Nemesis

av Hanna Nygren och Helle Rossing
Lärarhandledning

Hej lärare! Här finns förslag på hur ni kan förbereda er inför besöket och reflektera efteråt. Vi hoppas att Nemesis ska väcka engagemang och bidra till spännande samtal i klassrummet.

För den som behöver veta: Nemesis innehåller explicit språk och våldsamma, hotfulla situationer. Föreställningen berör teman som suicid, psykisk ohälsa och radikalisering.

Stödvägar: Efter föreställningen delas programblad ut till eleverna, med kontaktuppgifter till BRIS.
Här finns tips på stödvägar: Stöd och hjälp.

Lh Cover Nemesis 00414
Karin Franz Körlof i Nemesis. Foto: Sören Vilks.

Innan teaterbesöket

Att vara publik

Prata gärna med eleverna innan om skillnaden mellan teater och bio, att skådespelarna hör och ser sin publik. Publiken är en del av upplevelsen! Vi önskar att barnen ska få uppleva och engagera sig i scenkonsten utifrån sina perspektiv och förutsättningar. Ibland kan vuxna tycka att den som skrattar högt, kommenterar något, vrider sig oroligt eller på annat sätt reagerar på det som sker låter för mycket eller är störande, medan det för barn kan vara ett sätt att engagera sig i upplevelsen. Du som lärare kan vara trygg med att skådespelarna är vana vid att möta en ung publik.

Under framtagandet har vi jobbat i tät dialog med referensklasser från mellanstadiet. Vill ni vara en referensklass för kommande produktioner (gratis)? Kontakta Elin Callmer: [email protected]

Heta stolen – värderingsövning

Ett sätt att förbereda klassen är att göra Heta stolen och reflektera kring teman som berörs i föreställningen.

Uppvärmning: Grekisk sallad

Ställ stolar i en cirkel och berätta att ni ska leka ”fruktsallad” men med en twist. Istället för frukter delas klassen in i tre grupper av grekiska gudar (t.ex. Herkules, Afrodite, Nemesis). Du som lärare börjar med att stå i mitten av cirkeln och ropa ut t.ex. ”alla Herkules byter plats”. Alla som ”är” Herkules byter då plats med varandra, och läraren ska försöka ta en stol så att någon annan hamnar i mitten och blir den som får ropa ut en av gudarna. Man kan också ropa ”grekisk sallad”, och då byter alla i cirkeln plats med varandra.

Heta stolen

Låt eleverna sitta på stolar i en cirkel och ställ dit en extra tom stol. Eleverna får ta ställning till olika påståenden genom att förflytta sig i ringen. Om man håller med om ett påstående ska man byta stol och om man inte håller med ska man sitta kvar. Syftet med påståendena är att låta eleverna snabbt ta ställning, men det viktiga är att sedan ställa fördjupande följdfrågor och få eleverna att utveckla sina tankar.

Påståenden

Här finns påståenden med följdfrågor. Börja med ett testpåstående, till exempel: Pizza är godare än hamburgare.

Alla människor har hämndfantasier!
Är det farligt att fantisera om hämnd? Kan det vara bra?

Det kan vara okej att hämnas!
När är det okej? När är det inte okej?

Hämnd föder hämnd!
Vad betyder det? Kan man stoppa hämndspiraler?

Vissa saker går inte att förlåta!
När är det lätt/svårt att säga förlåt? Måste man ta emot ett förlåt även om något känns oförlåtligt?

Utan lagar skulle det bli kaos!
Vad tror ni skulle hända om det inte fanns lagar? Vad är skillnad på normer, regler och lagar?

Vissa tycker att det redan är kaos i samhället!
Vad betyder kaos? Hur ska man veta vad som är sant eller inte?

Det är viktigt med rättvisa straff!
Vad är egentligen ett rättvist straff? Är det öga för öga, tand för tand?

