Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Om Matthew López

Matthew López. Emil Cohen Rec 12 10 2022
Matthew López Foto: Emil Cohen
”Arv var inte ett försök att sammanfatta hela det gångna seklets queera historia. Vad jag ville göra var att undersöka klass, ekonomisk ojämlikhet och fattigdom i den queera gruppen – teman jag sällan sett gestaltade på teatern.” ”Jag ville skriva om beroende och alkoholism – en sjukdom jag själv kämpat med, och en epidemi som skadat vårt land lika djupt som HIV/aids gjorde för 30 år sedan. Jag ville också skriva om sex: hur det kan användas som ett medel för att nå njutning och intimitet, men också hur det kan bränna fast smärtan.”

Historien har berättats många gånger vid det här laget, den om hur den tonårige Matthew López tvingade sin mamma att med honom för att se Merchant Ivorys filmatisering av Howards End, vilket fick honom att också upptäcka E. M. Forsters roman. Året var 1993 och filmen talade till någonting så djupt inom honom att han själv beskrivit det som att E. M. Forster sedan dess (förutom den man han senare kom att gifta sig med) varit hans livs längsta och viktigaste följeslagare. Det har skrivits att López känsla för – och identifikation med – romanen var så stark att han upplevde det som att Forster, 100 år tidigare, skrivit den just för honom.

”På något sätt kunde en bögslyngel från Floridas norra del känna igen sig i systrarna Schlegels historia. Han kunde identifiera sig med hur Londonbor sökte sin mening i tillvaron vid det förra sekelskiftet och till och med se en version av sin egen mormor i Ruth Wilcox.”

Och när intresset för författaren Forster väckts hos López upptäcker han snart även romanen Maurice, den roman om homosexuell kärlek (med ett lyckligt slut!) som Forster skrev redan som mycket ung, aldrig vågade publicera under sin livstid, men som blivit en av gay-litteraturens viktigaste och mest lästa verk.

Så Forster finns där, och följer med honom, när Matthew López flyttar till New York, först med ambitionen att bli skådespelare – vilket han misslyckas med – för att sedan börja skriva. Han har en examen från University of South Florida i bagaget, men han upplever att den väger lätt i jämförelse med de elituniversitet, som många av de aspirerande unga män han möter i New York utbildats vid. Och man kan förstås i det se en förklaring till de många kulturella referenser López kryddat sin pjäs Arv med och den stora betydelse han ger dem i sin egen berättelse.

López lever under en period ett utsvävande partyliv i staden, han festar (för) mycket och blir alkoholiserad, går nästan under av sina hårda vanor. Han lider av ensamhet och självhat.

Men - så berättar också historien – en dag sitter han i Central Park och drabbas plötsligt av tanken: om han skulle ta Forsters intrig från Howards End, men flytta den till samtidens New York, till dess bögkretsar med dess olika generationer och olika klasser? Vad skulle inte det kunna bli?

”När jag skrev Arv ville jag ta min favoritroman och återberätta den på ett sätt som dess författare i garderoben aldrig kände sig fri nog att göra i sin egen livstid. Jag ville skriva en pjäs som var sann mot min erfarenhet, min livshållning, själva mitt hjärta som en bög med möjligheter i livet vilka förvägrades Forster.”

López pjäs en är lång och rik vindlande fläta, där tidslager och minnen möter varandra och där författaren E. M. Forster finns med som en rollgestalt, som en pådrivande kraft i den berättelse Lopez skriver fram. I centrum står den utlevande, självdestruktive dramatikern och författaren Toby Darling samt den enande kraften i gruppen, den stadige medelklassonen Eric Glass. Matthew López har själv sagt att ”om Toby Darling är den jag var, så är Eric Glass den jag jobbar på att bli”.

Det tog flera år innan den mycket långa och ambitiösa pjäsen The Inheritance (Arv) faktiskt blev skriven och färdig och fick sin urpremiär i London 2018, på the Young Vic, i regi av Stephen Daldry.

Då fick dock Lopez genast ett genombrott som lät tala om sig både i Europa och över Atlanten. Uppsättningen i London hyllades och året därpå fick pjäsen sin amerikanska premiär på Broadway, i en något omarbetad version.

Arv har belönats med alla tänkbara teaterpriser (bland dem the Tony Award, Olivier Award, Drama Desk Award, Evening Standard Award, London Critics Circle Award, Outer Critics Circle Honors, Drama League Award och GLAAD Media Award).

Matthew López skriver idag inte bara för scenen, utan är också flitigt anlitad som manusförfattare till olika tv-serier och han regisserar den romantiska komedin i hbtq-miljö ”Red, White and Royal Blue” för Amazon. Han står även bakom bearbetningen av manuset till densamma, baserat på Casey McQuistons bästsäljande roman.

Sammanfattning och översättning: Anneli Dufva

Fler pjäser av Matthew Lopez:

  • The Whipping Man (2006)
  • Somewhere (2011)
  • The legend of Georgia McBride (2014)
  • Reverberation (2015)
  • The Sentinels (2020)
  • Zoey’s Perfect Wedding (2022)

 

Källor:

  • The Inheritance – review – How Howards End meets Angels in America av Michael Billington, the Guardian 2018-03-29
  • How Matthew Lopez transformed ”Howards End”  into an epic play about gay life av Rebecca Mead, the New York Times 2019-09-02
  • ”The Inheritance” is a tribute to E. M Forster and an audacious work of its own av Alexandra Schwartz, the New York Times 2019-11-25
  • Matthew Lopez (writer) Wikipedia