Information med anledning av coronaviruset. Läs mer

Uppdaterat 22 juni 2020, kl. 13.00 

Begränsat biljettsläpp för hösten 2020

Vi vill möta er i salongen igen och har gjort oss redo för att spela teater! För Dramaten är det viktigt att värna om både vår publik och våra medarbetare. Därför har vi valt att släppa biljetter till höstens repertoar med ett begränsat antal platser per föreställning (max 50). 

Då intresset för våra föreställningar är stort kommer biljetterna tyvärr inte att räcka till alla. Vi hoppas på förståelse för det och att vi kan erbjuda fler biljetter om förutsättningarna förändras. Vi arbetar för att kunna erbjuda en trygg teater och följer givetvis Folkhälsomyndighetens rekommendationer. 

Bra att veta: vi släpper inga fler biljetter under sommaren, oavsett hur och om rekommendationerna kring 50-regeln eller avstånd förändras. Läs mer

Vill du veta hur Dramaten arbetar inför ditt besök? Läs mer.

Vill du prenumerera på Dramatens nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om kommande biljettsläpp och andra nyheter? Klicka här

Läs senaste pressmeddelandet

Till höstens repertoar

Till Dramaten Play

Vanliga frågor

Nedan hittar du svar på frågor enligt följande kategorier:
1) Mitt köp
2) Mitt besök
3) Presentkort
4) Föreställningar

Mitt köp

Varför kan man bara köpa biljetter på hemsidan och inte via kundservice?
Vi erbjuder en snabb och smidig lösning på webben, där det är enkelt att köpa biljetter oavsett var du är. Eftersom vi i nuläget dessutom bara kan sälja max 50 platser per föreställning, tror vi att dessa biljetter både snabbast och smidigast köps digitalt. 

Varför kan man bara köpa singelplatser – och max två per kund?
Singelplatserna ser till att avstånd kan hållas på ett tryggt sätt och att du kan köpa både en och två platser utan att låsas till det enda eller det andra. Att vi begränsar antalet per kund handlar helt enkelt om att försöka inkludera så många kunder som möjligt, när 50-regeln i sig begränsar.

Jag har scenpass eller är ombud, får jag min rabatt när jag köper biljett på webben? 
Om du köper biljett via förköp (se e-post), kontaktar du kundservice i efterhand för att få rabatt som ombud eller med scenpass. Inga andra kampanjer gäller. Mellanskillnaden förvandlas till tillgodo på ditt konto. Biljetter till föreställningar som inte skulle ha spelats under våren, det vill säga nya premiärer, kan enbart köpas på webben (Under 26 och Standard). Inga krediteringar görs i efterhand. 

Varför är vissa föreställningar slut direkt vid biljettsläpp? 
Eftersom vi erbjuder förköp till alla med biljett till någon av vårens föreställningar som följer med till höstens repertoar, är det stor sannolikhet att föreställningen blir utsåld direkt. Så snart fler biljetter kan släppas (om möjligt) kommuniceras det via e-post och på hemsida. 

Kan min biljett om- och avbokas?
Ja! Vi erbjuder såklart mer flexibla köpvillkor; du kommer kunna avboka och omboka din biljett till annat datum med minst 48 timmars framförhållning. Exakt vad som gäller under hösten, kommuniceras inför ditt besök till den e-postadress du angav när biljetten köptes.

Observera att vi inte har möjlighet att administera platsbyten om vi erbjuder fler biljetter (det innebär att om du har en order med två biljetter och får chans att köpa fler, kan ordrarna inte slås samman och därmed erbjuds inte sällskap med olika ordernummer platser bredvid varandra). 

Kan jag avboka förbokning av mat och dryck?
Ja, samma flexibla avbokningsregler gäller och all bokning och frågor hanteras av respektive restaurang. Du informeras vid köptillfället och inför ditt besök om vad som gäller.

Du kan boka här: 
Stora scenen 
Lilla scenen
Elverket

Varför kan jag inte logga in och om- eller avboka själv via Mina sidor?
Vi jobbar för fullt med att utveckla hur köp kan genomföras och hanteras digitalt, via självservicefunktioner såsom Mina sidor (finns inte idag). Så snart nya funktioner lanseras kommunicerar vi det! Tillsvidare hanteras förfrågningar via [email protected], där du anger ditt namn, ordernummer, föreställning, datum och tid.

Hur fungerar gruppbokningar (t.ex. skolor och ombud) inför hösten?
Eftersom vi endast kan erbjuda max 50 singelbiljetter per föreställning har vi inte möjlighet att erbjuda gruppbokningar som vi brukar. Så snart möjligheten till det finns, kommunicerar vi det.

Jag vill gärna boka en plats för rullstol, hur gör jag det?
För att vi ska kunna hålla oss till rådande rekommendationer kan vi behöva begränsa tillgängligheten på vissa scener. Maila till [email protected] eller ring till oss tisdag till torsdag klockan 12.00 till 14.00 på nummer 08-667 06 80, så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig med dina specifika önskemål.  

