Ifigenia i AulisJon Fosse, efter Euripides

Om uppsättningen

Premiär: 12 september 2019, Lilla scenen
Speltid: 1 timme och 40 minuter, ingen paus

"Dramatendebutanten Frida Argento Abrahamsson fyller sin Ifigenia med ett elektriskt raseri, en tickande bomb som när som helst kan explodera" SvD

"avskalad, vacker och kryper under huden" Kulturbloggen

"Mellan Ellen Jelineks flammande Klytaimestra och Agamemnon utspelar sig en kantig, våldsam kärlekskoreografi som det gör ont att titta på." DN

Samtal: Antikens kvinnor, 6 november kl 20:45. Läs mer

Lärarhandledning och inspirationsmaterial för skolor

Läs mer

Två barn är fångade i sina föräldrars krig. Kung Agamemnon står redo att anfalla Troja, men flottan ligger still i hamnen i Aulis och kommer inte iväg. För att få vind i seglen krävs ett offer till gudinnan Artemis: Agamemnons egen dotter Ifigenia. Han går till slut med på kravet och lurar sin dotter till Aulis i tron att hon ska giftas bort med Akilles. När Ifigenia kommer dit med sin lillebror Orestes och mor Klytameistra, förstår de att någonting inte står rätt till. 

Går det att rädda Ifigenias liv – och vill hon det? 

Ifigenia i Aulis  är ett sorgespel om krigens oskyldiga offer. En berättelse om maktlöshet och hämnd. Vi får följa en dysfunktionell familj som befinner sig mitt i kriget – samtidigt i ett eget krig bakom lyckta dörrar där barnen blir offer för sina föräldrars handlingar. Pjäsen som skrevs av Euripides för 2400 år sedan är fortfarande skrämmande aktuell. Här i en version av Jon Fosse, den norska dramatikens förgrundsgestalt, som i år fyller 60 år. Bearbetad för Dramaten av Nadja Weiss och Irena Kraus.

Biljetter

  • Föreställning Tid Scen Platstillgång
  • Lördag 19 oktober 19:00 Dramaten, Lilla scenen Köp biljett
  • Söndag 20 oktober 16:00 Dramaten, Lilla scenen Köp biljett
  • Onsdag 6 november 19:00 Dramaten, Lilla scenen Köp biljett
  • Torsdag 7 november 19:00 Dramaten, Lilla scenen Köp biljett
  • Fredag 15 november 19:00 Dramaten, Lilla scenen Köp biljett
Se alla föreställningar

Bearbetning

Nadja Weiss, Irena Kraus

Översättning

Marie Lundquist

Regi

Nadja Weiss

Scenografi

John Engberg

Kostym

Kajsa Larsson

Musik

Philippe Boix-Vives

Ljus

Raimo Nyman

Peruk och mask

Moa Hedberg

Video

Emil Klang

Barnstatister / Orestes

Leonard Eriksson Igou, Jack Bergenholtz Henriksson

Bilder från uppsättningen

Bakom kulisserna

"Ibland är det svårt att spela så att känslorna där under märks"

Frida Argento Abrahamsson tog studenten så sent som i våras och ska nu spela titelrollen Ifigenia.

Du är 19 år och har precis gått ut gymnasiet – och nu ska du spela Ifigenia i Ifigenia i Aulis på Dramaten. Hur gick det till?

Jag fick gå på två provspelningar. Egentligen hade jag bestämt mig för att flytta till Barcelona i höst, så jag gjorde det mest som en kul grej. Men så fick jag rollen! Och då var det ju bara att tänka om.



Vad har du gjort tidigare?

Jag har gått på teaterlinjen på gymnasiet och varit med i några skoluppsättningar. När jag var yngre var jag med i en kortfilm, bland annat. När jag skulle välja gymnasieprogram velade jag mellan samhällsinriktning och teater, och då sa faktiskt pappa att ”det är klart att DU ska gå på teaterlinjen”. Det brukar nog vara tvärtom. En av skoluppsättningarna vi gjorde på gymnasiet var faktiskt Elektra där jag spelade Klytameistra – mamman till Ifigenia som jag spelar nu. Jag älskar antiken och den grekiska mytologin, vilket inte så många gjorde i min klass.



Ni repeterar för fullt! Hur är det?

Det är kul! Alla är jättesnälla. Jag trodde att jag skulle vara nervös, men jag känner mig väldigt hemma. Men det är svårt att inte jämföra sig med resten av ensemblen, de är verkligen proffs. Men jag försöker låta bli. ”Du ska inte försöka härma hur de gör, spela som du” var ett råd jag fick av min lärare när jag fick rollen. Och det tänker jag på.



Hur är din roll?

Ifigenia är ganska svår. Hon är samlad, försiktig, väluppfostrad och duktig – men har mycket känslor inombords. Ibland är det svårt att spela så att känslorna där under märks. Det är ju lättare att spela någon som lever ut alla känslor. Men hon tappar behärskningen vid några tillfällen, för att snabbt återgå till sitt kontrollerade jag.

Introduktion till Ifigenia i Aulis

Dramatenpodden

Ett samtal om Jon Fosses författarskap: att läsa Fosse, att spela Fosse, att översätta Fosse. Möt Leif Zern (kritiker), Marie Lundquist (översättare), Berit Gullberg (förläggare) och Stina Ekblad (skådespelare) i ett initierat samtal om Fosses dramatik.

Samtal: Antikens kvinnor

Samtal: Antikens kvinnor

I höst står två av antikens kvinnor i fokus, i tragedierna Ifigenia i Aulis och Fedra/Hippolytos. I samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska bjuder Dramaten in till ett samtal om antikens kvinnor, som ofta stod som centralfigurer i de grekiska dramerna– trots att de i 400-talets Aten hade begränsad makt och synlighet. Vad vet vi om antikens kvinnor? Hur berättar vi deras historia idag? Vad har vi att lära av dem?

6 november kl 20:45, Lilla scenen

Läs mer