Alla påverkas av det man ser på internet!
Hur påverkas vi? Kan man välja att inte påverkas? Påverkas barn mer än vuxna?

Många föräldrar har inte koll på vad deras barn gör på nätet!
Behöver vuxna ha koll på vad barn gör på nätet? Varför/varför inte?

Lh Cover Nemesis 03097
Ester Claesson, Jesper Forsberg och Tanja Lorentzon i Nemesis. Foto: Sören Vilks.

Efter teaterbesöket

En viktig händelse – dramaövning

Ett sätt att samla ihop intrycken efter föreställningen är att låta eleverna jobba kreativt med en enkel dramaövning. Detta behövs: golvutrymme, fungerar i klassrum om man skjuter undan möbler. Dela in klassen i smågrupper om cirka 5–7 personer.

Uppvärmning statyer

Förklara att eleverna tillsammans ska gestalta det du ropar ut. De ska använda sina kroppar och bilda så kallade ”statyer”. Om du exempelvis säger ”alla blir en cirkel” ska respektive grupp bilda en cirkel. Det ska gå snabbt och alla i gruppen ska vara med på något sätt. Inled utropen med ”Alla blir…”

  • De sovande Erinyerna
  • Nemo vid datorn
  • Sniglar
  • Ormar
  • Mappar som ska digitaliseras
  • Eld
  • Rättvisa
  • Hämnd

En viktig scen

Låt varje grupp välja ut en scen eller situation ur Nemesis som de tycker var extra viktig. Låt dem gestalta händelsen i en fryst staty. Låt en grupp i taget visa sin staty och låt de andra gissa vad de ser. Gruppen berättar sedan varför de valt just den scenen.

Samtalsingångar

Vad handlade det om?

Nedan finns förslag på olika ingångar in i samtal om föreställningen.

  • Vad handlade föreställningen om?
  • Vem var Nemo? Hur mådde Nemo? Vad ville Nemo?
  • Hur påverkas Nemo av det han såg på nätet (memes, influencers osv.)?
  • Hur var Nemos familj?
  • Vem var Nemesis? Vad hände med henne?
  • Vilka var Erinyerna? Vad ville de använda Nemo till? Lyckades de?
  • Vem var Thora? Vad ville hon?

Åskådarroll?

Det fanns några situationer i Nemos liv som Erinyerna tyckte att han borde hämnas för. Prata med klassen om de situationerna.

Liam och Elias tvingade Nemo att döda en fågelunge. De filmade och spred videon.

  • Varför dödade Nemo fågeln? Hur mådde han efter att det hade hänt?
  • Varför filmade Liam och Elias det?
  • Varför tror ni folk spred vidare videon tror ni?


Nemo skrev till några tjejer i klassen att Thora var barnslig m.m. De printscreenade det och skickade det till Thora.

  • Varför sa Nemo så om Thora fast han inte menade det?
  • Varför skickade de printscreenen till Thora?
  • Tror ni alla som var med och ”höll på” kände att de gjorde rätt? Kunde någon stoppat det?


Några klasskamrater utsatte Nemo på badhuset. De drog bland annat av honom badbyxorna och trakasserade honom.

  • Hur mådde Nemo efter det som hände på badhuset?
  • Vad tror ni de andra som stod bredvid och såg på tänkte? Varför hjälpte ingen Nemo?


Prata om begreppen åskådaroll, medlöpare, civilkurage. Vilket ansvar har den som delar vidare det andra filmat, den som sprider printscreens eller som står bredvid utan att agera? Hade någon kunnat hjälpa Nemo på något sätt?

Den ljuva hämnden?

Efter första hämndaktionen med sniglarna i hamburgaren kände sig Nemo väldigt nöjd. Han sa ”Jag har aldrig mått så här bra i hela mitt liv.” Men vad hände sen? Hade han samma känsla när han hämnades på Thora genom att fotografera hennes dagbok? Och vad kände han när han skulle bränna ner badhuset?