Jag köpte biljett via en kampanj, får jag samma pris vid nästa köp?  
Nej, vi erbjuder standardpris eller Under 26. 

Hur kontaktar ni mig vid inställd föreställning (eller för annan information)?
Du får e-post (dubbelkolla skräpposten) och SMS. Du hittar alltid en notis om inställda föreställningar på startsidan.

Jag har inte uppgett en mailadress eller mobilnummer vid biljettköp, blir jag kontaktad ändå vid inställd föreställning eller för annan information?
Nej, då behöver du antingen maila till [email protected] eller ringa till oss tisdag till torsdag klockan 12.00 till 14.00 fram till midsommar på nummer 08-667 06 80 och komplettera dina kontaktuppgifter. Ange ditt namn och kundnummer.  

Om jag köpt biljett på hemsidan via Qliro, ska jag betala den fakturan trots inställd föreställning?

Ja, du betalar den fakturan precis som vanligt och betalningen som genomförts omvandlas till ett presentkort automatiskt när bokningen avbokas. 

Vad gäller om jag köpt biljett på faktura vid inställt (ej webb, gäller t.ex. skola/organisationer)? 
Om fakturan redan är betald kommer du kunna välja mellan att få summan återbetald eller att nyttja beloppet vid framtida bokningar. Har du inte betalt din faktura behöver du inte göra någonting, kreditfakturan kvittas mot ursprungsfakturan.

Blir jag automatiskt återbetalad vid inställd föreställning?
Nej. Biljetter till inställda föreställningar omvandlas automatiskt till presentkort. Om du önskar återbetalning, kontakta [email protected].

Ange ditt namn, ordernummer, föreställning, datum och tid.

Vad händer med mina biljetter från våren?
Hade du biljett till en föreställning på Dramaten från 16 mars och vårsäsongen ut så avbokades den om inte annat angavs och bokningen omvandlades automatiskt till ett presentkort. Om du inte har blivit kontaktad, hör gärna av dig till oss på [email protected].

Jag hade biljett till någon av vårens föreställningar, men hann inte med att köpa biljett när förköp erbjöds via e-post. Kommer jag få fler chanser?
Vi hoppas såklart att vi kan bjuda in fler än 50 personer till teatern i höst! Vår ambition är att erbjuda förköp till så många som möjligt vid kommande biljettsläpp och all kommunikation sker via den e-post du angav vid köptillfället.

Mitt besök

Vågar jag besöka Dramaten i höst trots läget med coronaviruset?
Vi följer Folkhälsomyndighetens och Regeringens rekommendationer och anpassar våra salonger för din och vår trygghet. Du informeras om våra rutiner och åtgärder på denna sida och via e-post inför ditt besök.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar.

Frågor och svar om coronaviruset från Folkhälsomyndigheten

Hur följer Dramaten rekommendationen: ”håll avstånd”?  
Vi ser till att 2 meters avstånd hålls så ofta det går, via tydlig kommunikation innan och under besöket (inklusive tydliga markeringar). Såklart både i salonger och övriga publika ytor.

Avstånd i salongerna:

  • Stora scenens parkett: 4 stolar och 3 rader mellan vare stol.
  • Stora scenens rad 1-3: 2 stolar och 1 rad mellan vare stol.
  • Övriga scener: minst 2 stolar och 1 rad mellan varje stol.
  • Kö-markeringar och anvisningar för 2 meters avstånd före, under och efter besöket.

Vad kan jag själv göra för min egen och andras skull?
Kom i god tid, håll avstånd, tvätta händerna, följ våra publikvärdars anvisningar på plats – och stanna hemma om du har symptom eller tillhör riskgrupp.

Hur påverkas förköp och pausservering?
Vi ser över olika scenarier för förköp och pausservering. Vi följer rådande rekommendationer vid tiden för ditt besök och kommunicerar mer här och via e-post när det börjar närma sig ditt besök.

Du kan boka här: 
Stora scenen 
Lilla scenen
Elverket

Kan det vara så att fler biljetter säljs under hösten, så att antalet personer i publiken är fler än när jag köpte biljett?
Ja, det kan vara så att vi sålt fler biljetter sedan du köpte din biljett, om förutsättningar och omständigheter förändrats. Vi placerar publiken och planerar gemensamma ytor i enlighet med rådande rekommendationer vid ditt besök.

Även om platserna inte är bredvid varandra enligt mina biljetter, kan vi sitta ihop?
Ambitionen är att kunna se till så att du får sitta med ditt sällskap. Följ anvisningarna på plats och be gärna vår publikpersonal hjälpa er att hitta rätt platser.

Om rekommendationen om avstånd inte gäller vid mitt besök, får jag sitta bredvid personen jag ska gå på teatern med?
Alla singelplatser på samma ordernummer flyttas så att de hamnar bredvid varandra om rekommendationer för avstånd lättas, vilket innebär att nya e-biljetter skickas innan fler eventuella biljettsläpp görs. Biljett med senast datum gäller.

