
Shakespeares storhet har i sin tur till hög grad att göra med hans språk. Hans pjäser är skrivna på blankvers – et orimmat jambiskt versmått som gör att texten flyter, den ges både energi och framåtrörelse. Dessutom var han något av en mästare på vad som blivit bevingade ord. Det är många Shakespearecitat som lever sina egna liv, utan att man kanske ens är medveten om deras ursprung.
I Hamlet finns förstås ”att vara eller inte vara – det är frågan” men också ”upp flyga orden, tanken stilla stå” eller ” Ur led är tiden. Ve att jag är den som föddes att den vrida rätt igen!” samt, i den här översättningen ”Så går beslutsamhetens friska hy eftertankens sjuka blekhet över”.
en actionladdad thriller med vissa övernaturliga inslag
Hamlet-gestalten i sig är en ung man – en prins som både känner sitt ansvar att förvalta sitt arv och sin roll och samtidigt ifrågasätter detsamma. Han är ett barn av sin tid. Eller är han ett barn av alla tider? Är det därför vi tycker oss förstå honom – för att viljan att göra rätt och att följa ett givet spår alltid har krockat med viljan att göra uppror och att gå sin egen väg?
Hamlet blir förtvivlad när hans älskade moder Gertrude, landets drottning, gifter sig med hans faders bror. Hans egen farbror tar alltså över kungakronan och det så tätt inpå faderns död att man kan använda överblivna pajer från begravningen på själva bröllopsfesten, som det sägs i pjäsen. Hans förtvivlan växer när han dessutom inser att det faktiskt är farbrodern som mördat hans far. Hur ska han hämnas dådet? Eller är det fel att hämnas?

På en nivå är alltså pjäsen ett drama om en styvfamilj, där modern vädjar till sin trotsige son att han ska acceptera sin styvfar, vilket han absolut inte vill. Hamlet anförtror sig åt sin bäste vän, Horatio, men vems ärenden går Horatio egentligen?
Hamlet och Ofelia har fattat tycke för varandra, men de uppmanas av de äldre att inte lita på varandra och de bryter sin kontakt. Hamlet säger att han inte älskar henne längre. Man vet inte om han menar det, eller om han bara vill rädda henne från de lögner och de svek han tycker har invaderat hovet. Ofelia vet inte vad hon ska tro.
Man kan – också - läsa det hela som en fråga om könsroller där både Gertrude och Ofelia, som kvinnor i den tiden, inte egentligen har några valmöjligheter. Kvinnans roll och uppgift är begränsad till att vara hustru och mor. Ofelia är ju liksom Hamlet en ung människa på väg in i vuxenheten, men som kvinna och icke kunglig är hennes utrymme att ifrågasätta och bygga fantasier betydligt mindre än Hamlets. Och kanske är Gertrudes (sexuella) känslor för den nye maken faktiskt starkare än de hon hade för Hamlets far?

Undertiteln ”The Death of Theatre” bör nog läsas precis tvärtom – som ett trotsigt konstaterande att teatern aldrig kommer dö
Sedan finns där också i pjäsen ett pågående, högst påtagligt, krig, vilket kryper allt närmare och som reser de eviga frågorna om krigets mening och krigets offer. Ofelias bror Laertes vädjar (i den här versionen) om att få gå ut i strid, att få försvara sitt land.
Och – när Mattias Andersson tar sig an pjäsen, när han bygger vidare på Shakespeares Hamlet, redigerar och skriver till, då placerar han den ännu mer i nuet. Den här uppsättningen som både är en Hamlet i en lång rad av Hamlet på Dramaten och samtidigt den sista teateruppsättningen någonsin på scenen Elverket, blir också en pjäs som förstärker frågan om konstens roll i vår tid, om teaterns roll i vår tid. Undertiteln ”The Death of Theatre” bör nog läsas precis tvärtom – som ett trotsigt konstaterande att teatern aldrig kommer dö (vad än Elverket förvandlas till, i vår usla era). Teatern förhåller sig ständigt till sitt eget minne, den lever av att vara en del av ett pågående verk. Hur framåtriktad, hur placerad i nuet en uppsättning än är, så bär den också alla de rum och alla de tolkningar som föregått den. Samma pjäs, men aldrig samma. Teater är alltid att både skapa nytt och att bära det gamla.
CLAUDIUS
Var det något annat speciellt?
Något anmärkningsvärt han sade eller läckte?
HORATIO
Ja, han… pratade nåt om teater, ers nåd.
CLAUDIUS
Teater?
GERTRUDE
Teater?
HORATIO
Ja, teater.
CLAUDIUS
Men varför i helvete skulle han prata om teater?
HORATIO
Han har tydligen fattat tycke för konstformen och skulle vilja skapa en egen föreställning.
CLAUDIUS
Han skall göra en teaterföreställning?
HORATIO
Ja, det... var så jag uppfattade.
Och den ville han spela upp för er. Ja, alla här.
Inom ganska kort.
CLAUDIUS
Jaha, det var ju... Teater?
GERTRUDE
Teater?

