konsumentverket.

Skicka anmälan till: Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad

E-post: [email protected]

EU-kommissionens online portal för klagomål kan också användas. Det är särskilt relevant om du är en kund som är bosatt i ett annat EU-land.

Klagomål inlämnas här: http://ec.europa.eu/odr

Klagomål hänförliga till behandling av personuppgifter kan lämnas till Datainspektionen/integritetsskyddsmyndigheten:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm

E-post: [email protected]
Vid inlämnande av klagomål så ska du ange vår e-postadress: [email protected]

Reservationer

Dramaten reserverar sig för eventuella fel avseende prisuppgifter och för utsålda evenemang.