Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Inställda föreställningar

Torsdagens föreställning (18 april) av Lille Eyolf är inställd

Alex Schulman om att skriva dramatik

Alex Schulman fotograferad i Marmorfoajén inför lanseringen av Tröstrapporter.
Alex Schulman, aktuell med uppsättningen Tröstrapporter.

Vad gav dig lusten att skriva en teaterpjäs?

Det finns en koncentration i teatern som alltid fascinerat mig. Jag skriver annars böcker, krönikor och manus till poddar, och allt detta konsumeras på något sätt i ett splittrat tillstånd. De lyssnar med ett halvt öra, läser men gör pauser, tar en kaffe. Det finns något fascinerande över att en massa folk går in i ett rum, lamporna släcks, ridån går upp, pjäsen börjar. Det är så väldigt riktat. Då gäller det att fånga åskådarens uppmärksamhet och sedan behålla den. Jag fick lust kanske för att det verkade så väldigt svårt, att i varje textrad och i varje sekund på scenen behålla åskådarens intresse.

Hur är det att skriva dramatik jämfört med att skriva prosa?

När jag skriver böcker så behöver läsaren ibland andhämtningspauser. Jag kan skriva passager där absolut ingenting händer, för att skapa luft och lugn. När jag skriver dramatik, märker jag, så finns inte plats för pauser. Energin måste finnas där hela tiden.

Hur ser ditt förhållande till teatern ut?

Jag är splittrad. De här klassikerna har jag svårt med. För mig är det som att gå på museum. Men teaterns kraft är samtidigt enorm. Jag har på Dramaten och på ett par andra teatrar under de senaste åren sett helt enastående saker, som fått mig att gå ut från teatern och känna mig som en ny människa.

Vad har du för förväntningar på samarbetet med Gustaf Skarsgård?

Enormt höga. Han spelar en man och halva den mannen har jag skrivit fram och den andra halvan föds och skapas i honom. Gustaf låter den här karaktären visa sidor som jag faktiskt inte visste fanns när jag skapade honom. Det är otroligt fascinerande.

Hur är det att regissera det du själv har skrivit?

Det är en enorm fördel. Jag behöver inte sitta i ett halvår och försöka förstå texten, tolka den. Jag har skrivit den och vet vad varenda rad betyder, och jag vet exakt hur jag vill ha det. Det innebär att jag kan fokusera på Gustaf till 100%, jag behöver inte ens gå ner i manus och dubbelkolla, jag kan texten i stort sett utantill.

Tröstrapporter Skarsgård Cover

Tröstrapporter

Det är en tidig, blå morgon i förorten. En man går ut på sin trånga balkong och faller rakt igenom bråket som ägde rum i går kväll. Han är rädd att han sa saker till sin fru som inte går att reparera.
Läs mer