Som meddelats har fotografen Beata Bergström gått ur tiden. Dramaten har därmed förlorat en av sina mest hängivna tidigare medarbetare. Hennes insatser för teatern kan inte överskattas.


Margaretha Krook och Jan Malmsjö i Modern (1971). Foto: Beata Bergström

Våren 1954 bad Dagens Nyheter frilansfotografen Beata Bergström att fotografera en repetition av Aiskylos Orestien på Dramaten. Olof Molander regisserade. Bilderna visade hon även för Dramatenchefen Karl Ragnar Gierow, som blev förtjust. ”Vi tar Beatans bilder”, beslutade han på stående fot. Teaterns ordinarie fotograf Sven Järlås fick den gången kliva åt sidan och det skulle han snart få göra allt som oftast. Efter något år hade ”Beatan” tagit över teaterns fotografering.


Jarl Kulle i Orestien (1954). Foto: Beata Bergström

Beata Bergström, som hade gått i lära på Sallstedts bildbyrå och hos fotografen Sten Didrik Bellander, kom med ett nytt arbetssätt. Hon rörde sig runt på scenen, i kulisserna och i salongen. Hon ville fånga ”teaterns levande flyktighet”, komma bort från den fasta placeringen med stativ och skynke. Förutsättningen var en snabbare film. Och en sådan var vid den här tiden på väg. I november 1954 lanserade Kodak Tri-X-filmen. ”Den ljuskänsliga Tri-X 400 var en välsignelse när den kom”, berättar Bergström. Nya möjligheter öppnades. Dem visste också Beata att utnyttja maximalt.


Peter Stormare, Ewa Fröling, Jarl Kulle, Per Myrberg, Margaretha Byström och Per Mattson i Kung Lear (1984). Foto: Beata Bergström

Beata Bergström kom att vara teatern trogen i trettio år. Ingmar Bergmans uppsättning av Kung Lear 1984 blev till sist en brytpunkt. Bergman tyckte hon väsnades för mycket och ville ha henne stationerad på Första raden. Hon gjorde jobbet men tackade sedan för sig. Ytterligare en produktion hann hon med på Dramaten – men den regisserades av Staffan Westerberg.

Dag Kronlund, chef för arkiv och bibliotek