Varför Parallax?

KORNÉL MUNDRUCZÓ
"Denna berättelse handlar om hur trauma och identitet förändras över tre generationer, om längtan efter och möjligheten att bryta sig fri, om plikten att minnas och längtan efter att släppa taget om en tung börda, om tystnaden och oförmågan att tala, om översvämningen och lågorna: Parallax försöker dra i många smärtsamma trådar som är knutna till komplexa reflektioner över vår tid med ett ämne som är monstruöst universellt. Att arbeta med Proton Theatre är en gåva för mig. Vi börjar tillsammans. Teater är alltid att gå, repetera, pausa och prata, från grunden. Vi tar varje stycke och utvecklar det tillsammans. Modet de visar, ansvarskänslan, hur djupt de går in i detaljerna. Det ansvar de tar som konstnärer är exceptionellt.”
KATAWÉBER
”Vi ville ta upp frågan om identitet i det 21:a århundradet. Precis som den optiska illusionen av parallaxeffekten gör att objektens rörelser uppfattas på olika sätt använder vi en slags flerskiktad representation, där vi utforskar olika dimensioner av ett ämne genom olika rollkaraktärers perspektiv. Vår berättelse utforskar frågor om judisk och gay/queer identitet i Östeuropa i ett tvärsnitt av familjehistorien. Sedan de restriktiva åtgärderna mot LGBTplus-gemenskapen i Ungern infördes har antalet teaterproduktioner som vågat ta upp situationen för denna alltmer förtryckta minoritet varit försumbart. Vi försöker skildra en ny generations desperata försök att skapa en autentisk värld för sig själva, fri från tunga historiska referenser. Är det befriande att gå vidare från det förflutna, eller får det allvarliga konsekvenser?”