Klipp hanTeater Fryshuset

Om uppsättningen

Urpremiär: 30 november 2017, Lejonkulan
Speltid: cirka 1 timme och 30 minuter, inklusive eftersamtal
Intresseanmälan för grupper görs till mia.hertler@dramaten.se
Ladda ner lärarmaterial för Klipp han [PDF]

"En svensk tragedi" Expressen
"... en dödsmässa över alla unga skjutna människor" Expressen
”Avskalat om skottlossningar i dagens Sverige” DN

Läs mer

Våra barn skjuter ihjäl varandra. Varför? 2016 var ett katastrofår. 2017 var värre.

Klipp han är en inblick rakt in i verkligheten, i dödsskjutningarna som drabbar unga i landets utsatta områden. Hör berättelserna från de som är inblandade i skjutningarna. Hur blir man den som tar upp en pistol och skjuter ett barn i huvudet? Och hur ska man som brottsoffer hantera att veta vem som mördat ens son, syskon eller bästa vän utan att kunna säga något till polisen på grund av rädsla för hämnd? 

Genom att lyfta fram dokumentära berättelser från offer och förövare görs här ett försök att förstå vilka krafter som satts i spinn, hur de påverkar oss – och hur man ska stoppa dem.  

Efter varje föreställning följer ett samtal då publiken även kan ställa frågor och lufta egna tankar.

Uppsättningen är ett samarbete mellan Teater Fryshuset och Unga Dramaten, som tidigare samarbetatmed föreställningen Den e vi

Biljetter

  • Föreställning Tid Scen Platstillgång
  • Torsdag 3 maj 18:00 Dramaten, Tornrummet Utsålt
  • Tisdag 8 maj 13:00 Dramaten, Tornrummet Utsålt
  • Tisdag 8 maj 19:00 Dramaten, Tornrummet Utsålt
  • Onsdag 9 maj 13:00 Dramaten, Tornrummet Utsålt
  • Onsdag 9 maj 19:00 Dramaten, Tornrummet Utsålt
Se fler föreställningar

Bilder från uppsättningen

Bakom kulisserna

Intervju med regissörerna

Läs mer om Boosting the Capital-priset här

Berätta om föreställningen. Vad var er process för att ta fram materialet och bearbeta det?
Vi arbetade under ett drygt års tid med att träffa människor runt om i landet som på olika sätt är berörda av morden och skjutningarna bland unga idag. Vi samtalade med offer, förövare, bystanders och yrkesverksamma inom området för att skapa oss en så bred bild som möjligt av den komplexa problematiken. Utifrån det materialet började vi välja ut dokumentära berättelser som vi tyckte var representativa och målande för att beskriva den verklighet som många av våra unga lever med varje dag och måste förhålla sig till vare sig de vill eller inte. Vi anonymiserade vissa personer och händelser utifrån deras egna önskemål då det självklart i vissa fall är känsliga berättelser. I Teater Fryshuset är vi ett kollektiv som skriver tillsammans där vi utifrån ämne tar in den kompetens vi behöver. Vi hade även stor hjälp av Unga Dramatens dramaturg samt konstnärliga team. Ämnet i föreställningen ligger oss, Fryshuset, tyvärr väldigt nära då vi de senaste åren förlorat många unga i det dödliga våldet, vi försöker genom Klipp han göra det hela förståeligt, att våra barn skjuter ihjäl varandra, samt lyfta upp det på den politiska agendan utan att landa i enkla lösningar på väldigt komplexa problem.

Vad betyder Boosting the Capital-priset för er?
Vi är väldigt glada för priset. Framför allt gläds vi åt att det är en signal om att föreställningen är viktig även utanför scenkonsten, och bortom oss på Fryshuset som har problematiken runt oss varje dag, att Klipp han lyfts på en arena vi själva inte är verksamma inom. Priset hjälper oss att ytterligare lyfta frågan och problematiken i fler forum och det kan ge än mer ringar på vattnet. Priset synliggör också att detta inte bara är en fråga för de 6% som lever i Sveriges utsatta områden utan lika mycket för de 94% som inte gör det. Att vi som samhälle, vi 100%, måste lösa detta tillsammans, för alla barn är allas barn.

Vad hoppas ni att åskådarna tar med sig efter att ha sett Klipp han?
Vi hoppas och tror att man får med sig en fördjupad förståelse för komplexiteten i denna problematik. Att man förstår att det är många insatser som måste göras samtidigt för att den negativa utvecklingen ska kunna brytas. Det är en problematik som vuxit fram under de senaste 40 åren och vi är alla en del av den utvecklingen och med det sagt även alla en del av lösningen. Vi hoppas att publiken känner att vi alla har ett ansvar och en möjlighet att vara med och skapa ett bättre och mer rättvist samhälle.

Vad kan olika aktörer – som politiken, näringslivet eller kulturvärlden – göra för att skapa en mer inkluderande kulturscen i Stockholm?
Berätta historier som är relevanta och på ett sätt som är relevanta även för dem som generellt står längst från scenkonsten och kulturen. Politiken behöver rikta insatser för att underlätta och möjliggöra för verksamheter och projekt som dagligen arbetar för att stötta och lyfta förebilder ur målgrupper som idag inte har en naturlig plats inom kulturscenen

Och den etablerade kulturvärlden behöver sticka ut hakan, och likt Dramaten, våga satsa på det som inte alltid faller inom ramarna, våga bryta normer och mönster för att själva hålla sig relevanta. Ta ansvar för att lyfta berättelser som människor från hela samhället kan känna igen sig i, inspireras av och hämta kraft ur. Att ta del av scenkonst eller själv medverka är en klassfråga idag. Det behöver vi ändra på.