Rådande situation påverkar biljetter i oktober. Läs mer

För Dramaten är det viktigt att värna om både vår publik och våra medarbetare. Därför har vi valt att släppa biljetter till höstens repertoar med ett begränsat antal platser per föreställning. 

All verksamhet på Dramaten bedrivs så att risken för smitta minimeras. Dramaten har tagit fram tydliga riktlinjer för samtliga medarbetare. Riskbedömningar genomförs kontinuerligt och vi utgår ifrån och följer lagar, förordningar, Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer. Vidare arbetar Dramaten med konsulterad smittskyddsläkare samt företagshälsovård i arbetet att säkerställa minimal smittspridning. I rollen som arbetsgivare använder Dramaten testning som ett komplement till andra åtgärder. Vanliga frågor

Vill du prenumerera på Dramatens nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om kommande biljettsläpp och andra nyheter? Klicka här

Läs senaste pressmeddelandet


Uppdaterat 22 oktober kl. 16.30

Dramaten välkomnar beslut om utökade salonger

Den 22 oktober förändrades lagen om allmänna sammankomster och Dramaten får från och med 1 november välkomna max 300 personer i salongerna.
 
Beslutet från regeringen om att öka maxantal från 50 till 300 person vid publika evenemang och med riktlinjen om en meters avstånd gör att Dramaten kan spela med en betydligt större publik. De nya reglerna gör det möjligt att ta emot upp till 45 % av det totala maxantalet i salongerna.
 
Vi behöver ändå avboka vissa biljetter
Till föreställningar från och med 1 oktober valde vi att släppa fler än 50 biljetter till försäljning i väntan på ett beslut från regeringen om att utöka till ett maxantal om 500 besökare. Vi hade som ambition att så många som möjligt skulle få chansen att uppleva scenkonst under hösten.
Den 8 oktober meddelade regeringen att begränsningen på 50 personer för allmänna sammankomster kvarstod tills vidare, vilket innebar att vi behövde avboka vissa biljetter till våra föreställningar. Vi avbokar därför biljetter till och med 31 oktober.
 
Förlåt, vi förstår om detta orsakar frustration!
Vi beklagar de problem detta innebär för dig som har biljett fram till 31 oktober, och hoppas att vi kommer kunna erbjuda dig biljett till ett nytt datum, som passar dig.

Vanliga frågor

Nedan hittar du svar på frågor enligt följande kategorier:
1) Mitt besök
2) Mitt köp
3) Presentkort
4) Föreställningar

Mitt besök

Vågar jag besöka Dramaten i höst trots läget med coronaviruset?
Vi följer Folkhälsomyndighetens och Regeringens rekommendationer och anpassar våra salonger för din och vår trygghet. Du informeras om våra rutiner och åtgärder på denna sida och via e-post inför ditt besök.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar.

Frågor och svar om coronaviruset från Folkhälsomyndigheten

Hur följer Dramaten rekommendationen: ”håll avstånd”?  
Vi ser till att Folkhälsomyndighetens aktuella rekommendationer hålls så ofta det går. Såklart både i salonger och övriga publika ytor, med hjälp av anvisningar på plats och publikvärdarnas hjälp. 

Vad kan jag själv göra för min egen och andras skull?
Kom i god tid, håll avstånd, tvätta händerna, följ våra publikvärdars anvisningar på plats – och stanna hemma om du har symptom eller tillhör riskgrupp.

Hur påverkas pausservering?
Vi följer rådande rekommendationer vid tiden för ditt besök och skickar e-post inför ditt besök, ibland med möjlighet till förbokning.

Du kan förboka här om vi redan nu kan erbjuda det till din föreställning: 
Stora scenen 
Lilla scenen
Elverket

Kan det vara så att fler biljetter säljs under hösten, så att antalet personer i publiken är fler än när jag köpte biljett?
Ja, det kan vara så att vi sålt fler biljetter sedan du köpte din biljett, om förutsättningar och omständigheter förändrats. Vi placerar publiken och planerar gemensamma ytor i enlighet med rådande rekommendationer vid ditt besök.

