Dramaten har beslutat att ställa in all publik verksamhet och alla föreställningar till och med 15 januari 2021. Läs mer

All verksamhet på Dramaten bedrivs så att risken för smitta minimeras. Dramaten har tagit fram tydliga riktlinjer för samtliga medarbetare. Riskbedömningar genomförs kontinuerligt och vi utgår ifrån och följer lagar, förordningar, Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer. Vidare arbetar Dramaten med konsulterad smittskyddsläkare samt företagshälsovård i arbetet att säkerställa minimal smittspridning. I rollen som arbetsgivare använder Dramaten testning som ett komplement till andra åtgärder. Vanliga frågor

Prenumerera på Dramatens nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om förändringar i vår repertoar och andra nyheter! Klicka här

Läs senaste pressmeddelandet


Uppdaterat 1 december 2020 kl. 11.00.

Kära publik, Dramaten ställer in alla föreställningar till och med 15 januari 2021

Dramaten ställer in all publik verksamhet på teaterns scener till och med fredag 15 januari 2021. Detta på grund av regeringens ytterligare åtgärder för att hejda smittspridningen och i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Det är 14 produktioner som berörs av beslutet att hålla stängt även fortsatt:
Ambulans, Berusade, Elektra, I väntan på att gå, Liv Strömquist tänker på sig själv, Maj, Måsen, Performance Lecture: Om vår stund på jorden, Röde Orm, Sufflören, Svenska berättelser på scen, Tvillingarna, Tröstrapporter, Welcome To Sweden.

Alla med biljett till en inställd föreställning kontaktas via mejl och återbetalas* automatiskt (glöm inte att betala eventuell faktura från Qliro).

*Om vi saknar uppgifter för att kunna genomföra en återbetalning kontaktar vi dig på den mejladress som du använde när du köpte din biljett. På grund av högt tryck på kundservice kan din återbetalning ta tid, vi hanterar alla ärenden i datumordning och arbetar så snabbt vi kan.

Hantera köp via Mina sidor

Genom att logga in på Mina sidor får du en överblick över dina köpta biljetter, de kontaktuppgifter vi har till dig och ditt eventuella tillgodobelopp. Du kan själv avboka biljetter fram till 24 timmar innan föreställningens start och använda ditt tillgodobelopp för bokning eller ombokning när du vill.

Du kan idag inte se din köphistorik, vilket innebär att avbokade biljetter eller inställda föresällningar inte syns på Mina sidor. 

Vanliga frågor

Nedan hittar du svar på frågor enligt följande kategorier:
1) Mitt besök
2) Mitt köp
3) Presentkort
4) Föreställningar

Mitt köp

Blir jag automatiskt återbetalad vid inställd föreställning?
Ja, vi återbetalar dina biljetter och du får ett mejl med mer information. Ibland har vi möjlighet att först erbjuda ombokning, också då via ett mejl till den mejladress du använde vid köpet. 

Om jag köpt biljett på faktura, ska jag betala den trots inställd föreställning?
Privatperson, webb: 
Ja, du betalar den fakturan precis som vanligt och betalningen som genomförts återbetalas så snart som möjligt. 
Organisation (skola/företag); 
Om fakturan redan är betald kommer du kunna välja mellan att få summan återbetald eller att nyttja beloppet vid framtida bokningar. Har du inte betalt din faktura behöver du inte göra någonting, kreditfakturan kvittas mot ursprungsfakturan.

Kan jag själv boka om eller avboka min biljett?
Ja! Vi erbjuder flexibla köpvillkor; du kan avboka och omboka din biljett till annat datum med 24 timmars framförhållning. Detta gör du själv via Mina sidor

Hur fungerar Mina sidor?  

  • Du skapar ett konto genom ett köp på dramaten.se eller via kundservice.
  • Du behöver inget lösenord utan får en engångskod till din mejl, du loggar in här
  • Du kan se dina kontaktuppgifter, biljetter till kommande föreställningar, tillgodobelopp. 
  • Du kan själv avboka, omboka och använda pengarna du har tillgodo. 
  • I nuläget kan du inte se tillgodobeloppets giltighetstid. 

