Premiär: 8 november, Dramatenbaren

Fri entré med biljett, klicka här för att boka.

Notera att biljetten inte garanterar sittplats. Om du vill försäkra dig om en sittplats, bokar du bord genom att skicka ett mail till Dramatenbaren.

Vem är hon? Vad är hon?

Hur gestaltas kvinnor på scenen? Hur har det sett ut historiskt och hur ser det ut idag? Med utgångspunkt i Dramatens aktuella repertoar under våren hålls en serie samtal med fokus på kvinnliga rollgestalter och på kvinnans roll på teatern. Samtalen leds av Anneli Dufva.

17 januari: Kvinnans åldrar

I Mary Page Marlowe skriver Tracy Letts om en kvinnas liv, från barndom till ålderdom, genom kärlek, skilsmässa och sorger. Men han gör det fritt, rör sig fram och tillbaka i tiden och låter Mary Page gestaltas av flera skådespelerskor. Det handlar om en människas val, om minnet och tiden. Hör och se ett samtal om Mary Page Marlowe – om kvinnans åldrar, om tidens gång.

17 januari kl. 19.30

31 januari: Flickan och förväntningen

Feydeaus komedi Förlovningen (Un fil à la patte) hade premiär 1894 i Paris. I Ellen Lamms uppsättning är handlingen förlagd till 30-talet. Vad har lockat henne i detta spel kring kärlek och könsroller? I Zinnie Harris HÅLLA ANDAN från 2015 följer vi två systrar genom ett söndrat Europa. Hör och se ett samtal om teaterkonventioner och traditioner.

31 januari kl. 19.30

21 februari: Kvinnan och kroppen

Ett samtal utifrån kvinnans åldrar och liv i verkligheten, med anledning av antologin Klimakteriet. Hur är det nu? Pratas det för mycket eller för lite om kvinnans fysiska åldrar, om klimakteriet? Med: Agneta Pleijel, Annika Lantz och Åsa Beckman. I samarbete med Atlas Förlag.

21 februari kl. 19.30

14 mars: Sex och sorg

Om Tennesse Williams pjäser Linje Lusta och Orfeus stiger ner. Bilden av Marlon Brando i tajt t-shirt som Stanley Kowalski i Linje Lusta har blivit ikonisk och fått många både medvetna och omedvetna efterföljare – inte minst på scenen. Och lika många spår har Vivien Leigh som Blanche du Bois i samma pjäs lämnat efter sig som exempel på den vackra men neurotiska kvinnan. Både Linje Lusta och Orfeus stiger ner är skrivna i mitten av 1900-talet och numera moderna klassiker. Men hur gör man med Tennesse Williams rollgestalter när man ska tolka dem nu – så färgade av sin tid och den amerikanska södern som de är?

14 mars kl. 19.30

Presenteras av