Jag är behov av hörhjälpmedel, ledsagare eller annan assistans (t.ex. rullstol). Hur fungerar det under omständigheterna?
För att vi ska kunna hålla oss till rådande rekommendationer kan vi behöva begränsa tillgängligheten tillfälligt. Maila till [email protected] eller ring till oss tisdag till torsdag klockan 12.00 till 14.00 på nummer 08-667 06 80, så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig med dina specifika önskemål.

Om jag kommer till Dramaten och känner mig otrygg, får jag lämna och boka om?
Självklart! Vi vill att du ska ha en trivsam upplevelse hos oss och om du känner dig otrygg vid besöket hjälper vi dig på plats. Säg bara till en medarbetare så hjälper vi dig med ombokning efterhand (ej avbokning med återbetalning).

Jag blev inbjuden till Dramaten under våren (t.ex. premiär), kommer jag få en ny inbjudan? 
Vår ambition är att kunna bjuda in dig snart igen och vi ser över höstens premiärer så snart som möjligt med den rådande situationen i åtanke. Eventuell ny inbjudan kommer via e-post. 

Presentkort

När jag får e-post från Dramaten, står det "du har inget presentkort registrerat på denna mailadress". Vad betyder det? 
Det betyder att du inte har något presentkort kopplat till det kundnummer som din mailadress är registrerad på. Om du har fler kundnummer, alltså kundkort, hos Dramaten kan eventuella presentkort finnas där. Om du har presentkort kopplat till den e-post du fått mailet på, så presenteras samtliga presentkort med belopp, giltighetstid och kod direkt i mailet. 

Det fungerar inte att köpa biljetter med presentkort, vad gör jag? 
Tänk på att skriva in exakt det som står på ditt presentkort/i ditt mail. Med alla siffror och tecken. Inga extra tecken eller mellanslag. Om du testar för många gånger låses koden och du behöver vänta en stund. Ett tips är att använda webbläsaren Chrome. Kontakta [email protected] om detta svar inte hjälper dig! 

Jag har redan ett presentkort sen tidigare och det gick ut 1 mars 2020 eller senare, kommer giltighetstiden att förlängas?
Ja, samtliga presentkort som gick ut från 1 mars 2020 och framåt kommer förlängas minst fram till och med 31 oktober 2020. Detaljer om det kommuniceras när vi vet mer om kommande repertoar och enskilda föreställningar. 

Jag har fått ett mail där alla mina presentkort har samlats - nya som befintliga - och jag misstänker att det saknas en eller flera presentkortskoder? 
Om du är registrerad som kund hos Dramaten med fler än en mailadress eller kundnummer, utfärdas presentkortet på den kund där ordern genomfördes. Alla presentkort samlas per registrerad kund och skickas till den mailadress som användes vid bokningstillfället. Så kolla gärna i fler inkorgar/skräppost om du saknar e-post gällande befintliga presentkort.

Finns det möjlighet till återbetalning istället för presentkort eller kreditfaktura vid inställd föreställning? Självklart kan du få en återbetalning istället. Kontakta [email protected].

Ange ditt namn, ordernummer, föreställning samt datum och tid.

Om jag köper ett presentkort nu och coronasituationen håller i sig, kommer Dramaten förlänga giltighetstiden då? 
I nuläget gäller samtliga presentkort i 24 månader från inköpsdatum. Skulle situationen fortsatt påverka samhället och teatern är vår ambition att vara flexibla gällande giltighetstider. Eventuell information om detta kommer finnas här och kommuniceras via e-post.

Läs mer om presentkort och köp presentkort här.

Föreställningar

Kommer föreställningen jag ville gå på under våren 2020 tillbaka?
Vi har mailat dig till den e-post du angav vid köp, om föreställningen du hade biljett till kommer tillbaka i höst. För att komma till hela höstrepertoaren (lansering 19 maj) kan du klicka här.

Om föreställningen kommer tillbaka till hösten, kommer jag som hade en biljett få möjlighet till förköp?
Från och med 4 juni gav vi dig med biljett till vårföreställning möjligheten till förköp; begränsat antal och först till kvarn. Du kontaktades via den e-post du angav vid köptillfället.

Om föreställningen inte kommer tillbaka till hösten, betyder det att den aldrig kommer till Dramaten?
Vi ser löpande över kommande repertoarer och vår ambition är att kunna spela så många planerade föreställningar som möjligt. 

Hur vet jag när Dramaten lanserar nya repertoarer och föreställningar?
Vi kommunicerar alltid via pressmeddelanden, hemsidan, sociala medier och utskick via e-post. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev här så missar du ingenting.

Kommer fler digitala föreställningar och lärarhandledningar bli tillgängliga för skolor? Vår ambition är att kunna fortsätta erbjuda digitala föreställningar och fler handledningar. Vi har kontaktat skolor separat, via e-post. Om ni inte redan finns registrerade som skola, skicka ett mail till: [email protected] så ser vi till att ni får våra utskick.