Information med anledning av coronaviruset. Läs mer

Uppdaterat 19 maj 2020, kl. 12.00.

Vi gör oss redo för att spela teater!

Nu kan vi äntligen berätta vad vi spelar på teatern i höst. Det blir en rad spännande nyheter och flera av vårens uppskjutna premiärer.

Hösten 2020

Biljetter släpps inom kort. Till en början kommer vi att sälja ett begränsat antal biljetter per salong. Vi arbetar för fullt på att kunna erbjuda en trygg teater och följer givetvis noga Regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Ingen vet hur hösten ser ut, men vi hoppas på bättre tider och gör oss redo för att möta publiken i salongen igen!

Läs senaste pressmeddelandet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Till Dramaten Play

Vanliga frågor

Hitta svar enligt följande kategorier: 1) Mitt besök, 2) Mitt köp, 3) Presentkort, 4) Föreställningar.

1. Mitt besök

Vågar jag besöka Dramaten i höst trots läget med coronaviruset?
Vi följer Folkhälsomyndighetens och Regeringens rekommendationer och säkrar våra salonger för din och vår trygghet. Du informeras om våra rutiner och åtgärder på denna sida och via mail inför ditt besök.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar.

Frågor och svar om coronaviruset från Folkhälsomyndigheten

Vad kan jag själv göra för min egen och andras skull?
Kom i god tid, håll avstånd, tvätta händerna, följ våra publikvärdars anvisningar på plats – och stanna hemma om du har symptom eller tillhör riskgrupp.

Hur påverkas förköp och pausservering?
Vi ser över olika scenarier för förköp och pausservering. Vi följer rådande rekommendationer vid tiden för ditt besök och kommunicerar här och via e-post inför ditt besök.

Kan det vara så att fler biljetter säljs under hösten, så att antalet personer i publiken är fler än när jag köpte biljett?

Ja, det kan vara så att vi sålt fler biljetter sedan du köpte din biljett, om förutsättningar och omständigheter förändrats. Vi placerar publiken och planerar gemensamma ytor i enlighet med rådande rekommendationer vid ditt besök.

Jag är behov av hörhjälpmedel, ledsagare eller annan assistans. Hur fungerar det under omständigheterna?
För att vi ska kunna hålla oss till rådande rekommendationer kan vi behöva begränsa tillgängligheten tillfälligt. Maila till [email protected] eller ring till oss tisdag till torsdag klockan 12.00 till 14.00 på nummer 08-667 06 80, så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig med dina specifika önskemål.

Om jag kommer till Dramaten och känner mig otrygg, får jag lämna och avboka med full återbetalning?
Självklart! Vi vill att du ska ha en trivsam upplevelse hos oss och om du känner dig otrygg vid besöket hjälper vi dig på plats. Säg bara till en medarbetare på plats så hjälper vi dig med avbokning och återbetalning i efterhand.

Jag blev inbjuden till Dramaten under våren (t.ex. premiär), kommer jag få en ny inbjudan? 
Vår ambition är att kunna bjuda in dig snart igen och vi ser över höstens premiärer så snart som möjligt med den rådande situaitonen i åtanke. Eventuell ny inbjudan kommer via e-post. 

2. Mitt köp

Vad händer med mina biljetter från våren?
Hade du biljett till en föreställning på Dramaten från 16 mars och vårsäsongen ut så avbokades den om inte annat angavs och bokningen omvandlades automatiskt till ett presentkort. Om du inte har blivit kontaktad, hör gärna av dig till oss på [email protected]

Hur kontaktar ni mig vid inställd föreställning?
Du får e-post (dubbelkolla skräpposten) och SMS. Du hittar alltid en notis om inställda föreställningar på startsidan.

Jag har inte uppgett en mailadress eller mobilnummer vid biljettköp, blir jag kontaktad ändå vid inställd föreställning?
Nej, då behöver du antingen maila till [email protected] eller ringa till oss tisdag till torsdag klockan 12.00 till 14.00 på nummer 08-667 06 80 och komplettera dina kontaktuppgifter.

