Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

"Det står en historisk låda från 1968 i Målarsalen"

Kayo Shekoni och John Alexander Eriksson i scenografin till Bergets topp.
Bergets topp iscensätter Martin Luther Kings sista natt i livet som tillbringas på rum 306 på Lorraine Hotel i Memphis Tennessee. Scenograf Lotta Nilsson berättar hur hon har återskapat rummet som till och med finns bevarat på The Civil Rights museum i Memphis.

– När jag upptäckte det kändes det som att gå över ån efter vatten att hitta på ett rum: Allt finns bevarat. Martin Luther Kings resväska ligger packad på det sättet som den lämnades och den har hans initialer, MLK i silver.

– Jag har tänkt att det står en historisk låda från 1968 i Målarsalen och där utspelar sig den här pjäsen. När skådespelarna kliver in i rummet så blir lådan aktiverad och vi kliver tillbaka till den 3 april 1968 och när de går ut och stänger dörren så är publiken här i dag. Det är stafettpinnen som överlämnas till oss och vår tid.

– Jag är väldigt förtjust i ytterdörren. Det finns dokumenterat att det är rum 306 men 6:an är en uppochnervänd 9:a för de gjorde fel. Det är en sån fin detalj tycker jag.

­– Den här turkosgröna färgen som ytterdörren är målad i, den har även balkongräcket runt övervåningen på motellet. Martin Luther King blev skjuten precis utanför sin dörr mellan det turkosa räcket och den turkosa dörren. För att ytterligare accentuera det här snittet i tid, som jag tänker det är att placera den här lådan här, år 2021, så är ramen på lådan också turkos. Det blir en förstärkning av här och nu, och då. Men också det här räcket, att det var här döden skedde.

– Bordslamporna gick inte att få tag i men Lukas Trassel, som är snickare på Dramaten, har tillverkat lampbenen. I Borlänge fanns det två lampskärmar kvar, de enda i hela Sverige som var helt rätt för det vi skulle ha. De lyckades Anders Colliander som är rekvisitör få tag i. Och tidningar, som de i Martin Luther Kings resväska, det kan man hitta när man letar sig fram på Internet. Alla de här detaljerna är sånt som är jätteroligt att jobba med!

– Det som jag har ändrat i möblemanget är att på museet står det ett bord rakt framför fönstret som besökarna tittar in igenom. Det kändes dumt att ha det mellan publiken och skådespelarna, så jag har helt enkelt ställt bordet under fönstret vid ytterdörren i stället. Och det fungerar. Det blev en bra justering också för rummet är så pass brett här. Jag har lagt rummet så att det är precis jämnt med salongen, så det är ingen som har några sneda siktvinklar utan alla tittar bara rakt in i rummet.

– I föreställningen är det många saker som berättar något förebådande om det skott som kommer att ske nästa dag. Olycksbådande väder till exempel. Vi har ett fysiskt, faktiskt regn som är både ett väder men också en guds och en massa människors tårar över den förlust som blev när Martin Luther King blev mördad.

Lotta Nilsson är frilansande scenograf och kostymdesigner. Hon har designat scenografi och kostym till mer än 60 föreställningar inom talteater, musikteater, dans, musikal samt teckenspråkig teater. Lotta har vid flera tillfällen arbetat med kritikerrosade regissörer som t.ex. Josette Bushell-Mingo, Markus Virta, Kajsa Giertz med flera. Hon är just nu aktuell som scenograf till Bergets topp på Dramaten.