Kan jag avboka förbokning av mat och dryck?
Ja, samma flexibla avbokningsregler gäller. All bokning och frågor hanteras av respektive restaurang som också bekräftar din bokning.

Stora scenen 
Lilla scenen
Elverket

Jag har scenpass eller är ombud, får jag min rabatt när jag köper biljett på webben? 
Vi erbjuder standardpris och Under 26. Vi har inte möjlighet att erbjuda rabatterade biljetter under rådande omständigheter.

Hur fungerar gruppbokningar (t.ex. skolor och ombud)?
Eftersom vi endast kan erbjuda ett begränsat antal biljetter per föreställning har vi inte möjlighet att erbjuda gruppbokningar som vi brukar. Så snart möjligheten till det finns, kommunicerar vi det.

Jag vill gärna boka en plats för rullstol, hur gör jag det?
För att vi ska kunna hålla oss till rådande rekommendationer kan vi behöva begränsa tillgängligheten på vissa scener. Maila till [email protected] eller ring till oss ons–fre kl. 13.00–15.00 på 08-667 06 80, så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig med dina specifika önskemål.  

Mitt besök

Vågar jag besöka Dramaten i höst trots läget med coronaviruset?
Vi följer Folkhälsomyndighetens och Regeringens rekommendationer och anpassar våra salonger för din och vår trygghet. Du informeras om våra rutiner och åtgärder på denna sida och via e-post inför ditt besök.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar.

Frågor och svar om coronaviruset från Folkhälsomyndigheten

Hur följer Dramaten rekommendationen: ”håll avstånd”?  
Vi ser till att Folkhälsomyndighetens aktuella rekommendationer hålls så ofta det går. Såklart både i salonger och övriga publika ytor, med hjälp av anvisningar på plats och publikvärdarnas hjälp. 

Vad kan jag själv göra för min egen och andras skull?
Kom i god tid, håll avstånd, tvätta händerna, följ våra publikvärdars anvisningar på plats – och stanna hemma om du har symptom eller tillhör riskgrupp.

Hur påverkas pausservering?
Vi följer rådande rekommendationer vid tiden för ditt besök och skickar e-post inför ditt besök, ibland med möjlighet till förbokning.

Du kan förboka här om vi redan nu kan erbjuda det till din föreställning: 
Stora scenen 
Lilla scenen
Elverket

Kan det vara så att fler biljetter säljs under hösten, så att antalet personer i publiken är fler än när jag köpte biljett?
Ja, det kan vara så att vi sålt fler biljetter sedan du köpte din biljett, om förutsättningar och omständigheter förändrats. Vi placerar publiken och planerar gemensamma ytor i enlighet med rådande rekommendationer vid ditt besök.

Även om platserna inte är bredvid varandra enligt mina biljetter, kan vi sitta ihop?
Ambitionen är att kunna se till så att du får sitta med ditt sällskap. Följ anvisningarna på plats och be gärna våra publikvärdar hjälpa er. 

Om rekommendationen om avstånd har förändrats från mitt köp till mitt besök, får jag sitta bredvid personen jag ska gå på teatern med?
Vår ambition är att kunna erbjuda det, i så fall återkommer vi till dig. Det är dock inget vi kan garantera. 

Jag är behov av hörhjälpmedel, ledsagare eller annan assistans (t.ex. rullstol). Hur fungerar det under omständigheterna?
För att vi ska kunna hålla oss till rådande rekommendationer kan vi behöva begränsa tillgängligheten tillfälligt. Maila till [email protected] eller ring till oss ons–fre kl. 13.00–15.00 på 08-667 06 80, så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig med dina specifika önskemål.

Jag blev inbjuden till Dramaten under våren (t.ex. premiär), kommer jag få en ny inbjudan? 
Vår ambition är att kunna bjuda in dig snart igen och vi ser över höstens premiärer så snart som möjligt med den rådande situationen i åtanke. Eventuell ny inbjudan kommer via e-post. 

