Chimi är ett audiovisuellt verk och en studie i pelare skapat av konstnären Alexander Wessely och ackompanjerat av kompositören Jacob Mühlrads nyskrivna stråkkvartett med samma namn.
Verket visas i Marmorfoajén under tre dagar med öppning den 7 september.
– Perceptionen av pelarna som på ett metamorfosiskt vis byter skepnad när dom bryter solens ljus likt naturfenomenet ”ljuspelare” och skapar en sorts optisk illusion är något väldigt vackert för mig, säger Alexander Wessely.
Alexander Wessely och Jacob Mühlrad började samarbeta 2016 när Wessely använde Mühlrads esoteriska verk Schema till en konstfilm som visades på Bukowskis. Två år senare möttes de båda genom Swedish House Mafia, där Mühlrad skapade ett orkesterverk baserat på låten One och Wessely regisserade och skapade scenografin till en arenaturné som skulle ses av hundratusentals människor världen över.
Därefter fördjupade Mühlrad och Wessely sitt samarbete då Wessely regisserade och skapade det visuella språket för Mühlrads internationellt hyllade album Time. Detta ledde även till regisserade konserter med två utsålda hus på Konserthuset hösten 2019. Nu möts de igen, på Dramaten.
Alexander Wessely har ett multidisciplinärt förhållningssätt och arbetar huvudsakligen med skulptur, fotografi och film för att bygga sitt uttryck där silhuetter och kontraster skapar ett narrativ och drama. Wessely’s scenskulpturer har visats i över 20 länder, från Konserthuset i Stockholm till Foro Sol Arena i Mexico.
Jacob Mühlrad är en av Sveriges mest uppmärksammade samtida tonsättare, och hans musik har hörts på konsertlokaler som Carnegie Hall i New York, National Gallery i London, Kungliga Operan, Konserthuset och Berwaldhallen. Han hittar ofta sin inspiration i ritualerna från judisk liturgi och mystik. Jacob är också aktuell på Dramaten med musiken till Alex Schulmans pjäs Tröstrapporter som på grund av pandemin är framflyttad.