Jag inspirerades också av skymningen

Madamebovary Cast Sketch Cover
Janja Valjarević kostymskisser för Madame Bovary.

Vad har inspirerat dig i arbetete med kostymerna?
– Inspirationen till kostymerna kom från flera olika håll som senare flätades samman. Tonen och stämningen i romanen var en stark utgångspunkt. Samtalen med regissören Oliver Frljić, liksom idéerna bakom scenografin och ljussättningen, bidrog till att forma en gemensam vision och riktning för kostymdesignen. Kostymerna har en viss blinkning till mitten av 1800-talet, den tid då romanen skrevs, men de kombineras med ett mer samtida uttryck som skapar ett lager-på-lager-utseende. Jag inspirerades också av skymningen – en tid på dygnet då kallt naturligt ljus möter varmt artificiellt ljus, en stund som kan kännas melankolisk eller tom men också vacker, och som i mina ögon speglar de kontraster som finns i pjäsen. Det ville jag gestalta genom en blandning av kalla och varma toner, anpassade för varje karaktär.

Vilket slags material är det?
– Kostymerna är tillverkade i olika material såsom ull, siden, bomull, polyester och så vidare. Precis som designkonceptet blandar vi tidstypiska tyger med samtida materialval.

Vilken roll spelar kostymerna i berättelsen?
– Kostymdesignen i denna uppsättning hjälper till att definiera karaktärerna och den värld de lever i. Den speglar aspekter av det samhälle som skildras i pjäsen, motsägelser inom vissa karaktärer, men uttrycker också deras känslotillstånd. Kostymerna fungerar som ett visuellt collage: delar från nuet, antydningar till det förflutna, fragment av personlighet.

Hur är det att arbeta med Dramatens kostymavdelning?
– Det här är första gången jag arbetar med Dramatens kostymavdelning, och det har varit en mycket positiv upplevelse. Teamet är skickligt, professionellt och fullt engagerat i den konstnärliga processen. Deras engagemang och noggrannhet har varit ett stort stöd genom hela produktionen.

Poster Madame Bovary

Madame Bovary

En fåfäng jakt efter lycka
Premiär
16 oktober 2025
Stora scenen
Den kroatiske regissören Oliver Frljić återvänder till Dramaten efter succén med Brott och straff 2022, och tar sig nu an ytterligare en klassisk roman.