Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Innovation och tradition bakom de hållbara kostymerna i Ett dockhem

DSC03407
Manuela Gotskozik Bjelke i trenchcoat i 1890-talsstil, helt tillverkad i tyg med Circulose. Nina Sandström snyggar till.
Nina Sandström har designat kostymerna till Ett dockhem, premiär på Stora scenen 26 oktober. Hållbarhetstänkande genomsyrar hela arbetet vilket tar sig uttryck på flera olika sätt.

Samarbete med Re:NewCell
” Vi har ett samarbete med Re:NewCell. Ett svenskt bolag som har en världsunik patenterad process för att återvinna cellulosafibrer från gamla utnötta bomullskläder. Av det återvunna materialet, Circulose®, kan man sedan producera nytt tyg och kläder med samma kvalitet som vanlig bomull. Några av föreställningens plagg sys i detta spännande återvunna material, vilket blir första gången någonsin Circulose® används i kostym och tar plats på scen. Bomullen är en stor miljöbov – vi har ju använt så mycket bomull att Aralsjön torkat ut, och därför blev jag intresserad av att arbeta med Re:NewCell, ett svenskt företag som kommer med en nyskapande lösning. Jag tycker att det är spännande att låta de senaste textila innovationerna möta äldre traditionellt hantverkskunnande. Jag är övertygad om att detta är en av nycklarna till att vi ska kunna producera hållbara kläder.”

Från får till färdigt plagg
”Jag har designat ett antal stickade plagg till föreställningen, där jag ville att ullen skulle jag se handspunnet ut för att kännas tidsenligt. Till de behövde jag ett ullgarn med stora färgkontraster, för att de ska synas bra på scenen. När man håller på med hållbara material blir man väldigt intresserad av härkomst och ursprung, så då fick jag idén att verkligen dra det till sin spets i det här fallet. Ullen kommer från fårbonden (och ljusdesignern) Erik Berglunds får i Duvnäs. Det har därefter spunnits till garn hos Wålstedts Ullspinneri i Dala Floda. Plaggen stickades sen av tre elever från Norra Reals Stickcirkel, de satt på plats på teatern och stickade.

Valet av svensk ull var självklart, det är ett hållbart och fantastiskt material. Tyvärr slängs och bränns stora mängder av den ull som produceras i vårt land. Det måste det bli ändring på! Därför känns det härligt att Dramaten kan lyfta fram detta vackra material, och ge det en viktig roll på Stora scenen.”

Vintage
”I Ett dockhem använder vi plagg från kostymförrådet som i vissa fall är över 100 år gamla. Det handlar inte bara om att återbruka textilier, man får även med sig uttryck som fastnat i sömmarna. Det finns teatermagi insydda i plaggen. I princip alla herrarnas plagg kommer från kostymförrådet, och har ofta använts flera gånger om, av flera generationer skådespelare. Oftast kan man se på en insydd lapp i plaggen vem som burit det tidigare, och i vilken föreställning.”