Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Tre årtionden av experiment och modern teater

Poster Hamlet
Om uppsättningen

Hamlet

LIV 2014 Spel2 2008
Py Huss-Wallin, Sanna Sundqvist, Eric Stern, och David Book i Liv Strömquist tänker på dig, 2014. Foto Sören Vilks.

Elverket byggdes 1924-1927 och användes fram till 1993 av Stockholm Energi. Året efter beslutade Stockholms stad att lokalen skulle byggas om för kulturellt ändamål. Dramaten, då under ledning av Lars Löfgren, visade tidigt intresse och redan i maj 1994 kunde Torsten Flinck, i provisoriska utrymmen, ha premiär på uppsättningen Ta stryk, ett samarbete mellan Dramaten och Fryshuset.

Dramatens ekonomi var dock ansträngd och något längre engagemang i lokalen verkade svårt att få till, tills hösten 1996 då Telia gick in som sponsor och stöttade bland annat Elverket-projektet.

Elverkets gamla turbinhall på 460 kvm och med en takhöjd på 14 meter blev snart en spännande teaterlokal. Scenrummet var flexibelt och kunde anpassas för varje föreställning, med rörliga publikplatser och tekniklösningar. Publikkapacitet max 400 personer. I anslutning till teatern tillkom också en restaurang.

The Black Rider 1997 071 16X9
Inga-Lill Andersson, Sara Lindh och Irma Schultz i The Black Rider, 1997. Foto Roger Stenberg.

Elverket invigdes på riktigt i början av oktober 1997 med The Black Rider, en omtalad musikal av Robert Wilson, Tom Waits och William S Burroughs i regi av Rickard Günther som blev en stor succé och gavs 102 gånger.

Elverket blev snabbt en scen där man valde att framföra just modern och experimentell dramatik, som Lars Noréns Personkrets 3:1. Här spelades också Romeo & Julia i samarbete med Cirkus Cirkör, där bland annat Melinda Kinnaman legat i hårdträning för att klara avancerade cirkusnummer, som blev en enorm kritiker- och publiksuccé och gavs 137 gånger. Regissören Stefan Larsson var Elverkets konstnärlige ledare 2002-2009, och han satte själv upp en rad uppsättningar där. Under några år fanns en grupp dramatiker knutna till verksamheten – Dramatikergruppen på Elverket. Inspirerat av Royal Courts arbete med ny dramatik i London togs en rad svenska pjäser fram under ledning av Jacob Hirdwall. Elverket var också scen för ett flertal internationella gästspel och Sverigepremiärer för ny europeisk dramatik, bland andra Befriad (Cleansed) av Sarah Kane i regi av Oskaras Koršunovas med David Dencik i en ledande roll.

ROM.77G09
Romeo & Julia, 2002. Foto Klara G.

Hösten 2009, med Marie-Louise Ekman som nytillträdd teaterchef, tog Unga Dramaten över Elverket. Då omfattade Unga Dramatens uppdrag såväl de allra minsta som unga vuxna – vilket gjorde att man här bland annat satte upp Liv Strömquist tänker på dig 2014 – en uppsättning som sedermera flyttades till Lilla scenen och kom att spela inte mindre än 182 gånger och dessutom gav upphov till två lika populära uppföljare.

2014 flyttade Unga Dramaten tillbaka till Dramatenhuset vid Nybroplan och Elverket återgick till att vara en ”vanlig” satellitscen. Från 2021 var avsikten att Dramaten skulle lämna byggnaden av besparingsskäl, men tack vare ett samarbete med Dansens Hus delades scenen mellan Dansens hus och Dramaten, även om det blev så att Dansens hus kom att nyttja det mest.

Nu står det dock klart att varken Dansens Hus eller Dramaten längre har ekonomisk möjlighet att vara kvar i lokalerna, och vad som händer i byggnaden efter att Mattias Anderssons uppsättning av Hamlet spelat sista föreställningen är än så länge okänt. En epok i Stockholms kulturliv går i graven.

Poster Hamlet

Hamlet

The death of theatre
Premiär
27 september 2025
Elverket
Se Gustav Lindh och Gizem Erdogan som Hamlet och Ofelia i den sista teateruppsättningen någonsin på scenen Elverket.