Ange ditt namn, ordernummer, föreställning samt datum och tid.

Om jag köpt biljett på hemsidan via Qliro, ska jag betala den fakturan trots inställd föreställning?

Ja, du betalar den fakturan precis som vanligt och betalningen som genomförts omvandlas till ett presentkort automatiskt när bokningen avbokas. 

Vad gäller om jag köpt biljett på faktura vid inställt (ej webb, gäller t.ex. skola/organisationer)? 
Om fakturan redan är betald kommer du kunna välja mellan att få summan återbetald eller att nyttja beloppet vid framtida bokningar. Har du inte betalt din faktura behöver du inte göra någonting, kreditfakturan kvittas mot ursprungsfakturan.

Blir jag automatiskt återbetalad vid inställd föreställning?
Nej. Biljetter till inställda föreställningar omvandlas automatiskt till presentkort. Om du önskar återbetalning, kontakta [email protected].

Ange ditt namn, ordernummer, föreställning samt datum och tid.

Kan min biljett om- eller avbokas?
Ja, vi återkommer om exakta villkor när vi börjat sälja biljetter till hösten. 

3. Presentkort

Jag har redan ett presentkort sen tidigare och det gick ut 1 mars 2020 eller senare, kommer giltighetstiden att förlängas?
Ja, samtliga presentkort som gick ut från 1 mars 2020 och framåt kommer förlängas minst fram till och med 31 oktober 2020. Detaljer om det kommuniceras när vi vet mer om kommande repertoar och enskilda föreställningar. 

Jag har fått ett mail där alla mina presentkort har samlats - nya som befintliga - och jag misstänker att det saknas en eller flera presentkortskoder? 
Om du är registrerad som kund hos Dramaten med fler än en mailadress eller kundnummer, utfärdas presentkortet på den kund där ordern genomfördes. Alla presentkort samlas per registrerad kund och skickas till den mailadress som användes vid bokningstillfället. Så kolla gärna i fler inkorgar/skräppost om du saknar e-post gällande befintliga presentkort.

Finns det möjlighet till återbetalning istället för presentkort eller kreditfaktura vid inställd föreställning? Självklart kan du få en återbetalning istället. Kontakta [email protected].

Ange ditt namn, ordernummer, föreställning samt datum och tid.

Om jag köper ett presentkort nu och coronasituationen håller i sig, kommer Dramaten förlänga giltighetstiden då? 
I nuläget gäller samtliga presentkort i 24 månader från inköpsdatum. Skulle situationen fortsatt påverka samhället och teatern är vår ambition att vara flexibla gällande giltighetstider. Eventuell information om detta kommer finnas här och kommuniceras via e-post.

Läs mer om presentkort och köp presentkort här.

4. Föreställningar

Kommer föreställningen jag ville gå på under våren 2020 tillbaka?
Vi har mailat dig till den e-post du angav vid köp, om föreställningen du hade biljett till kommer tillbaka i höst. För att komma till hela höstrepertoaren (lansering 19 maj) kan du klicka här.

Om föreställningen kommer tillbaka till hösten, kommer jag som hade en biljett få möjlighet till förköp?
Vår ambition är att kunna ge dig möjligheten till förköp och du kontaktas via den e-post du angav vid köptillfället.

Om föreställningen inte kommer tillbaka till hösten, betyder det att den aldrig kommer till Dramaten?
Vi ser över kommande repertoarer och vår ambition är att kunna spela så många planerade föreställningar som möjligt. 

Hur vet jag när Dramaten lanserar nya repertoarer och föreställningar?
Vi kommunicerar alltid via pressmeddelanden, hemsidan, sociala medier och mailutskick. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev här så missar du ingenting.

Kommer fler digitala föreställningar och lärarhandledningar bli tillgängliga för skolor? Vår ambition är att kunna fortsätta erbjuda digitala föreställningar och fler handledningar. Vi kommer kontakta skolor separat inom kort via e-post. Om ni inte redan finns registrerade som skola, skicka ett mail till: [email protected] så ser vi till att ni får våra utskick.