Dramatens Julkalender!

Följ Dramatens lilla teaterskola fram till julafton.

Lucka 1

Hur fångar man en publik? Sven-Bertil Taube har ett handfast tips som brukar leda till fina recensioner.

Lucka 2

Lucka 2

Teatermannen Molière dog som han levde – på scenen. Nästan i alla fall. Allvarligt sjuk i tuberkolos spelade han hypokondrikern Argan i sin egen pjäs Den inbillade sjuke och kollapsade på scen. Han avled bara några timmar senare. Detta hände den 17 februari 1673 under den fjärde föreställningen av pjäsen, som hade haft urpremiär bara en vecka tidigare. Som tur är kan man spela Molières pjäser utan honom själv på scenen – vilket Dramaten ämnar göra snart. Tartuffe har premiär på 13 januari på Stora scenen, i regi av Staffan Valdemar Holm.

Lucka 3

Vad röker vi egentligen på Dramaten? Hör Shanti Roney svara på den frågan. Just nu kan du se Shanti i Uppenbarelsen av Mattias Andersson.

Lucka 4

Vilket år tror du att man fick börja dricka vin i pausen? Electra Hallman har svaret.

Lucka 5

Lucka 5

Vilken uppsättning har spelat flest gånger på Dramaten? Svaret är Ondskan av Jan Guillou, i en hyllad enmansversion av och med Benny Haag. Den hade premiär 1995 och gavs inte mindre än 507(!) gånger på Dramaten (och ännu fler gånger på andra scener)! Inte bara var den omåttligt populär i sig – den minimalistiska formen och Benny Haags flit gjorde att den också ofta gavs som ersättningspjäs när andra pjäser var inställda. Allt som behövdes var Benny och en stol. Detta gjorde att han faktiskt spelade den på alla Dramatens scener.

Lucka 6

Peer Gynt är inte avsedd att uppföras” skrev Ibsen i ett brev då det begav sig. Men det struntar Dramaten och regissören Michael Thalheimer blankt i. Kolla videon så får du ett hum om exakt hur Thalheimer tänker göra för att berätta denna märkliga berättelse på scen, premiär 15 februari på Stora scenen.

Lucka 7

Lucka 7

Klipp han som nyligen hade premiär, handlar om skjutningarna i våra förorter och baseras på intervjuer med verkliga offer och förövare. Den var utsåld långt innan premiären – men nu har vi släppt några nya datum! Passa på!

Varför väljer man att arbeta med verkliga berättelser? Ulf Stenberg på Teater Fryshuset berättar de tre viktigaste anledningarna.

1. ”Verkligheten överträffar alltid dikten.”
  2. ”Vi lyfter alltid sakfrågepolitisk problematik och jobbar man dokumentärt går det inte att avfärda innehållet med att säga att 'så skulle det aldrig gå till i verkligheten'. Vi spelar ofta för beslutsfattare och då är det extra viktigt.”
  3. "Det är ett bra sätt att locka ny publik till teatern. Man måste vara relevant för målgruppen och spegla deras verklighet på scen – då är dokumentära berättelser ofta bästa sättet."

Lucka 8

Improvisation. Sanna Sundqvist och Eric Stern (som medverkar i Liv Strömquist tänker på dig! som spelar 16 och 19 december) visar hur man improviserar. Grundregeln är att bejaka.

Lucka 9

Lucka 9

Hamlet! En av årets mest uppmärksammade och prisade föreställningar var Hamlet, som gavs på Galeasen i samarbete med Dramaten. Den filmades lyckligtvis och går att ses på SVT Play till och med måndag! Pjäsen, som skrevs av radarparet Jens Ohlin och Hannes Meidal (som också spelade Hamlet) var givetvis inspirerad av Shakespeares klassiker, men nyskriven till den grad att Shakespeare inte stod med som upphovsman. Att skriva om Hamlet är dock ingen ny grej – den första uppsättningen på Dramaten gavs 1819 och innehöll långa nyskrivna inslag där regissören/teaterchefen Gustaf Fredrik Åkerhjelm delade med sig av egna reflexioner över teaterkonsten och dess betydelse. Uppsättningen blev trots tilläggen en succé.

Lucka 10

Vilka dramatiker har spelats mest på Dramaten? En ledtråd – listan toppas av män. Electra Hallman berättar.

Lucka 11

Lucka 11

Första affischen! Länge var det typografiska affischer som meddelade vad vi spelar på Dramaten. Den första konstnärliga affischen, som förebådade vad som komma skulle, gjordes dock redan 1913 och rymmer en mycket speciell historia. Uppsättningen Carolus Rex som den marknadsförde spelades nämligen på Stockholms stadion. Att fylla 4700 stolar – åtta gånger om! – krävde nya grepp. Och det lyckades! Allt var utsålt.

Evenemanget hade från början fått kritik. Idrottsrörelsen var orolig att framtida teaterföreställningar skulle tränga ut den verksamhet som anläggningen var byggd för. Trots succén blev så aldrig fallet.
Affischen gjordes för övrigt av Torsten Schonberg som fick 500 kronor för arbetet. Det måste man säga var bra betalt – en biljettkassörska tjänade 1000 kronor om året. Klicka här för att se hela affischen.

Lucka 12

Se Ensam av Alfhild Agrell. Just i dag kan du köpa biljetter till flera föreställningar till halva priset! Klicka här.

Från stjärna till bortglömd. Författaren Alfhild Agrell var 1880-talets hetaste dramatiker på Dramaten, hela fem av hennes pjäser fick urpremiär här då. Men hon glömdes lika snabbt bort och spelades inte alls efter det. Förrän nu! Nu ges hennes Ensam på Lilla scenen – tack vare regissören Jenny Andreasson som nästan enbart arbetar med oförtjänt bortglömda kvinnliga dramatiker. Hör Jenny berätta vad hon gillar med just Agrell!

Lucka 13

Tomtar på loftet? Här kommer en liten luciahälsning från Romeo & Julia Kören som är aktuella med sina mycket populära julkonserter  – och Bellmanföreställningen Fredmans begravning. Kören bildades för att medverka i en uppsättning av Romeo och Julia 1991, men började snart leva ett eget liv. Sedan dess har de hunnit med såväl världsturnéer som Nobelmiddagar och kungliga bröllop. Julkonserterna har varit ett återkommande inslag på Dramaten sedan 2005!

Lucka 14

Lucka 14

”Give me a whiskey”. Det var Greta Garbos första replik i en talfilm, i filmatiseringen av Eugene O´Neills pjäs Anna Christie. Den hade getts på Dramaten redan 1923 med Tora Teje i rollen – och Greta Garbo i publiken. Hon gick då nämligen på Dramatens elevskola tillsammans med vännen Mimi Pollack som senare berättat: "Så fort Greta och jag hade några håltimmar mellan lektionerna smet vi ut på tredje raden och betraktade vad som hände på den svagt upplysta scenen". Där kunde de alltså se Tora Teje: "Vi dyrkade henne, när hon kom in som Anna Christie i O'Neills pjäs och med sin mörka, sensuella röst började med: 'Ge mig en whiskey.' Vem kunde ana att Greta nio år senare skulle säga samma replik i sin första ljudfilm".

Bilden på Greta Garbo är från elevskolan, 1924. Klicka här för hela bilden.

Lucka 15

Lucka 15