Gustav Englund
Aktuell med

Solaris
Läs mer
Gustav Englund är teaterregissör verksam både inom institutionsteatern och det fria scenkonstfältet. Han har arbetat vid bland andra Göteborgs stadsteater, Kungliga Operan, Turteatern och Teatr Weimar.
Uppsättningar som kan nämnas är Hilda av Marie NDiaye (Göteborgs stadsteater, 2024), Stockholmssyndromet av Jörgen Dahlqvist (Weld, 2024), I ett hus vid skogens slut av Annika Nyman (Turteatern, 2023), Människor slukar allt de älskar – till Pier Paolo Pasolinis pojkar och till deras mamma av Annika Nyman (Kulturhuset stadsteatern, 2022), Sysslolösa unga män med tillgång till vapen av Annika Nyman (Göteborgs stadsteater, 2020) samt Utrotning av Olga Bach (Turteatern, 2019).
Englund är med och driver scenkonstkollektivet K.Polyfon, där han tillsammans med övriga medlemmar utforskar bland annat samtida europeisk dramatik. Han tog sin kandidatexamen i teaterregi vid Stockholms konstnärliga högskola 2017, med en uppsättning av Gertrude Steins operalibretto Tre systrar som inte är systrar.
Foto: Molly Bergström