Vi använder kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen, för att samla besöksstatistik och för marknadsföring.

Läs mer om hur vi använder kakor

Vaccinationsbevis

Alla besökare över 18 år behöver visa upp ett giltigt vaccinationsbevis med QR-kod samt ID. Läs mer

Inställda föreställningar

Tillbaka till Reims är inställd 19/1 pga sjukdom.

Publikinformation

DETTA GÄLLER FRÅN OCH MED 12 JANUARI 2022

Sedan 23 december gäller restriktioner för evenemang med över 500 personer vilket påverkar Dramatens stora scen. Vi införde ett maxantal på 500 personer i salong för att bidra till begränsad smittspridning.

Sedan 12 januari gäller också krav på avstånd om minst en meter mellan sällskap. Det medför att vi behövt avboka biljetter till alla föreställningar på Lilla scenen och Stora scenen (samt vissa övriga scener) till och med 31 januari. Berörd publik kontaktas direkt och informeras även om hur nya biljetter kan köpas med tillgodo via Mina sidor.

Skolor, ombud och grupper med fakturaköp kontaktas separat av kundservice.

Regeringens beslut om nya restriktioner fr. 12 januari

Restriktionerna styr också möjligheten till stående servering, vilket innebär att vi inte längre kan erbjuda pausservering på Lilla scenen, 3:e raden (Målarsalen och Tornrummet) och vid garderoberna intill Stora scenen. Vi erbjuder endast sittande servering i Marmorfoajén och Café Pauli.

VACCINATIONSBEVIS

Sedan den 1 december behöver alla besökare över 18 år visa upp ett giltigt vaccinationsbevis med QR-kod samt ID.

I enlighet med rekommendationerna uppmanar vi besökare att fortsatt stanna hemma vid symptom.

  • Vaccinationsbevis gäller för alla från 18 år och uppåt
  • QR-koden på ditt vaccinationsbevis ska gå att skanna av. Ladda ner ditt vaccinationsbevis i mobilen eller ta med en utskrift. En bild eller en skärmdump av ditt vaccinationsbevis är ej giltigt
  • Ta med ID och kom i god tid innan föreställningen för att undvika köbildning
  • Gäller samtliga scener
  • Vaccinationsbevisen skannas vid entrén och ingen persondata relaterad till detta sparas av Dramaten.

Hämta vaccinationsbevis via covidbevis.se

Här kan du läsa mer om Regeringens beslut om vaccinationsbevis


FRÅGOR OCH SVAR

Varför måste jag visa upp ett vaccinationsbevis?

Regeringen har beslutat att vaccinationsbevis gäller från och med 1 december för alla över 18 år för allmänna sammankomster. Det innebär att du behöver kunna uppvisa ett vaccinationsbevis med QR-kod och ditt ID när du besöker samtliga scener på Dramaten.

Hämta vaccinationsbevis via covidbevis.se

Hur visar jag upp mitt vaccinationsbevis?

Våra publikvärdar hjälper dig att skanna beviset i samband med att du kommer till våra entréer. Sedan välkomnas du precis som vanligt. Kom ihåg ID, biljett och att komma i god tid. Ingen data sparas i varken skanner eller hos Dramaten. Integritetspolicy

Jag är ovaccinerad och har inget vaccinationsbevis. Får jag avboka min biljett?

Om du köpte din biljett före 18 november 2021 går det bra att avboka din biljett och få pengarna tillbaka. Avbokning görs via [email protected]

Vad gäller om jag har medicinska skäl att inte vaccinera mig mot Covid-19?

Om du på grund av sjukdom inte kunnat vaccinera dig mot Covid-19 visar du istället för vaccinationsbevis upp ditt sjukintyg och ID för publikvärdarna när du kommer till oss. Om du vill avboka din biljett kontaktar du [email protected] för avbokning och återbetalning. 

Sparar Dramaten data från vaccinationsbevisen?

Vaccinationsbevisen skannas vid entrén och ingen persondata relaterad till detta sparas av Dramaten.

Hur arbetar Dramaten för att minimera risken för smitta?

Riskbedömningar genomförs kontinuerligt, vi utgår ifrån och följer rådande lagar, förordningar, Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer.

Vilket avstånd gäller mellan sällskap?

En meters avstånd gäller till och med 31 januari. Varje sällskap består av en eller två platser.

Jag behöver avboka eller omboka min biljetter, hur gör jag?

Du kan enkelt omboka eller avboka dina biljetter på vår hemsida genom att logga in på Mina sidor. Vid avbokning får du ett tillgodobelopp på ditt konto som du kan använda som betalning vid nästa köp. Återbetalning sker endast vid inställda föreställningar. Kontakta gärna [email protected] om du behöver hjälp. För avbokning och återbetalning med anledning av vaccinationsbevis, se ovan.

Hur avbokar jag mina biljetter för en skolbokning eller gruppbokning?

Kontakta oss via [email protected] respektive [email protected]
Ange ordernummer och/eller kundnummer alternativt ditt namn, organisationens namn och organisationsnummer, föreställning samt speldatum.

Vi är flera personer som ska se en föreställning tillsammans och bokade platser när salongerna hade corona-avstånd. Kan jag byta biljetterna så att vi får sitta tillsammans?

Du kan enkelt byta biljetter på vår hemsida genom att logga in på Mina sidor. Där avbokar du dina biljetter och använder sedan tillgodobeloppet du får tillbaka som betalning för din nya bokning. Vänligen notera att det inte är någon garanti att det finns platser kvar, väljer du att boka om och köpa nya gör du helt enkelt ett nytt köp. Kundservice har tyvärr inte möjlighet att hjälpa till med ombokning av redan köpta platser.

Måste jag sitta på den plats som anges på biljetten?

Ja – det är viktigt att sitta på angivna platser.

Hittar du inte det du letar efter? Fler frågor och svar finns på sidan vanliga frågor.