Hedda Gablerav Henrik Ibsen

Hedda Gabler

Premiär: 31 augusti 2016, Lejonkulan (fr.o.m 1 november 2016 på Stora scenen) 
Speltid: Cirka 1 timme och 10 minuter utan paus

Föreställningen framförs delvis på norska. Vi tillhandahåller en handlingsbeskrivning, vilken kan vara till hjälp för att följa med i pjäsen.

"Det här är faktiskt en helt makalös uppsättning – och en utveckling av själva scenkonsten. (...) en känsla av att ha varit med om någonting stort" DN
"en intelligent och infallsrik tolkning som tar pjäs och publik på allvar (...) formmässigt mycket speciellt och absolut helt sevärt." SvD 
"Anna Pettersson ger Hedda Gabler makten att styra"
Expressen
"en hårt paketerad triumf för teatern" Aftonbladet
"en tät och formmässigt säker, väldigt välspelad uppsättning (...) intelligent, glad feminism (...) underbart befriande" SR Kulturnytt

Läs mer

En visuellt experimentell dekonstruktion av ett av Ibsens klassiska verk.

Hedda Gabler är ett av Henrik Ibsens mest slitstarka mästerverk. Berättelsen om den frustrerade kvinnan som är instängd i patriarkala sociala strukturer som hon har ett alltmer desperat behov av att slå sig ur, skrevs 1890. På Dramaten har den iscensatts vid flera tillfällen och 1964 var det Ingmar Bergman som stod för regin. Han satte även upp pjäsen på National Theatre i London 1970 och på Residenztheater i München 1977.

Anna Pettersson spelade själv titelrollen i Stockholms stadsteaters firade uppsättning 1998. Skådespelerskan är numera främst regissör och gjorde i fjol en rosad uppsättning av Ibsens Vildanden på Dramaten. Hon fortsätter att utforska Ibsen, i ett lika avskalat format och med en lika radikal attityd, i sin tolkning av Hedda Gabler.

Electra Hallman i titelrollen är den enda skådespelaren som är kroppsligt närvarande på scenen. Hon interagerar med videoprojektioner av de tre rollkaraktärerna som cirklar kring Hedda Gabler: Jörgen Tesman, Assesor Brack och Ejlert Lövborg.

I samarbete med Nationaltheatret.

Föreställningen innehåller hög ljudvolym.

Spelschema

Datum Tid Platstillgång
Söndag 2017-05-28 16:00 Köp biljetter
Onsdag 2017-09-06 19:00 Köp biljetter
Torsdag 2017-09-07 19:00 Köp biljetter
Se fler föreställningar

Medverkande

Hallman Electra

Electra Hallman

Hedda Gabler

Herman Mattis Nyquist

Mattis Herman Nyquist

Jörgen Tesman

Haugen Kim

Kim Haugen

Assesor Brack

Eidsvold Eindride

Eindride Eidsvold

Ejlert Lövborg

Översättning

Klas Östergren

Scenografi

Anna Pettersson / Jan Lundberg

Kostym

Jan Lundberg

Musik och ljud

Gustave Lund

Ljusdesign

Magnus Pettersson

Peruk / Mask

Thea Holmberg Kristensen

Filmproduktion

Dallas Motion Agency

Filmfotograf

Klas Hjertberg, Dallas Motion Agency

Bilder från uppsättningen

Bakom kulisserna

Anna Pettersson och Hedda Gabler

Anna Pettersson har tidigare hyllats för sin uppsättning av August Strindbergs Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater 2012 och belönades för den med TCO:s kulturpris, Svenska Teaterkritikernas pris och DN:s kulturpris. Hon är förutom regissör även skådespelare och doktorand inom konstnärlig forskning på Stockholms konstnärliga högskola.

Med Hedda Gabler fortsätter Anna Pettersson att undersöka hur de naturalistiska dramerna, som med åren har blivit klassiker, bekanta och trygga för publiken, ska kunna gripa tag i publiken på samma sätt som de gjorde när de slog ned som bomber i slutet av 1800-talet. Hur kan de idag dekonstrueras och osäkras?

Scenografin har Anna Pettersson skapat tillsammans med Jan Lundberg, som även gjort kostymen, och de har utgått från Ibsens hem i Oslo. Dåtid och nutid existerar parallellt, och drömlika passager bryter upp den psykologiskt realistiska spelstil som förknippas med pjäsen. Möt en ny Hedda Gabler.

Handlingsbeskrivning

För dig som inte har sett eller läst Hedda Gabler tidigare kan det vara behjälpligt att läsa en sammanfattning över berättelsen. Dramatens chefdramaturg Magnus Florin har skrivit en handlingsbeskrivning som du kan läsa här.

SVT: Dramaten storsatsar på ”Hedda Gabler”

"Uppsättningen av Henrik Ibsens ”Hedda Gabler” har blivit framgångsrik på Dramaten i höst, med lysande recensioner och utsålda föreställningar. Nu vill man att Anna Petterssons tolkning av klassikern ska nå en större publik, och flyttar den från Dramatens minsta scen till den största."

Läs hela artikeln på SVT.se