Även om platserna inte är bredvid varandra enligt mina biljetter, kan vi sitta ihop?
Ambitionen är att kunna se till så att du får sitta med ditt sällskap. Följ anvisningarna på plats och be gärna våra publikvärdar hjälpa er. 

Om rekommendationen om avstånd har förändrats från mitt köp till mitt besök, får jag sitta bredvid personen jag ska gå på teatern med?
Vår ambition är att kunna erbjuda det, i så fall återkommer vi till dig. Det är dock inget vi kan garantera. 

Jag är behov av hörhjälpmedel, ledsagare eller annan assistans (t.ex. rullstol). Hur fungerar det under omständigheterna?
För att vi ska kunna hålla oss till rådande rekommendationer kan vi behöva begränsa tillgängligheten tillfälligt. Maila till [email protected] eller ring till oss ons–fre kl. 13.00–15.00 på 08-667 06 80, så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig med dina specifika önskemål.

Jag blev inbjuden till Dramaten under våren (t.ex. premiär), kommer jag få en ny inbjudan? 
Vår ambition är att kunna bjuda in dig snart igen och vi ser över höstens premiärer så snart som möjligt med den rådande situationen i åtanke. Eventuell ny inbjudan kommer via e-post. 

Mitt köp

Varför sålde ni fler biljetter från 1 oktober trots att ni visste att inget beslut tagits? Vi valde att erbjuda fler biljetter till mer publik för att så många som möjligt skulle få chansen att uppleva scenkonst under hösten. Situationen är komplicerad och vi förstår om frustation uppstår. Vi levde på hoppet och gör det fortfarande. Vi hoppas kunna spela för fler än 50 personer inom en snar framtid.

Varför är det just min biljett som avbokas? 
För att kunna göra detta så rättvist som det går har vi valt att följa principen om "sist in, först ut", vilket innebär att de biljetter som köpts senast i tid kommer avbokas. Alla kunder som berörs kontaktas via e-post.

Om fler biljetter släpps till en föreställning som ställts in/avbokats, kommer jag garanteras en biljett då? 
Vår ambition är att så många som möjligt ska få se föreställningen och att du med biljett ska erbjudas förtur. Vi kan inte garantera en biljett eftersom att vi i nuläget inte vet hur många biljetter vi kommer kunna sälja, men vi gör allt vi kan för att kunna välkomna dig till Dramaten så snart som möjligt.  

Bra att veta; vi har inte möjlighet att administera platsbyten om vi erbjuder fler biljetter (det innebär att om du har en order med två biljetter och får chans att köpa fler, kan ordrarna inte slås samman och därmed erbjuds inte sällskap med olika ordernummer platser bredvid varandra). 

Kan jag köpa biljetter som är bredvid varandra och hur många biljetter kan jag köpa totalt per föreställning?
Du kan köpa singelplats(er) - eller två och två. Max fyra biljetter per föreställning.

Om Dramaten utökar salongerna från och med 15 oktober, vad innebär det?
Det innebär att vi säljer fler biljetter per föreställning. Antalet är olika per salong och beaktar rekommendationer om avstånd och andra åtgärder för att kunna säkra en trygg teaterupplevelse. Det är givetvis de rekommendationer och lagar som råder vid tiden för ditt besök som gäller.

Preliminära antal från 15 oktober: Stora scenen (ca 330), Lilla scenen (ca 150), Målarsalen (ca 60). 

Varför kan man bara köpa biljetter på hemsidan och inte via kundservice?
Vi erbjuder en snabb och smidig lösning på webben, där det är enkelt att köpa biljetter oavsett var du är. Eftersom vi i nuläget har ett begränsat antal biljetter per föreställning, tror vi att dessa biljetter både snabbast och smidigast köps digitalt. 

