Olsson Ingela

Ingela Olsson

Har du någon konstnärlig förebild?
– Patti Smith och Lars von Trier för att de aldrig är rädda.

Din starkaste teaterupplevelse?
– Två av mina starkaste teaterminnen har jag haft i Paris. Le dernier caravanserail i regi av Ariane Mnouchkine på Theatre du soleil och Körsbärsträdgården regisserad av Peter Brook på Theatre Bouffe du Nord.

Vilken dramatiker har betytt mest för dig?
– Sara Stridsberg har betytt allt för mig.

Biografi

Tillhör Dramatens fasta ensemble.

Var under 80-talet verksam i en rad olika fria grupper. Sedan 1989 är hon en del av Teater Galeasen, där hon bl a medverkat i Lars Noréns Orestes 1989, Artauds Requiem 1991, Jim Cartwrights Gatan 1993, Fassbinders Änglar eller Soporna, staden och döden 1995 och Biljana Srbljanovics Belgrad familjehistorier 2000, samtliga i Rickard Günthers regi. Ingela har även medverkat i Solitärer 1996, Steve Sem Sandbergs Théres 2000, regi Åsa Kalmér, Jim Cartwrights Jag kysste hennes deodorant 2001 och Martina Montelius Det epileptiska riktmärket 2002.

På Stockholms Stadsteater har hon bl a medverkat i Tony Kushners Angels in America I & II 1996, Luigi Lunaris Tre män utan båt 1997, Sergi Belbels Skyfall 1997, Peter Asmussens Rum med sol på Backstage, 1999 och David Hares Makten och Härligheten 1998. Hon spelade i Cabaret  på Parkteatern 1997 och på Orionteatern spelade hon titelrollen i Mats Eks Johanna 1998.

Hon har flitigt medverkat i radioteater och på tv, t ex i Jesus lever 2000, En dag i taget 2001, Järnvägshotellet och En ö i havet 2003, Älskar, älskar och älskar  våren 2004 och i långfilmerna Beck – Hämdens pris 2001 och Såsom i himmelen 2004.

Har på Dramaten medverkat i föreställningar som Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika, Måsen,  En familj - August: Osage County, Dissekering av ett snöfall, Other Desert Cities och Rickard III.

Aktuell med Höst och vinter.

  • Yrke Uppsättning Premiärdatum
  • Regi Medealand 2009-02-28