Det blåser på månenav Eric Linklater

Om uppsättningen

Premiär: 21 januari 2017, Elverket (fr. o.m. 16 juni 2017 på Stora scenen)
Speltid: 2 timmar 15 minuter inklusive paus
Rekommenderad ålder: Från 7 år 
Rökning med örtcigaretter förekommer i föreställningen

"Frihetsivrande systrar sveper med sig publiken" DN
"en visuellt spektakulär upplevelse"
SvD
"Tveklös power"
Expressen

Läs mer

En familjeföreställning om syskonkärlek och frihetsdrömmar i skuggan av krigets allvar. Ett sagoäventyr om behovet av att få vara den du är.

Systrarna Dina och Dorinda har fått lära sig att de måste vara snälla och lydiga, annars kan en ond vind från månen blåsa in i deras hjärtan. Men allt de gör uppfattas som bus av omvärlden. Deras pappa har åkt iväg till landet Bombardiet för att hjälpa bombardierna att avsätta sin diktator och när han tillfångatas bestämmer systrarna sig för att rädda honom.

Den brittiska författaren Eric Linklaters älskade barnbok Det blåser på månen skrevs under andra världskriget och har med åren fått klassikerstatus. I Sverige har den gått som radioföljetong flera gånger, gjorts till tv-serie 1985 och har även bearbetats för teater. 

Genom en spektakulär visuell gestaltning – skådespelarna och scenografin interagerar med projicerade animationer på ett nära och för Dramaten helt nytt sätt – kommer sagan till liv som aldrig förr. Dina och Dorinda blir stora som ballonger, förvandlas till skuttande kängurur och färdas med allt från moped till tåg. Gränsen mellan fantasi och verklighet löses upp på ett både spännande och underhållande sätt. 

Regissören Ellen Lamm började sin Dramatenkarriär som barnskådespelare i Ingmar Bergmans uppsättning av Strindbergs Ett drömspel 1986, därefter kom flera roller både på teater och i film. På senare år har hon framförallt varit aktiv som regissör på Dramaten, med uppsättningar som Drömström och RundlundJane EyreBrev från Eric EricsonParadisets barn och senast Vad är pengar? som spelades på Elverket under 2015.

För scenografi och kostym står Magdalena Åberg, som tidigare samarbetat med Ellen Lamm i Paradisets barn och Jane Eyre. Dramatiseringen är gjord av Sofia Fredén. 

Föreställningen rekommenderas från 7 år och uppåt.

Spelschema

Datum Tid Platstillgång
Fredag 2017-11-10 18:00 Köp biljetter
Lördag 2017-11-11 13:00 Köp biljetter
Fredag 2017-11-24 18:00 Köp biljetter
Lördag 2017-11-25 13:00 Köp biljetter
Se fler föreställningar

Medverkande

Broomé Emma

Emma Broomé

Dorinda

Book David

David Book

Pappan/ Strutsen Bobadill/ Jägare

Fex Nina

Nina Fex

Mamman/ Strutsen Lilll/ Jägare/ Soldat

Brunnander Thérèse

Thérèse Brunnander

Katrin/ Hulahu Blod/ Jägare/ Zebran Johnny

Jóhannsdóttir Hulda Lind

Hulda Lind Jóhannsdóttir

Katrin/ Hulahu Blod/ Jägare/ Zebran Johnny

Engman Peter

Peter Engman

Djurparksvakten/ Doktorn/ Andra fången/ Soldat

Ehrner Magnus

Magnus Ehrner

Silverfalken/ Soldat

Benson Mia

Mia Benson

Guldpuman

Svensson Christoffer

Christoffer Svensson

Gido Gitarr/ Gorillan Teodor

Dufvenius Julia

Julia Dufvenius

Björnen Grissle/ Väninnan/ Första fången/ Jägare/ Soldat

Scenografi och kostym

Magdalena Åberg

Animation

Stupid Studio

Ljus- och videodesign

Eric Holmberg

Musik

Matti Bye

Peruk och mask

Thea Holmberg Kristensen och Lena Bouic-Wrange

Bakom kulisserna

ERIC LINKLATER OCH DEN BRITTISKA BARNBOKSMAGIN

av Sven Hugo Persson

”Jag har alltid undrat vad jag skulle bli när jag blir stor, men aldrig någonsin trodde jag att jag skulle bli en känguru!”
Ur romanen Det blåser på månen

Vissa populära författare blomstrar ett tag, de är populära i kanske ett par decennier och glöms sedan bort. Om det inte vore så att de också råkat skriva en barnboksklassiker. Inte många vet att A.A. Milne förutom Nalle Puh också skrev romaner och skådespel i stor omfattning. Möjligen är det också så med den skotske författaren Eric Linklater (1899 -1974). På sin tid vida läst och mycket populär också i Sverige. Men nu är säkert barnboken Det blåser på månen hans mest kända verk.

