Fadrenav August Strindberg

Om uppsättningen

Premiär: 30 september 2017, Lilla scenen (24 augusti 2017, Strindbergs Intima Teater)

Läs mer

I ett samarbete mellan Dramaten och Strindbergs Intima Teater möts Johan Rabaeus (Ryttmästaren) och Anna Pettersson (hans hustru Laura) i en intensiv närkamp i en av Strindbergs mest spelade pjäser. Hur skall man egentligen förhålla sig till ett klassiskt drama idag?

Uppsättningen grundas i verkliga diskussioner mellan Johan Rabaeus och Anna Pettersson efter hennes experimentella uppsättning av Henrik Ibsens Vildanden. Nu flyttar diskussionen vidare upp på scenen, med en klassisk pjäs om ett äkta par med starka motsättningar som utgångspunkt.

Regissören och skådespelaren Anna Pettersson är chef för Strindbergs Intima Teater, och uppmärksammad bland annat för sina nyskapande uppsättningar av Fröken Julie och Hedda Gabler.

I samarbete med

Spelschema

Datum Tid Platstillgång
Lördag 2017-09-30 19:30 Köp biljetter
Söndag 2017-10-01 16:00 Köp biljetter
Onsdag 2017-10-04 19:00 Köp biljetter
Lördag 2017-10-07 19:30 Köp biljetter
Söndag 2017-10-08 16:00 Köp biljetter
Se fler föreställningar

Regi och bearbetning

Anna Pettersson

Bakom kulisserna

Åtta frågor till regissören Anna Pettersson

Hur skall man egentligen förhålla sig till ett klassiskt drama idag? Vilka villkor bör gälla för iscensättningen och på vilket sätt skall skådespelarna kunna enas om tolkningen?
Regissören Anna Pettersson och skådespelaren Johan Rabaeus är inte överens.

Berätta om bakgrunden till Fadren.

– Jag och Johan har, efter min uppsättning av Vildanden, haft en hel del hetsiga diskussioner om olika sätt att tolka och gestalta dramatik. Vi har mycket olika ståndpunkter vad gäller uttryck, form och spelstilar. Eftersom det är spännande med olika förhållningssätt tyckte jag att det skulle vara roligt att ta med den oenigheten och spänningsfältet mellan oss upp på scen.

Det låter ganska modigt av Johan Rabaeus att medverka – det är ju ändå du som regisserar?

– Jag tänker att vi båda riskerar någonting när vi ska försvara vår hållning för teatern och våra roller inför publik. Om något går fel kan ju Johan alltid hävda att regissören inte har gjort sitt jobb ordentligt.

Varför är just Fadren en bra utgångspunkt för den diskussionen?

– För att Ryttmästaren och Laura har samma typ av spänningsfält och motsättningar mellan sig som jag och Johan har. Strindberg är unik i att skriva dialoger i form av gräl. Ingen kan som han skapa det musikaliska trycket och snärtigheten i replikflöden.

Du dras till Ibsen och Strindberg. Vad lockar dig att återigen, efter succéer med Fröken Julie, Vildanden och Hedda Gabler, dissekera en klassiker?

– Klassikerna är en utmärkt utgångspunkt för att diskutera och reflektera över vår egen tid. Temat om vem som är far till ett barn kanske inte är det mest aktuella för oss idag, men däremot frågan om hur vi kan mötas och kommunicera trots olika perspektiv och utgångspunkter.

I Hedda Gabler arbetade du med den oprövade skådespelaren Electra Hallman – som fick ett ordentligt genombrott i och med det. Nu arbetar du med Johan Rabaeus. Hur tänker du när du rollbesätter?

– Jag tycker att det är en ynnest att få arbeta med unga teaterarbetare och jag ser fram emot att få möta många unga intressanta konstnärer på Strindbergs Intima Teater. Nu när jag ska arbeta med Johan, som är en mycket drivande och erfaren skådespelare, har jag skalat bort mycket av den form och de begränsningar som jag annars brukar använda mig av. Jag lutar mig helt mot hans förmåga att gestalta. Johan är en skådespelare som arbetar mycket med nuet, närvaron och publikkontakten. Det passar perfekt för den form jag har valt att presentera Fadren i.

Kommer det vara nödvändigt att ha sett någon annan uppsättning av Fadren för att förstå, eller kan man gå utan att ha full koll på Strindberg?

– Publiken kommer naturligtvis att relatera till uppsättningen på olika sätt beroende av vilka erfarenheter och förväntningar de har med sig när de kommer för att se föreställningen, det är precis som i övriga livet.

Från och med april är du teaterchef för Strindbergs Intima Teater. Hur kommer det att märkas?

– Det kommer att märkas genom att jag kommer att starta olika typer av verksamheter med utgångspunkt från Strindbergs verk och tankar. Strindberg var radikal, provokativ och nyskapande, det är mycket tacksamt att ta avstamp ifrån hans orädda nyfikenhet inför framtiden och hans våghalsiga experimenterande med olika former och det är fantastiskt att få göra det på hans egen teater.

Förutom att vara regissör, teaterchef och skådespelare är du doktorand i scenkonst på Stockholms Dramatiska Högskola (StDH). Hur påverkar din forskning dina uppsättningar?

– Genom att jag anstränger mig för att förbereda mig så mycket i form av ramar och begränsningar att jag kan utsätta mig för att inte veta exakt hur resultatet kommer att bli. Det är svårt att få utrymme och möjlighet att genomföra den typen av experiment utan den konstnärliga forskningen.