Information med anledning av coronaviruset. Läs mer

Uppdaterat 2 april 2020, kl 10.00.

Dramatens ledning har fattat beslut om att ställa in alla föreställningar fram till sommaren. Tidigare beslut om att ha stängt till och med sista april har nu utökats till att gälla hela vårsäsongen.

”Vi behöver nu lägga all kraft och allt arbete på att skapa så goda förutsättningar som möjligt för höstens premiärer och repertoar.”, säger Maria Groop Russel, VD för Dramaten. 

För att så många som möjligt ska kunna se teater även under stängningsperioden kommer Dramaten att fortsätta utvecklingen av den digitala tjänsten Dramaten Play.  

Läs senaste pressmeddelandet

Vad händer med mina biljetter?

Har du biljett till en föreställning på Dramaten från 16 mars och vårsäsongen ut så kommer den att avbokas om inget annat anges (invänta e-post) och bokningen omvandlas automatiskt till ett presentkort. Du behöver inte göra någonting alls och du behöver inte kontakta oss - vi kontaktar dig så snart vi kan med specifik information. 

Vanliga frågor

Kommer föreställningen jag ville gå på tillbaka/ha premiär längre fram?
Vi arbetar för fullt med planering och översyn av föreställningsdatum och repertoar framöver. Vi återkommer så snart vi har besked om datum för kommande premiärer och enskilda föreställningar.

Om föreställningen kommer tillbaka, kommer jag som hade en biljett få möjlighet till förköp?
Vår ambition är att kunna ge dig den möjligheten. Eftersom vi är mitt inne i en komplex planeringsfas och varken har datum eller höstrepertoar klar, kan vi inget lova i nuläget. 

Jag har en biljett för mars, april, maj eller juni men har inte blivit kontaktad, vad gör jag?
Alla med biljett under nämnda perioden har blivit kontaktade/blir kontaktade och kommer få fortsatt information. Kolla din e-post (ta en titt i skräpkorgen om du inte hittar något) för specifik information om din bokning.
Vi kontaktar dig på den mailadress du uppgett vid köp. 

Jag har inte uppgett en mailadress, blir jag kontaktad ändå?
Nej, då behöver du antingen maila till [email protected] eller ringa till oss tisdag till torsdag klockan 12.00 till 14.00 på nummer 08-667 06 80. 

Ange ditt namn, ordernummer och föreställning, datum och tid.

Varför får jag flera mail från kundservice? 
Om du har flera olika ordrar med olika betalsätt (eller om bokningen t.ex. är en reservation) alternativt om något annat skiljer sig, kommer du få ett specifikt mail per order. På så vis kan du få mer än ett informationsmail.

Om jag köpt biljett på hemsidan via Qliro, ska jag betala den fakturan?
Ja, du betalar den fakturan precis som vanligt och betalningen som genomförts omvandlas till ett presentkort automatiskt när bokningen avbokas. 

Vad gäller om jag köpt biljett på faktura (ej web, gäller t.ex. skola/organisationer)? 
Om fakturan redan är betald kommer du kunna välja mellan att få summan återbetald eller att nyttja beloppet vid framtida bokningar. Har du inte betalt din faktura behöver du inte göra någonting, kreditfakturan kvittas mot ursprungsfakturan.

Behöver jag göra något för att få ett presentkort vid avbokning?
Nej. Köpta biljetter avbokas automatiskt med ett presentkort som återbetalning. Presentkortskoden gäller i 24 månader. Du får koden via e-post inom kort och behöver inte göra någonting. 

Vad gäller om jag redan fått ett presentkort för en avbokning innan föreställningar ställdes in? 
Presentkortet gäller i 24 månader och kan inte bytas till en återbetalning.

Jag har redan ett presentkort sen tidigare och det gick ut 1 mars 2020 eller senare, kommer giltighetstiden att förlängas?
Ja, samtliga presentkort som gick ut från 1 mars och framåt kommer förlängas minst fram till nästa biljettsläpp. Detaljer om det kommuniceras när vi vet mer om kommande repertoar och enskilda föreställningar. 

Finns det möjlighet till återbetalning istället för presentkort eller kreditfaktura vid avbokning?
Självklart kan du få en återbetalning.

Privatperson
Maila följande uppgifter till [email protected] med rubriken "Återbetalning önskas":

  • Namn
  • Ordernummer
  • E-post för bokningen
  • Föreställning, datum, tid

Organisation
Maila följande uppgifter till [email protected] med rubriken "Återbetalning önskas":

  • Namn på kontakperson
  • Organisationens namn
  • Organisationsnummer
  • Ordernummer
  • E-post för bokningen
  • Föreställning, datum, tid

Vad gör jag om jag har en reservation eller har blivit inbjuden till en premiär eller föreställning (fribiljett)? 
Allt avbokas, du behöver inte göra någonting och du behöver inte kontakta oss.

Vi hanterar just nu en stor mängd ärenden varför svarstiden från kundservice är längre än vanligt. Vi tackar för visad förståelse och tålamod.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar.

Frågor och svar om coronaviruset från Folkhälsomyndigheten