Dramaten har beslutat att ställa in all publik verksamhet och alla föreställningar till och med den 17 mars 2021. Läs mer

All verksamhet på Dramaten bedrivs så att risken för smitta minimeras. Dramaten har tagit fram tydliga riktlinjer för samtliga medarbetare. Riskbedömningar genomförs kontinuerligt och vi utgår ifrån och följer lagar, förordningar, Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer. Vidare arbetar Dramaten med konsulterad smittskyddsläkare samt företagshälsovård i arbetet att säkerställa minimal smittspridning. I rollen som arbetsgivare använder Dramaten testning som ett komplement till andra åtgärder. Vanliga frågor

Prenumerera på Dramatens nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om förändringar i vår repertoar och andra nyheter! Klicka här

Läs senaste pressmeddelandet


Uppdaterat 20 januari 2021 kl. 13.00.

Kära publik, Dramaten förlänger den publika stängningen fram till 17 mars 2021

- Vi följer samhällsutvecklingen noga och är beredda att öppna salongerna igen så fort smittskyddsläget och reglerna om allmänna sammankomster lättar. Men som läget är nu är det inte möjligt att spela för publik den kommande perioden, säger Maria Groop Russel, vd för Dramaten.

När regeringen aviserar att reglerna ändras och det blir tillåtet att ha en publik om minst 50 personer i salongen kan Dramaten snabbt släppa biljetter till föreställningar.

Alla med biljett till en inställd föreställning kontaktas via mejl och återbetalas* automatiskt (glöm inte att betala eventuell faktura från Qliro).

*Om vi saknar uppgifter för att kunna genomföra en återbetalning kontaktar vi dig på den mejladress som du använde när du köpte din biljett. På grund av högt tryck på kundservice kan din återbetalning ta tid, vi hanterar alla ärenden i datumordning och arbetar så snabbt vi kan.

Hantera köp via Mina sidor

Genom att logga in på Mina sidor får du en överblick över dina köpta biljetter, de kontaktuppgifter vi har till dig och ditt eventuella tillgodobelopp. Du kan själv avboka biljetter fram till 24 timmar innan föreställningens start och använda ditt tillgodobelopp för bokning eller ombokning när du vill.

Du kan idag inte se din köphistorik, vilket innebär att avbokade biljetter eller inställda föresällningar inte syns på Mina sidor. 

scenkonst-med-omtanke-16x9-1920x1080.png

Scenkonsten tar coronapandemin på största allvar. Därför anpassar vi verksamheten för att du som publik ska kunna känna dig trygg. 

Läs mer om Svensk scenkonst arbete för säkra evenemang.

Vanliga frågor

Nedan hittar du svar på frågor enligt följande kategorier:
1) Mitt besök
2) Mitt köp
3) Presentkort
4) Föreställningar

Mitt köp

Blir jag automatiskt återbetalad vid inställd föreställning?
Ja, vi återbetalar dina biljetter och du får ett mejl med mer information. Ibland har vi möjlighet att först erbjuda ombokning, också då via ett mejl till den mejladress du använde vid köpet. 

Om jag köpt biljett på faktura, ska jag betala den trots inställd föreställning?

Privatperson, webb: 

Ja, du betalar den fakturan precis som vanligt och betalningen som genomförts återbetalas så snart som möjligt. 

Organisation (skola/företag): 

Om fakturan redan är betald kommer du kunna välja mellan att få summan återbetald eller att nyttja beloppet vid framtida bokningar. Har du inte betalt din faktura behöver du inte göra någonting, kreditfakturan kvittas mot ursprungsfakturan.

Mitt besök

Vilka regler/rutiner kommer att gälla på Dramaten när teatern öppnar igen?
I nuläget vet vi inte vilka förutsättningar som kommer finnas dagen vi öppnar igen. Vi följer Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer och anpassar våra salonger för din och vår trygghet.

Du informeras om våra aktuella rutiner och åtgärder på denna sida och via mejl inför ditt besök.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar.

Frågor och svar om coronaviruset från Folkhälsomyndigheten

Presentkort

Jag har ett presentkort sen tidigare och det gick ut 1 mars 2020 eller senare, kommer giltighetstiden att förlängas?
Ja, samtliga presentkort som gick ut från 1 mars 2020 och framåt förlängs till och med tidigast 30 juni 2021. Du använder den kod som finns på ditt presentkort, precis som vanligt. 

Om jag köper ett presentkort nu och coronasituationen håller i sig, kommer Dramaten förlänga giltighetstiden då? 
I nuläget gäller samtliga presentkort i 24 månader från inköpsdatum. Skulle situationen fortsatt påverka samhället och teatern är vår ambition att vara flexibla gällande giltighetstider. Eventuell information om detta kommer finnas här och kommuniceras via mejl.

Läs mer om presentkort och köp presentkort här.

Föreställningar

Kommer den inställda föreställningen jag ville gå på under år 2020 tillbaka?
Vi planerar för fullt inför kommande spelsäsong. Följ vårt Nyhetsbrev så får du alltid den senaste informationen om vår repertoar, våra föreställningar och utbudet på Dramaten Play.

Kommer fler digitala föreställningar att erbjudas på Dramaten Play? Vår ambition är att kunna fortsätta erbjuda digitala föreställningar och fler lärarhandledningar.