Tartuffeav Molière

Om uppsättningen

Premiär: 13 januari 2018, Stora scenen
Speltid: Cirka 2 timmar och 15 minuter, inklusive paus
Tartuffe ingår i Dramatens abonnemang, läs mer
Introduktioner före och samtal efter föreställningarna, klicka här.

”Ensemblen är överlag helt gudomlig” Expressen
”Detta är sanningen om vår värld” UNT
”Snyggt, med samtidskänsla”
SvD
"som ett revolutionsdrama på Solsidan" P1 Kulturnytt
"Kort, rapp och fräck – en blandning av privatteater av bästa märke, en nypa Kardashians och en tyskinspirerad totalfysisk utlevelse" Expressen

Läs mer

När Orgon bjuder hem den fromme tiggaren Tartuffe vänds livet i den välbärgade familjen upp och ner. Trots att resten av familjen är övertygade om att Tartuffe är en skenhelig bedragare har Orgon snart gett honom allt han äger.

Staffan Valdemar Holm placerar Molières klassiska komedi Tartuffe i ett välmående och konventionellt samtida hem inte långt från Dramaten. Här får vi se Molières ursprungliga version – utan fjäsk för kungamakten och kompromisser.

Pjäsen hade premiär i Versailles 1664, men förbjöds därefter. Förbudet hävdes 1669 efter att pjäsen skrivits om. I Tartuffe går Moliére hårt åt dubbelmoralen inom kyrkan, vilket bland annat ledde till att han själv förvägrades att bli begravd i vigd jord.

Staffan Valdemar Holm har tidigare varit teaterchef på Dramaten och regisserade på Dramaten senast Presidenterna.

Spelschema

Datum Tid Platstillgång
Tisdag 2018-01-23 19:00 Köp biljetter
Torsdag 2018-01-25 19:00 Köp biljetter
Fredag 2018-01-26 19:00 Köp biljetter
Torsdag 2018-02-01 19:00 Köp biljetter
Fredag 2018-02-02 19:00 Köp biljetter
Se fler föreställningar

Översättning

Lars Huldén

Regi och bearbetning

Staffan Valdemar Holm

Scenografi och kostym

Bente Lykke Møller

Ljusdesign

Torben Lendorph

Peruk och mask

Sofia Ranow Boix-Vives

Statister

Jan-Rickard Norrefalk, Lars Tollin, Nils Hellström, Thomas Gjutarenäfve, Bengt Göran Wennersten

Bilder från uppsättningen

Bakom kulisserna

 

Introduktion till Tartuffe

Kom en stund innan föreställningen och få en introduktion till Tartuffe av Irena Kraus, dramaturg.

25 januari kl. 18.30, Marmorfoajén. Fri entré, öppet för alla (även de utan biljett till kvällens föreställning).

Introduktion till Tartuffe

Kom en stund innan föreställningen och få en introduktion till Tartuffe av Irena Kraus, dramaturg.

6 februari kl. 18.30, Marmorfoajén. Fri entré, öppet för alla (även de utan biljett till kvällens föreställning).

Introduktion till Tartuffe

Kom en stund innan föreställningen och få en introduktion till Tartuffe av Irena Kraus, dramaturg.

13 februari kl. 18.30, Marmorfoajén. Fri entré, öppet för alla (även de utan biljett till kvällens föreställning).

Fem frågor till regissören Staffan Valdemar Holm om Tartuffe

Tartuffe är från början en skenhelig kristen man, men rollen verkar locka till omskrivningar. Han har bland annat gjorts som islamist (1995 i Paris och 2004 i London) och som konsult från en normbrytande teatergrupp (Uppsala, 2015). Vem är din Tartuffe?
Tartuffe handlar ju inte om Tartuffe. Han är en katalysator, det handlar ju framför allt om Orgon. En man som har upplevt en livskris, som är ledsen och går i kyrkan och träffar någon som han känner att han kan anförtro sig åt till 100 procent. I min uppsättning råkar Tartuffe vara en person som kunde ha sålt Situation Sthlm – men Tartuffe handlar ju om alla människor som måste förhålla sig till honom.

Så vad gör Tartuffe med människorna omkring honom?
– Orgons barn är predestinerade till ett visst liv – som genom Tartuffes uppdykande plötsligt blir omöjligt! Deras rikedom är borta och Mariane ska plötsligt gifta sig med en hemlös gubbe. Det förstör hela systemet och det är väldigt roligt.

Och allt utspelar sig inte långt från Nybroplan?
– Ja. Det är en total Östermalmsmardröm! Plötsligt förändras patriarken totalt och bjuder hem en Situation Sthlm-försäljare som får ta över hela hemmet. Det är ju det värsta som kan hända.

Vad är det med Molière som lockar dig?
– Jag intresserar mig bara för komedier som har potential att vara dödliga, där konflikten är så stark att den kan ha dödlig utgång. Och det finns hos Molière, konflikterna går oerhört djupt.

Du vill gå tillbaka till ursprungspjäsen, som den var innan Molière skrev om den för att undvika censur. Vad innebär det?
– Det finns ju ingen originalpjäs bevarad, så hur den såg ut bråkar forskarna alltjämt om. Men min teori är att stora delar av första akten där Tartuffe presenteras som skurk och femte akten där Ludvig XIV kommer in och räddar hela situationen är senare tillägg, gjorda för att överhuvudtaget få spela pjäsen. Jag kan inte bevisa att så är fallet, men klart är i alla fall att pjäsen blir mycket bättre om man tar bort de bitarna! Tartuffes medvetet manipulativa drag har förstärkts i senare tolkningar, men pjäsen blir mycket mer spännande om de dragen inte är lika tydliga.