Presentkort

När jag får e-post från Dramaten, står det "du har inget presentkort registrerat på denna mailadress". Vad betyder det? 
Det betyder att du inte har något presentkort kopplat till det kundnummer som din mailadress är registrerad på. Om du har fler kundnummer, alltså kundkort, hos Dramaten kan eventuella presentkort finnas där. Om du har presentkort kopplat till den e-post du fått mailet på, så presenteras samtliga presentkort med belopp, giltighetstid och kod direkt i mailet. 

Undantag: om e-post är förköp till Maj eller Röde Orm från den 16 september, uppkom ett tekniskt problem. Om du vet att du har ett presentkort och har din kod, behöver du inte göra något. Vid frågor, kontakta kundservice.

Det fungerar inte att köpa biljetter med presentkort, vad gör jag? 
Tänk på att skriva in exakt det som står på ditt presentkort/i ditt mail. Med alla siffror och tecken. Inga extra tecken eller mellanslag. Om du testar för många gånger låses koden och du behöver vänta en stund. Ett tips är att använda webbläsaren Chrome. Kontakta [email protected] om detta svar inte hjälper dig! 

Jag har redan ett presentkort sen tidigare och det gick ut 1 mars 2020 eller senare, kommer giltighetstiden att förlängas?
Ja, samtliga presentkort som gick ut från 1 mars 2020 och framåt förlängs till och med 30 juni 2021. Du använder den kod som finns på ditt presentkort, precis som vanligt. 

Jag har fått ett mail där alla mina presentkort har samlats - nya som befintliga - och jag misstänker att det saknas en eller flera presentkortskoder? 
Om du är registrerad som kund hos Dramaten med fler än en mailadress eller kundnummer, utfärdas presentkortet på den kund där ordern genomfördes. Alla presentkort samlas per registrerad kund och skickas till den mailadress som användes vid bokningstillfället. Så kolla gärna i fler inkorgar/skräppost om du saknar e-post gällande befintliga presentkort.

Finns det möjlighet till återbetalning istället för presentkort eller kreditfaktura vid inställd föreställning? Självklart kan du få en återbetalning istället. Kontakta [email protected].

Ange ditt namn, ordernummer, föreställning samt datum och tid.

Om jag köper ett presentkort nu och coronasituationen håller i sig, kommer Dramaten förlänga giltighetstiden då? 
I nuläget gäller samtliga presentkort i 24 månader från inköpsdatum. Skulle situationen fortsatt påverka samhället och teatern är vår ambition att vara flexibla gällande giltighetstider. Eventuell information om detta kommer finnas här och kommuniceras via e-post.

Läs mer om presentkort och köp presentkort här.

Föreställningar

Kommer föreställningen jag ville gå på under våren 2020 tillbaka?
Vi har mailat dig till den e-post du angav vid köp, om föreställningen du hade biljett till kommer tillbaka i höst. För att komma till hela höstrepertoaren (lansering 19 maj) kan du klicka här.

Om föreställningen kommer tillbaka till hösten, kommer jag som hade en biljett få möjlighet till förköp?
Från och med 4 juni gav vi dig med biljett till vårföreställning möjligheten till förköp; begränsat antal och först till kvarn. Du kontaktades via den e-post du angav vid köptillfället.

Om föreställningen inte kommer tillbaka till hösten, betyder det att den aldrig kommer till Dramaten?
Vi ser löpande över kommande repertoarer och vår ambition är att kunna spela så många planerade föreställningar som möjligt. 

Hur vet jag när Dramaten lanserar nya repertoarer och föreställningar?
Vi kommunicerar alltid via pressmeddelanden, hemsidan, sociala medier och utskick via e-post. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev här så missar du ingenting.

Kommer fler digitala föreställningar och lärarhandledningar bli tillgängliga för skolor? Vår ambition är att kunna fortsätta erbjuda digitala föreställningar och fler handledningar. Vi har kontaktat skolor separat, via e-post. Om ni inte redan finns registrerade som skola, skicka ett mail till: [email protected] så ser vi till att ni får våra utskick.