En gripande resa i tid och rum om den franska koloniseringens arv i Vietnam.
Avstånd föder lögner, oavsett om det är historiskt eller geografiskt. Saigon är namnet på en vietnamesisk restaurang i Paris trettonde arrondissement. Det är också det före detta namnet på staden Hô Chi Minh City, även om alla fortfarande insisterar på att kalla staden just Saigon. När man hör namnet Saigon är det lätt att man föreställer sig tropiska krigsbilder. Vietnamkriget har skildrats omfattande i populärkulturen, vilket dolt det kollektiva minnet av kolonialismen och det franska misslyckandet 1956. Det är just denna förträngda period och dess våldsamma konsekvenser som SAIGON utforskar.
Caroline Guiela Nguyen, dotter till en vietnamesisk immigrant, utgår i sitt arbete från andra generationens funderingar. Pjäsen är inte en direkt anklagelse mot kolonialismens brott utan snarare en undersökning av allt som lämnats osagt, och mytbildningen som skapats i efterhand.
A moving journey in time and space about the legacy of the French colonisation of Vietnam.
Distance, whether it be historical or geographical, is a breeding ground of lies. Saigon is the name of a Vietnamese restaurant in the 13th district of Paris, as well as the former name of Hô Chi Minh City, which everyone still insists on calling Saigon. Imagining Saigon one might think of tropical images of war. The Vietnam War has been extensively portrayed by pop culture which has concealed the collective memory of colonialism and the French debacle. It is this repressed episode and its consequences that explored in SAIGON.
As the daughter of a Vietnamese immigrant, Caroline Guiela Nguyen examines the reflections of the second generation. Rather than an indictment of colonisation, the play is an examination of things left unsaid.