Länge var Eric Linklater alltså en författare med stor vuxenpublik. Hans roman i vikingamiljö, Männen från Ness, översattes 1933 till svenska av den lundensiske akademikern och författaren Frans G. Bengtsson, som sen lånade en hel del till sin humoristiska vikingaskildring Röde Orm (1941). Linklaters morfar var sjökapten, född i Sverige, och namnet Linklater lär ha fornnordiskt ursprung. Den blivande författaren föddes i Wales, men växte upp på de blåsiga och kärva Orkneyöarna och där bodde han också en stor del av sitt liv. Denna hemtrakt och Skottland överhuvudtaget låg honom varmt om hjärtat.

Dina, Dorinda och kriget

Eric Linklater tillhörde en generation, som kom att delta i båda världskrigen. Under det andra världskriget var han en tid placerad i Italien, vilket inspirerade till en av hans mest kända böcker, Soldat Angelo, där krigströttheten gestaltas genom att hjälten är allt annat än modig, heroisk eller patriotisk.

Mellan krigen studerade han vid universitetet i Aberdeen och tog sin examen 1925, han arbetade i Bombay i Indien i några år och var dessutom några år i USA: Den vistelsen inspirerade honom till pikaresken Juan i Amerika (1931). Humor och satir utmärker hans bästa böcker.

Det blåser på månen utkom mitt under brinnande världskrig 1944. Huvudpersonerna systrarna Dina och Dorinda har en pappa som är ute i kriget och de måste också kämpa mot en ond diktator, en Hitler i sagoförklädnad.

Andra världar, magiska krafter

När Dina och Dorina förvandlas till kängurur och hamnar i landet Bombardiet, ingår de också i en stark brittisk tradition. Litteratur, där barnen, huvudpersonerna, förflyttas till andra tider eller andra världar och där magiska krafter är på gång.

Edith Nesbith med Huset Ardens gåta är ett exempel. CS Lewis böcker om Landet Narnia ett annat. J. M Barrie skrev pjäsen Peter Pan, där titelfiguren tar med barnen i familjen Darling till Landet Ingenstans. Nannyn Mary Poppins tar med barnens Banks på fantastiska äventyr. Och över alltihopa vakar Alice i Underlandet, den stora nonsensklassikern från 1865.

Spekulationerna kring traditionen har varit många, kan det vara en rädsla för vuxenhet och sexualitet och/eller flykt och längtan från en trång och förtryckande internatskolevärld?

Eller har det med själva landskapet att göra? Gamla pittoreska byar, pastorala landskap och uråldriga herresäten som kan sätta igång fantasin?

Myt och saga

I tidskriften Atlantic 6 januari 2016 har Colleen Gillard i en intressant artikel – Why the British tell better children's stories – intervjuat forskare om den brittiska barnlitteraturens särdrag.

Några pekar på att det finns en stark tradition av myt och saga och folklore på de brittiska öarna. Tänk bara på Shakespeare och En midsommarnattsdröm. Och där finns Arthursagan och legenden om Camelot och svärdet i stenen. Och inte minst finns den hedniska, keltiska naturmytologin, som länge levde kvar som en mäktig underström långt efter kristendomens genombrott.

Den amerikanska barn- och ungdomslitteraturen må vara skriven på samma engelska språk, men saknar detta fantasteri och denna flykt. Den är realistisk och har starka inslag av kristen moral och protestantisk arbetsetik – exempel är Louisa M Alcotts Unga kvinnor eller Det lilla huset på prärien. Andra amerikanska klassiker som Tom Sawyer och Huckleberry Finn är spännande och drastiska i sin humor och inte särskilt moraliserande, men är ändå i grunden realistiska romaner.

”Om brittiska barn samlades vid eldstaden i köket för att höra historier om magiska svärd och talande björnar, satt amerikanska barn i mammas knä och hörde på historier med moraliska budskap om en värld, där livet var hårt, lydnad betonades och kristen moral högt värderad.” sammanfattar Colleen Gillard.

Magin existerar

Det är typiskt, påpekar Jerry Griswold, professor i barnlitteratur vid San Diego State University, att när Dorothy i den amerikanska Trollkarlen från Oz kommer fram till trollkarlen, visar han sig vara en bluff, en person som inte alls kan trolla. I böckerna om Harry Potter – för att ta ett nutida exempel på denna starka, brittiska tradition - är det självklart att magin existerar och att den unge titelpersonen verkligen är en trollkarl.

Och så kan Harry Potter och Alice, Peter Pan och Mary Poppins ta Linklaters hjältinnor, Dina och Dorinda, vid handen och vandra in i en värld, där fantasin och humorn regerar, där allt är möjligt, flickor blir till kängurus, och löjliga, uppblåsta och onda härskare till slut kan besegras.

Illustration att ladda ned