Mary Page MarloweTracy Letts

Om uppsättningen

Sverigepremiär: 6 december, Stora scenen
Speltid: 1 timme och 40 minuter, ingen paus

Läs mer

Mary Page Marlowe jobbar som revisor. Hon har två barn. Hon är gift. Hon är skild. Hon är arg och hon är glad. En alldeles vanlig ovanlig människa.

Rollen som Mary Page Marlowe görs av flera skådespelare i olika åldrar.

Regisserar gör Alexander Mørk-Eidem, känd för en rad succéer på Kulturhuset Stadsteatern och senast för Häxorna och Swede Hollow på Dramaten: ”Det blir en vanlig människas livsepos på Stora scenen. Det är fint att sätta henne på Stora scenen, istället för en klassisk hjältinna eller kung, en vanlig människa bland allt guldet.”

Handlingen hoppar fram och tillbaka i tid, som om den bläddrades fram ur ett fotoalbum. Viktiga och oviktiga händelser väver ett porträtt av en människa som funderar på vem hon egentligen är. Och varför det blev som det blev.

Mary Page Marlowe är en nyskriven pjäs från 2016 av Pulitzerprisbelönade Tracy Letts som nu får Sverigepremiär. Hans pjäs En familj – August: Osage County spelades på Dramaten 2010 med stor framgång och har även filmatiserats 2014, med Meryl Streep i huvudrollen. 

Tracy Letts är även själv verksam som skådespelare och har bland annat haft en viktig roll i tv-serien Homeland

Biljetter

  • Föreställning Tid Scen Platstillgång
  • Onsdag 5 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
  • Torsdag 6 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
  • Fredag 7 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
  • Lördag 8 december 13:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
  • Tisdag 11 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
Se alla föreställningar

Översättning

Rebecca Alsberg

Regi

Alexander Mørk-Eidem

Scenografi

Christian Friedländer

Kostym

Jenny Ljungberg

Ljusdesign

Ellen Ruge

Peruk och mask

Barbro Forsgårdh

Barnstatister: Mary Page

Sigrid Johnson, Rebecca Stagh

Barnstatister: Louis Gilberg

Olle af Klercker, Samy Karlsson Fariat, Love Ehn

Bakom kulisserna

Superstjärna och doldis

Tracy Letts – mannen som både fått en Tony som skådespelare och Pulitzerpriset som dramatiker.

Kanske känner du igen honom när du ser honom? Skådespelaren Tracy Letts, som bland annat gjort rollen som Andrew Lockhart i Homeland och Nick i Divorce. Han har varit med i filmer som The Post och Lady Bird och han har fått en Tony för sin gestaltning av George i Edward Albees Vem är rädd för Virginia Woolf? på Broadway.

Letts skådespelarkarriär började på Steppenwolf Theatre i Chicago – en teater som grundades på 1970-talet och som varit mycket viktig för den samtida amerikanska dramatiken. Letts kom dit som 20-åring, i mitten av 1980-talet och arbetade där som skådespelare i elva år. Och han har fortfarande kvar en fot på Steppenwolf, trots sin alltmer framgångsrika verksamhet inom film och tv, både som manusförfatt­are och skådespelare.

Det var också i Chicago som Letts började skriva dramatik. Den första av ett flertal pjäser, Killer Joe, hade premiär 1993 och blev en omedelbar framgång, som också filmatiserats. Men det var med En familj – August: Osage County från 2007, som han verkligen blev ett namn. Den belönades med Pulitzerpriset och blev även den filmatiserad med Meryl Streep och Julia Roberts i två av huvudrollerna. Den var också en stor framgång när den spelades på Dramaten i Stefan Larssons regi år 2010. Pjäsen Mary Page Marlowe, som nu är aktuell på Dramaten, hade sin urpremiär 2016 och den hade kunnat heta ”Ett liv” eller ”En kvinna”. I den skriver Letts nämligen fram Mary Page Marlowes hela liv, från ungdom och kärlek, över skilsmässor och sorger, till ålderdom. Men han gör det utan kronologi, som att han bläddrar i minnet av det som blev en människas öde.

I en video på Youtube, publicerad av Steppenwolf i samband med uruppförandet, säger Tracy Letts själv om Mary Page Marlowe:

”Min mor dog för ett och ett halvt år sedan och det fick mig att tänka mycket på hennes både liv och död, men också på min egen dödlighet. Mary Page är inte min mor, men hennes liv inspirerade mig till att skriva pjäsen. Och jag tänkte på hur vi ser våra liv. För vissa är livet kanske ett flöde, men jag lockades av tanken att välja elva scener som skulle representera ett liv och av att välja ögonblick som kanske inte är de tydligaste, stora eller lyckliga ögonblicken.”

Han fortsätter: ”Jag hoppas att pjäsen kan bli en spegel för publiken, där de kan se på sig själva med kärlek och förlåtelse. Vilka elva scener skulle du välja om du skulle skriva ditt liv?”

Anneli Dufva är dramaturg på Dramaten.

Tre frågor till regissören Alexander Mørk-Eidem

Det är inget speciellt med Mary Page Marlowe, varför vill du berätta hennes historia?

– Precis därför. Dramatiken sysslar ofta med människor som lever storslagna liv, skarpa öden som är större och längre bort från vanliga människors verkligheter. Jag har alltid varit mer intresserad av det vardagliga. För mig är det mer spännande att prata om människor som jag kan relatera till, någon jag känner igen mig i. Jag tycker nog bäst om de pjäser som inte berättar hur man ska leva, eller varför man lever. De som bara visar hur krångligt livet kan vara ibland.

Kan du känna igen dig i henne?

– Ja, jag har gjort mycket av det hon gjort. Berättat för ett barn om en skilsmässa, exempelvis. För mig väcker pjäsen samma känsla som jag fick när jag läste Karl Ove Knausgårds Min kamp. Genom hans berättelse kom jag ihåg dofterna i skogen bakom huset jag växte upp i. Varför minns jag det? Är jag samma person nu som då? Hur hamnade jag här?

Blir det ett stort livsepos på Stora scenen?

– Ja, en vanlig människas livsepos. Det är fint att sätta henne på Stora scenen, istället för en klassisk hjältinna eller kung, en vanlig människa bland allt guldet. Som när Marcel Duchamp sätter in en pissoar på ett museum. Det annars så vardagliga objektet blir till konst.