Jag har scenpass eller är ombud, får jag min rabatt när jag köper biljett på webben? 
Vi erbjuder standardpris och Under 26. Vi har inte möjlighet att erbjuda rabatterade biljetter under rådande omständigheter.

Varför är vissa föreställningar slut direkt vid biljettsläpp? 
Eftersom vi erbjuder förköp till alla med biljett till någon av vårens föreställningar som följer med till höstens repertoar, är det stor sannolikhet att föreställningen blir utsåld direkt. Så snart fler biljetter kan släppas (om möjligt) kommuniceras det via nyhetsbrev och på hemsida. 

Kan min biljett om- och avbokas?
Ja! Vi erbjuder flexibla köpvillkor; du kommer kunna avboka och omboka din biljett till annat datum med 24 timmars framförhållning. Kontakta [email protected] med namn, ordernummer, föreställning, datum och tid. 

Kan jag avboka förbokning av mat och dryck?
Ja, samma flexibla avbokningsregler gäller. All bokning och frågor hanteras av respektive restaurang som också bekräftar din bokning.

Stora scenen 
Lilla scenen
Elverket

Varför kan jag inte logga in och om- eller avboka själv via Mina sidor?
Vi jobbar för fullt med att utveckla hur köp kan genomföras och hanteras digitalt, via självservicefunktioner såsom Mina sidor (finns inte idag). Så snart nya funktioner lanseras kommunicerar vi det! Tillsvidare hanteras förfrågningar via [email protected], där du anger ditt namn, ordernummer, föreställning, datum och tid.

Hur fungerar gruppbokningar (t.ex. skolor och ombud) inför hösten?
Eftersom vi endast kan erbjuda ett begränsat antal biljetter per föreställning har vi inte möjlighet att erbjuda gruppbokningar som vi brukar. Så snart möjligheten till det finns, kommunicerar vi det.

Jag vill gärna boka en plats för rullstol, hur gör jag det?
För att vi ska kunna hålla oss till rådande rekommendationer kan vi behöva begränsa tillgängligheten på vissa scener. Maila till [email protected] eller ring till oss ons–fre kl. 13.00–15.00 på 08-667 06 80, så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig med dina specifika önskemål.  

Jag köpte biljett via en kampanj, får jag samma pris vid nästa köp?  
Nej, vi erbjuder standardpris eller Under 26. 

Hur kontaktar ni mig vid inställd föreställning (eller för annan information)?
Du får ett mejl (dubbelkolla skräpposten) och ev. SMS. Du hittar alltid en notis om inställda föreställningar på startsidan.

Jag har inte uppgett en mailadress eller mobilnummer vid biljettköp, blir jag kontaktad ändå vid inställd föreställning eller för annan information?
Nej, då behöver du antingen maila till [email protected] eller ringa till oss ons–fre kl. 13.00–15.00 på 08-667 06 80 och komplettera dina kontaktuppgifter. Ange ditt namn och kundnummer.  

Om jag köpt biljett på hemsidan via Qliro, ska jag betala den fakturan trots inställd föreställning?

Ja, du betalar den fakturan precis som vanligt och betalningen som genomförts omvandlas till ett presentkort automatiskt när bokningen avbokas. 

Vad gäller om jag köpt biljett på faktura vid inställt (ej webb, gäller t.ex. skola/organisationer)? 
Om fakturan redan är betald kommer du kunna välja mellan att få summan återbetald eller att nyttja beloppet vid framtida bokningar. Har du inte betalt din faktura behöver du inte göra någonting, kreditfakturan kvittas mot ursprungsfakturan.

Blir jag automatiskt återbetalad vid inställd föreställning?
Ja, vi återbetalar dina biljetter och du får ett mejl med mer information. Ibland har vi möjlighet att först erbjuda ombokning, också då via ett mejl till den mejladress du använde vid köpet. 

