Efter en märklig solförmörkelse försvinner halva mänskligheten spårlöst. För att fylla tomrummet och hålla personliga och kollektiva minnen vid liv börjar en ny sorts mötesplatser dyka upp: ”Center för läkande och tröst”. Här bearbetar människor sorgen tillsammans, de kämpar mot tidens gång och försöker hindra minnena av de försvunna från att falna. De mångbottnade historierna som de berättar för varandra förvandlar tragiska öden till sagor och sånger som bygger upp framtiden med skimrande, mytiska ekon.
Dramatikern och regissören Caroline Guiela Nguyen sökte i mer än två år efter personer som kunde förkroppsliga hennes tankar och visioner om den här unika gemenskapen. Till slut lyckades hon samla den brokiga, flerspråkiga skara skådespelare, proffs och amatörer i åldrarna 16 till 79, som nu ska stå framför oss på scenen. Uppsättningen hade urpremiär på Festival d’Avignon den 6 juli 2021.
Caroline Guiela Nguyen är en fransk-vietnamesisk regissör, som 2009 startade sin egen teatergrupp Les Hommes Approximatifs. Hon har i hemlandet satt upp en rad uppmärksammade pjäser som blandar dokumentär och fiktion, amatörskådespelare och proffs. Bland de senare verken märks Saigon, en uppsättning som hade urpremiär 2017 och därefter har spelat runt om i hela världen – bland annat på Bergmanfestivalen 2018.
FRATERNITY, a fantastic tale, är den andra delen i Caroline Guiela Nguyens verkcykel FRATERNITÉ, som även omfattar kortfilmen Len Engloutis (2021), filmad i fängelset i Arles med intagna i rollerna, och pjäsen L´Enfance, la Nuit, som ska sättas upp på Schaubühne i Berlin 2022.
Uppsättningen är en samproduktion mellan bland andra Les Hommes Approximatifs, Dramaten, Odéon - Théâtre de l'Europe i Paris, Thalia Theater i Hamburg, samt Théâtre de Liège i Belgien.
Produktion
Produktion: Les Hommes Approximatifs
Exekutiv produktion: Les Hommes Approximatifs, Festival d’Avignon
Samproduktion: Odéon-Théâtre de l’Europe, ExtraPôle Provence-Alpes-Côte d'Azur, La Comédie CDN de Reims, Théâtre national de Bretagne, Théâtre national de Strasbourg, PROSPERO – Extended Theatre*, Théâtre national Wallonie-Bruxelles, Théâtre de Liège, Les théâtres de la ville de Luxembourg, Châteauvallon Scène nationale, Théâtre de l'Union CDN du Limousin, Centro Dramatico Nacional (Madrid), Théâtre Olympia CDN de Tours, La Criée Théâtre national de Marseille, MC2: Grenoble, Dramaten Stockholm, Schaubühne Berlin, Le Grand T Théâtre de Loire-Atlantique, Les Célestins Théâtre de Lyon, Comédie de Colmar CDN Grand Est Alsace, La Rose des vents Scène nationale Lille Métropole Villeneuve d’Ascq, Le Parvis Scène nationale Tarbes Pyrénées, Théâtre national de Nice, Teatro Nacional D. Maria II (Lissabon), Thalia (Hamburg), Théâtre du Beauvaisis Scène nationale, RomaEuropa Festival
Med starkt stöd av DGCA
Med deltagande av Jeune Théâtre National och Institut Français (Paris)
Med hjälp av workshops av Grand Théâtre de Loire-Atlantique för scenografi och Théâtre de Liège för kostymer
* Produktionsplattform med stöd av Région SUD Provence-Alpes-Côte d'Azur
** PROSPERO – Extended Theatre är ett projekt som samfinansieras av Kreativa Europa