Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Tre gånger Oliver Frljić skapat kontroverser i Europa

Säger upp sig i protest

Oliver Frljić blir 2014 chef för Kroatiens nationalscen HNK Zajc i Rijeka, men säger redan 2016 upp sig i protest mot landets kulturpolitik. Under sin relativt korta tid på posten hinner han röra runt en hel del i grytan: Han döper vid ett tillfälle om teatern till Croatian LGBT Theater Ivana pl. Zajc Rijeka, han gör flera utspel riktade direkt till ledande politiker och han sätter upp en pjäs om 90-talets Kroatien som får nationalister att både demonstrera och kasta ägg under föreställningar. Frljić tar under chefsperioden emot många hot, och både han och hans flickvän utsätts för inbrott. I samband med att Zlatko Hasanbegović (som tidigare gjort ett kontroversiellt uttalande där han inte tar avstånd från fascism) blir ny kulturminister i landet i april 2016 säger Frljić upp sig – och dedikerar en hel veckas repertoar till Hasanbegović.

Konfrontation i salongen

Oliver Frljić turnerande uppsättning Our Violence and Your Violence skapar reaktioner på flera håll i Europa. Pjäsen ställer svåra frågor om Europas roll i flyktingkrisen och innehåller starkt symboliskt laddade scener som gör såväl nationalister som kristna och muslimer upprörda på flera håll. På en teaterfestival i Sarajevo spelas den efter protester bara för inbjuden publik, i Polen kräver en parlamentsledamot att Frljić och den lokala teatern ska ställas inför rätta och i Split tar sig en grupp demonstranter in i salongen under en pågående föreställning och sjunger en patriotisk sång – men motas snart ut av publiken (som svarat med en annan sång) och föreställningen kan fortsätta.

Här sjunger publiken efter att ha motat ut demonstranterna.

Demonstrationer

När Oliver Frljić uppsättning av Klatwa (Förbannelsen), en polsk klassiker från 1899 om en präst som gör en ung kvinna gravid, hade premiär i Warszawa i februari 2017 orsakade uppsättningen permanenta demonstrationer utanför teatern som slutade i sabotage när syra hälldes i ventilationssystemet och skadade fyra scentekniker.