FaustJens Ohlin och Hannes Meidal

Om uppsättningen

Urpremiär: 15 november, Elverket

Läs mer

”Vart kan du inte leda den som tror att ondskan alltid finns nån annanstans?”

Dramatikerduon Jens Ohlin och Hannes Meidal har skapat en rad uppmärksammade uppsättningar, som med avstamp i klassiker blivit högaktuella fristående verk. Deras nyskrivna Hamlet på Teater Galeasen (i samarbete med Dramaten) 2017 blev en succé och belönades med två av svensk teaters tyngsta priser: Thaliapriset och Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris.

Nu har de skrivit en ny Faust – en mardrömslabyrint på versfötter, om viljan att lysa upp bland livets och konstens skuggor, se sitt eget ansvar i ögonen och utrota ondskan, en gång för alla.

Biljetter

  • Föreställning Tid Scen Platstillgång
  • Torsdag 15 november 19:00 Elverket Utsålt
  • Fredag 16 november 19:00 Elverket Utsålt
  • Lördag 17 november 19:00 Elverket Utsålt
  • Tisdag 20 november 19:00 Elverket Utsålt
  • Torsdag 22 november 19:00 Elverket Begränsad Köp biljett
Se alla föreställningar

Ljusdesign och scenografi

Susanna Hedin

Musik och ljuddesign

Foad Arbabi

Kostym

Matilda Hyttsten

Peruk och mask

Lena Strandmark

Bakom kulisserna

Tre frågor till Hannes Meidal och Jens Ohlin

Hannes Meidal och Jens Ohlin har i över tio år framgångsrikt samarbetat kring en rad uppsättningar och tillsammans belönats med bland annat SvD:s Thaliapris och Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris. I höst tar de sig an Faust.

Ni utgår ofta från befintliga pjäser som ni bearbetar eller helt skriver om. Vad letar ni efter när ni väljer material?

– Vi letar efter klassiska verk som tematiskt berör den problematik vi själva för tillfället är upptagna av. I Strindbergs Marodörer såg vi en tacksam utgångspunkt för att gestalta en manlighet som förlorar mark och tolkningsföreträde. Hamlets upplevelse av att ”tiden är ur led” korresponderade väl med vår egen mardrömslika känsla av att leva i en politisk verklighet där värderingar och sanningar ständigt tycks vara på glid. Under arbetet med Faust har vi varit intresserade av vårt förhållningssätt till det som är odiskutabelt ont – det som är lätt att definiera som ont, när det väl har skett.

Vad har lockat med Faust?

– Just idén om ondskan: vår uppriktiga vilja att fjärma oss från den, vår önskan att placera den utanför oss själva, vår dröm om att kunna utrota den, en gång för alla.

Ni helrenoverade Hamlet inför uppsättningen på Galeasen förra året. Hur har ni tagit er an Faust?

– På ett ännu friare sätt. Vi skriver ett slags uppföljare till Faust, där det onda redan har skett. Hos oss är det istället Wagner – Fausts unge lärjunge i Goethes pjäs – som, efter Fausts död, försöker hantera konsekvenserna av sin läromästares pakt med Djävulen. Med Faust i färskt minne vill Wagner gå motsatt väg, rannsaka sig själv, förstå vad som lett henne till den position hon fått i arv av Faust – vad hon eventuellt blundat för, vad hon bortsett från, vad hon låtit passera. Men om Wagner försäkrar att hon inte vetat om att hon var blind – hur ska hon då kunna veta att hon nu är seende? Var hittar vi det onda? Och hur fan ska vi få bort det?

Samtal och introduktioner

Introduktioner till Faust

Kom en stund före föreställningen och få en introduktion av dramaturgen Magnus Florin.

Faust är det gränslösa geniet i hemligt förbund med ondskan. Goethe och Thomas Mann har tillsammans med många andra för vidare legenden om hans liv och verk. I Hannes Meidals och Jens Ohlins nya pjäs dyker han upp i vår samtid, dröm och verklighet.

Tisdag 20 november kl. 18.15–18.30 i Elverkets foajé
Tisdag 4 dec kl. 18.15–18.30 i Elverkets foajé

Fri entré, öppet för alla (även de utan biljett till kvällens föreställning).

Samtal efter Faust

Hör Hannes Meidal och Jens Ohlin om det gränslösa geniet Faust i ett samtal efter föreställningen under ledning av dramaturgen Magnus Florin. Samtalet börjar 10 minuter efter föreställningens slut.

Torsdag den 22 nov, ca kl. 21.00, Elverket.

Fri entré, öppet för alla (även de utan biljett till kvällens föreställning).