Mary Page MarloweTracy Letts

Om uppsättningen

Sverigepremiär: 6 december, Stora scenen

Läs mer

Mary Page Marlowe jobbar som revisor. Hon har två barn. Hon är gift. Hon är skild. Hon är arg och hon är glad. En alldeles vanlig ovanlig människa. Precis som oss alla.

Rollen som Mary Page Marlowe görs av flera skådespelare i olika åldrar.

Regisserar gör Alexander Mørk-Eidem, känd för en rad succéer på Kulturhuset Stadsteatern och senast för Häxorna och Swede Hollow på Dramaten: ”Det blir en vanlig människas livsepos på Stora scenen. Det är fint att sätta henne på Stora scenen, istället för en klassisk hjältinna eller kung, en vanlig människa bland allt guldet.

Handlingen hoppar fram och tillbaka i tid, som om den bläddrades fram ur ett fotoalbum. Viktiga och oviktiga händelser väver ett porträtt av en människa som funderar på vem hon egentligen är. Och varför det blev som det blev.

Mary Page Marlowe är en nyskriven pjäs från 2016 av Pulitzerprisbelönade Tracy Letts som nu får Sverigepremiär. Hans pjäs En familj – August: Osage County spelades på Dramaten 2010 och blev mycket populär. Den har även filmatiserats 2014, med Meryl Streep i huvudrollen. 

Biljetter

  • Föreställning Tid Scen Platstillgång
  • Onsdag 5 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
  • Torsdag 6 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
  • Fredag 7 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
  • Tisdag 11 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
  • Torsdag 13 december 19:00 Dramaten, Stora Scenen Köp biljett
Se alla föreställningar

Översättning

Rebecca Alsberg

Regi

Alexander Mørk-Eidem

Scenografi

Christian Friedländer

Kostym

Jenny Ljungberg

Ljusdesign

Ellen Ruge

Peruk och mask

Barbro Forsgårdh

Bakom kulisserna

Tre frågor till regissören Alexander Mørk-Eidem

Det är inget speciellt med Mary Page Marlowe, varför vill du berätta hennes historia?

– Precis därför. Dramatiken sysslar ofta med människor som lever storslagna liv, skarpa öden som är större och längre bort från vanliga människors verkligheter. Jag har alltid varit mer intresserad av det vardagliga. För mig är det mer spännande att prata om människor som jag kan relatera till, någon jag känner igen mig i. Jag tycker nog bäst om de pjäser som inte berättar hur man ska leva, eller varför man lever. De som bara visar hur krångligt livet kan vara ibland.

Kan du känna igen dig i henne?

– Ja, jag har gjort mycket av det hon gjort. Berättat för ett barn om en skilsmässa, exempelvis. För mig väcker pjäsen samma känsla som jag fick när jag läste Karl Ove Knausgårds Min kamp. Genom hans berättelse kom jag ihåg dofterna i skogen bakom huset jag växte upp i. Varför minns jag det? Är jag samma person nu som då? Hur hamnade jag här?

Blir det ett stort livsepos på Stora scenen?

– Ja, en vanlig människas livsepos. Det är fint att sätta henne på Stora scenen, istället för en klassisk hjältinna eller kung, en vanlig människa bland allt guldet. Som när Marcel Duchamp sätter in en pissoar på ett museum. Det annars så vardagliga objektet blir till konst.