Meidal Hannes

Hannes Meidal

Finns det någon replik/scen som du fastnat extra mycket för?
– Under hösten 2013 medverkade jag i Vår klass av Tadeusz Slobodzianek på Teater Galeasen. Pjäsen bygger på verkliga händelser och utgår från massakern i den lilla polska staden Jedwabne. I juli 1941 förnedrades, torterades och mördades där 1600 judar av sina katolska grannar. Min roll, Abram Baker, lämnade staden och flyttade till Amerika 1937. Abram avslutar pjäsen med att, som den enda överlevande, läsa upp 82 namn: sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Jag har svårt att föreställa mig en replik som kan laddas med mer innehåll och känsla än denna enkla namnuppräkning.

Vilket är ditt bästa Dramatenminne?
– När jag var 20 år arbetade jag som regiassistent till Thorsten Flinck i hans uppsättning av Ronald Harwoods pjäs Påklädaren. I ett omtumlande repetitionsarbete fick jag möta en rad av 1900-talets stora svenska skådespelare: Keve Hjelm, Jan Malmsjö, Sif Ruud, Sven Lindberg. Keve blev i sista stund för sjuk för att spela och premiären ställdes in, men en enda föreställning genomfördes: en "redovisning" på Dramatens stora scen inför fullsatt salong. Jag har aldrig upplevt en sådan märklig, mäktig, magisk stämning.

Din starkaste teaterupplevelse?
– På senare tid är det nog BUS (Barnens Underjordiska Scen) fantastiska version av Strindbergs Ett drömspel som jag såg med min 3-årige son. Lika ömsint som påstridigt skrevs vi in på "Akutsjukbuset" och lotsades ner i en källare fylld med gröna sänkhåvar, salta tårar och väldoftande nygräddade drömmar. När vi efter föreställningen kom ut på gatan och upp i ljuset igen ville sonen omedelbart tillbaka: "Jag vill fortsätta drömma!"

Biografi

Hannes Meidal gick ut Teaterhögskolan i Stockholm 2007 och tillhör Dramatens fasta ensemble.

Han har tidigare arbetat vid bl a Teater Galeasen (Pelikanen, Den bergtagna och Vår klass), Strindbergs Intima Teater (Kafka och Stolarna), Turteatern och Unga Tur (Parsifal, Mäster Olof och Vigseln), LIMBO (Trompe-l'oeil), Teater Fredag/Parkteatern (Aldrig Mozart), Judiska Teatern (Moral Science Club), Riksteatern (Fordringsägare), Malmö Stadsteater (Måsen) och Stockholms Stadsteater (Bröderna Karamazov). Han har också gjort mycket radioteater, bl a På spaning efter den tid som flytt, Kamraterna och Frankenstein.

Hannes är även verksam som teatervetare och dramatiker. 2004 publicerade han boken Keve Hjelm, Dionysos och Apollon – tankar om teater. Året därpå debuterade han som dramatiker med Kafka på Strindbergs Intima Teater/Galeasen. För Dramaten har han, tillsammans med Jens Ohlin, skrivit/bearbetat Rövare (2012), Don Giovanni (2014) och Marodörer (2015),

Har på Dramaten på senare tid medverkat i Tjuvar, Rövare, Ett dockhem, Som löven i Vallombrosa, Don Giovanni och Måsen

Ansvarar sedan 2013 för programmen för Lunchpoesi & livemusik.

Aktuell med Oidipus / Antigone.