Nemo sa att han hörde som en röst i huvudet som sa att det var fel. Erinyerna sa att det var Nemesis som talade inuti honom. Men var det så? Har vi människor en sådan röst? Kan vår moral förändras om vi blir utsatta för påtryckning? Hur förändrades Nemo? Nemo ”dödade” sedan Nemesis i sig själv. Vad betyder det?

Rättvisa

Prata om de olika förhållningssätten gudarna stod för: Erinyernas inställning att hämnd ska utkrävas för att skapa rättvisa – ”öga för öga, tand för tand” – och Nemesis inställning att rättssystemet ska hantera brotten. Vad finns det för för- och nackdelar? Och hur ska man göra med konflikter eller brott mellan barn? Barn kan inte sättas i fängelse (än så länge), så hur ska rättvisa skipas? Är det viktigt med ”rättvisa”? Vem bestämmer vad som är lagom rättvist?

  • Var det ett rättvist straff att Liam och Elias fick äta sniglar?
  • Var det en rättvis hämnd att Nemo skickade bilder på Thoras dagbok?
  • Var det rättvist att försöka bränna ner badhuset?

Vad tror ni händer sen?

Föreställningen slutar med att Nemo står med ett svärd i handen. Vad tror eleverna händer sen? Kommer Nemo att skada sig själv eller någon annan? Finns det chans att han istället söker kontakt med Thora igen? Kommer han kunna säga förlåt? Varför/varför inte?

Lh Cover Nemesis 02954
Jesper Forsberg, Ester Claesson, Karin Franz Körlof och Tanja Lorentzon i Nemesis. Foto: Sören Vilks.

Scenografin

Scenograf Siri Areyuna Wilhelmsson säger så här: I scenografin gestaltas Tartaros som en droppstensgrotta – en mörk och lite läskig plats. Samtidigt är scenografin Nemos rum, hans värld som kretsar kring datorn. Nemo lever mycket via internet, och i grottmålningarna på väggen ville jag blanda mytologiska figurer (Medusa, Akilles, Sisyfos) med figurer från nätets värld, memes. Jag har tänkt på rummet som Nemos undermedvetna – en grotta inom honom där jobbiga känslor och minnen tränger sig på. Men trots att man befinner sig långt ner i underjorden kan hoppet ändå tränga fram: datorn är också en väg ut, en ljuskälla där Nemo och Thora kan mötas.

Låt eleverna prata:

  • Hur skulle ni beskriva scenrummet?
  • Vilken känsla gav det?
  • Hur förändrades scenbilden?
  • Hur användes ljus och effekter?
  • Hur användes ljud och musik? Passade det till föreställningen?
  • Hur användes rök i föreställningen?

Meddelande till Nemo – skrivövning

Nemo uttrycker att han känner sig väldigt ensam. Men ändå verkar det finnas personer runt honom. Hade någon kunnat hjälpa honom? Om du var en klasskompis som misstänkte att Nemo mådde dåligt – vad hade du kunnat göra? Skriv ett kort meddelande till honom.

Hälsning från dramatikern

Längtan efter att få hämnas när något behandlat en illa, kan nog många känna igen sig i. Det vimlar av hämndberättelser, inte minst i de antika grekiska tragedierna.

Grekiska gudar

En introduktion till några gudar, med mera, som nämns i Nemesis.

Poster Nemesis

Nemesis

Är hämnden verkligen ljuv?
Premiär
Urpremiär 28 november
Lejonkulan
De vuxna krigar och hetsar och hatar – men barnen måste vara perfekta. Leka med alla. Vara toleranta. Acceptera ett framtvingat förlåt och kanske till och med ge sin fiende en kram. Men hur ska barn egentligen hantera en oförrätt? Berätta för en vuxen – eller ta saken i egna händer? Och vad ska man göra med alla känslor som stormar och skriker inombords?