Presentkort

När jag får e-post från Dramaten, står det "du har inget presentkort registrerat på denna mailadress". Vad betyder det? 
Det betyder att du inte har något presentkort kopplat till det kundnummer som din mailadress är registrerad på. Om du har fler kundnummer, alltså kundkort, hos Dramaten kan eventuella presentkort finnas där. Om du har presentkort kopplat till den e-post du fått mailet på, så presenteras samtliga presentkort med belopp, giltighetstid och kod direkt i mailet. 

Undantag: om e-post är förköp till Maj eller Röde Orm från den 16 september, uppkom ett tekniskt problem. Om du vet att du har ett presentkort och har din kod, behöver du inte göra något. Vid frågor, kontakta kundservice.

Det fungerar inte att köpa biljetter med presentkort, vad gör jag? 
Tänk på att skriva in exakt det som står på ditt presentkort/i ditt mail. Med alla siffror och tecken. Inga extra tecken eller mellanslag. Om du testar för många gånger låses koden och du behöver vänta en stund. Ett tips är att använda webbläsaren Chrome. Kontakta [email protected] om detta svar inte hjälper dig! 

Jag har redan ett presentkort sen tidigare och det gick ut 1 mars 2020 eller senare, kommer giltighetstiden att förlängas?
Ja, samtliga presentkort som gick ut från 1 mars 2020 och framåt förlängs till och med 30 juni 2021. Du använder den kod som finns på ditt presentkort, precis som vanligt. 

Jag har fått ett mail där alla mina presentkort har samlats - nya som befintliga - och jag misstänker att det saknas en eller flera presentkortskoder? 
Om du är registrerad som kund hos Dramaten med fler än en mailadress eller kundnummer, utfärdas presentkortet på den kund där ordern genomfördes. Alla presentkort samlas per registrerad kund och skickas till den mailadress som användes vid bokningstillfället. Så kolla gärna i fler inkorgar/skräppost om du saknar e-post gällande befintliga presentkort.

Finns det möjlighet till återbetalning istället för presentkort eller kreditfaktura vid inställd föreställning? Självklart kan du få en återbetalning istället. Kontakta [email protected].

Ange ditt namn, ordernummer, föreställning samt datum och tid.

Om jag köper ett presentkort nu och coronasituationen håller i sig, kommer Dramaten förlänga giltighetstiden då? 
I nuläget gäller samtliga presentkort i 24 månader från inköpsdatum. Skulle situationen fortsatt påverka samhället och teatern är vår ambition att vara flexibla gällande giltighetstider. Eventuell information om detta kommer finnas här och kommuniceras via e-post.

Läs mer om presentkort och köp presentkort här.

Föreställningar

Kommer föreställningen jag ville gå på under våren 2020 tillbaka?
Vi har mailat dig till den e-post du angav vid köp, om föreställningen du hade biljett till kommer tillbaka i höst. För att komma till hela höstrepertoaren (lansering 19 maj) kan du klicka här.

Om föreställningen kommer tillbaka till hösten, kommer jag som hade en biljett få möjlighet till förköp?
Från och med 4 juni gav vi dig med biljett till vårföreställning möjligheten till förköp; begränsat antal och först till kvarn. Du kontaktades via den e-post du angav vid köptillfället.

Om föreställningen inte kommer tillbaka till hösten, betyder det att den aldrig kommer till Dramaten?
Vi ser löpande över kommande repertoarer och vår ambition är att kunna spela så många planerade föreställningar som möjligt. 

Hur vet jag när Dramaten lanserar nya repertoarer och föreställningar?
Vi kommunicerar alltid via pressmeddelanden, hemsidan, sociala medier och utskick via e-post. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev här så missar du ingenting.

Kommer fler digitala föreställningar och lärarhandledningar bli tillgängliga för skolor? Vår ambition är att kunna fortsätta erbjuda digitala föreställningar och fler handledningar. Vi har kontaktat skolor separat, via e-post. Om ni inte redan finns registrerade som skola, skicka ett mail till: [email protected] så ser vi till att ni får våra utskick.