Dramaten är nu kontantfritt, vad betyder det?

Det betyder att du betalar med kort eller Swish när du köper biljetter och program i Dramatens biljettkassa och foajéer.

Varför tar ni bort möjligheten att betala med kontanter?

Genom att bli kontantfria skapar Dramaten en tryggare och säkrare miljö för såväl medarbetare som publik. 

Vad kommer bli bättre med att ta bort kontant betalning?

Publiken kommer kunna få bättre service och det blir både lättare och smidigare att genomföra ett köp på Dramaten.

Hur tror ni att era gäster kommer att reagera på detta?

Vi vet att de flesta (ca 99%) redan betalar med kort vid köp av biljetter och program på Dramaten, så vi tror att ännu ett smidigt betalsätt kommer uppskattas – oavsett ålder och oavsett hur ofta personen besöker oss.

Hur stor andel av era gäster betalar kontant idag?

Ungefär 1% av Dramatens publik betalar idag sina biljetter och program med kontanter.

Vilka andra teatrar har slutat med kontant betalning?

Kontantfria teatrar i Sverige är Kungliga Operan, Malmö Opera och Malmö Stadsteater.

Går det att boka på webben?

Våren 2018 bytte Dramaten biljettsystem. I det nya biljettsystemet finns inte längre bokningsfunktionen kvar, som kund betalar du nu dina biljetter direkt.

Vill du boka en större grupp?

Om du vill boka för en större grupp, fler än 10 personer – kontakta gruppbokningen via gruppbokning@dramaten.se.

Löser ni in köpta biljetter?

Vi återlöser inte köpta biljetter. Undantaget är om en föreställning ställs in, då erbjuder vi våra kunder möjligheten att byta eller få pengarna tillbaka.

Är det säkert att betala med kort?

Din onlinebetalning är säkrad genom att Dramaten använder betalningstjänster från DIBS www.dibs.se. DIBS system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer).

Att betalningen sker på en säker sida kan du se genom att adressen på betalsidan börjar med https:// samt att det visas ett hänglås i nedre högra hörnet av din browser. Dramaten har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. DIBS stödjer också 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på Internet och därigenom minska risken för missbruk av kortuppgifter. Är ditt kort anslutet till 3D Secure kommer du att kopplas över till din bank för verifiering innan betalningen godkänns. Har du ytterligare frågor kring säkerheten eller betalningssätt är du välkommen att kontakta kundservice@dramaten.se.

Kan man köpa presentkort på Dramaten?

Ja. Om du köper via dramaten.se så kan du välja att skriva ut presentkortet som en PDF-fil som bifogas i din e-postbekräftelse. Presentkorten gäller i två år.

Kan man betala med presentkort på dramaten.se?

Ja. Du kan betala med presentkort så länge presentkortets giltighetsdatum inte passerat.

Behöver du komma i kontakt med biljettkassan?

Här hittar du biljettkassans kontaktinformation och öppettider

När är det bäst att ringa biljettkassan?

Biljettkassans telefontider är tisdag–lördag kl. 12.00–15.00 och telefonväxeln är som mest belastad tisdag–torsdag kl. 12.00–14.00.

Om du inte har frågor som brådskar rekommenderar vi att du mejlar oss på kundservice@dramaten.se.

Vad spelar ni i kväll?

Det ser du på vår startsida, under rubriken "I dag på Dramaten". Startsida

Jag ska vara i Stockholm ett speciellt datum, vilken föreställning spelar då?

Under "Repertoar & biljetter" kan du se aktuella föreställningar för specifika datum. Repertoar & biljetter

Vad kostar biljetterna?

Stora scenen: 150–450 kr
Övriga scener: 150–370 kr
Under 26 år (exklusive skolbokningar): 150 kr

Med reservation för ändringar.
För mer detaljer, rabatter med mera – se specifik föreställning.

Har Dramaten sistaminuten-biljetter?

Ja. Fyra timmar före föreställning rabatterar vi kvarvarande biljetter med halva priset. Dessa går inte att reservera, endast att köpa på plats i biljettkassan eller på Dramaten.se.

Vad är textade föreställningar?

Dramaten har ett textningssystem så att hörselskadade och döva kan ta del av föreställningarna. Skådespelarnas repliker är inprogrammerade och presenteras på en display. Displayen får du låna av publikvärdarna utanför salongen.

Vid biljettbeställning behöver du inte ange att du önskar en display. Var dock observant på att just den föreställning du vill se textas. Information om vilka föreställningar som är textade finns på respektive pjässida här på webbplatsen.

Jag sitter i rullstol, har Dramaten rullstolsplatser?

Ja. Ring oss i biljettkassan så hjälper vi dig att boka dessa platser.

Jag har svårt att gå i trappor, finns det hiss i stora Dramatenhuset?

Ja. Det finns tillgång till hiss via sceningången på Nybrogatan 2.

När är restaurangerna öppna?

För information om restaurangerna och deras öppettider, se Mat & dryck.