Tillgänglighet

 

Dramatenhuset byggdes 1908 och är ett av landets många byggnadsminnesmärkta hus. Statens Fastighetsverk äger och förvaltar byggnaden, vilket bland annat innebär att förändringar såväl invändigt som utvändigt värderas och beslutas av Fastighetsverket. Som Sveriges nationalscen ligger det i Dramatens uppdrag och intresse att göra våra scener tillgängliga för alla i samhället. Vi arbetar därför aktivt med att tillgodose tillgängligheten för såväl rörelsehindrade som för publik med hörsel- och synnedsättning. Denna vilja måste dock alltid värderas mot uppdraget att bevara byggnadsminnet.

Entré

Har du ett parkeringstillstånd för rörelsehindrad kan du stå upp till 3 timmar på lämplig plats på Nybrogatan. Sceningången kan användas av personer som har svårigheter att använda stora entrétrappan. Här kan man via hiss nå Stora scenens parkett samt första, andra och tredje raden, Målarsalen och Tornrummet.

Biljettkassan

Via stora entrén når man vår biljettkassa. För rörelsehindrade finns möjligheten att hämta ut biljetter via sceningången som ligger i markplan på Nybrogatan 2. Dramaten erbjuder också biljettbokning via internet och hemleverans av biljetter utan extra kostnad.

Ledsagare

Ledsagare följer med gratis. Bokas via biljettkassan.

Rullstol

För information om tillgänglighet för rullstolsburna, vänligen se information om respektive scen eller kontakta biljettkassan. Rullstolsanpassade toaletter finns på Stora scenens alla plan samt scenerna Målarsalen, Lilla scenen och Elverket. I anslutning till toaletten på tredje raden (Stora scenen) finns även ett vilrum.

Syntolkning

Dramaten erbjuder tillsammans med Synskadades Riksförbund syntolkning. För mer information kontakta:

Kristina Roth, 08-462 45 00 kristina.roth@srfstockholmgotland.se

Teckentolkning

Fredag den 24/2 kl. 19.00 gör vi en teckentolkad föreställning av Liv Strömquist tänker på dig.

Publikvärdar

Våra publikvärdar en viktig del i vårt publikarbete. Värdarna finns på plats vid alla scener och är till för att hjälpa publiken till rätta, besvara frågor och ta emot synpunkter.

Hörhjälpmedel

Stora scenen, Lilla scenen, Målarsalen, Lejonkulan och Elverket är utrustade med IR-slingor. Det erbjuder två möjligheter:

1. Du kan låna ett par hörlurar med inbyggd IR-mottagare.
2. Du kan även låna ett "halsband" med fasthängd IR-mottagare. Detta "halsband" är en lokal egen teleslinga som sänder en signal som kan tas emot av den egna hörapparaten.

IR-mottagarna finns tillgängliga för utlåning via publikvärdarna.

Stora scenen och Lilla scenen är även utrustad med teleslinga som ställs in till den egna hörapparaten.

Textade föreställningar

Följande datum kan du ta del av textning av dialogen i mobiltelefon/surfplatta.

 

Det blåser på månen (Sv) 30/4, 5/5, 6/5, 11/5, 18/5, 20/5, 23/5, 26/5, 27/5, 3/6, 4/6
Doktor glas (Sv, En) 2/6, 3/6, 4/6
Försökskaninerna
(Sv) 12/4, 27/4  
Molnens bröder (Sv, En) 24/3, 28/3, 11/4
Petra von Kants bittra tårar (Sv) 26/3
Rickard III (Sv) 20/4, 3/5
The Nether (Sv) 9/4

Sv = svenska, En = English

 

Så här gör du för att ta del av textningen:

1. Ladda ner gratisappen ”Thea” från din app-affär (App Store eller Google Play). Sök på "Thea Dogood".
2. På teatern: Sätt telefonen på ljudlöst och aktivera Wi-Fi.
3. Välj Wi-Fi ”Textning”, fråga personalen i foajén om lösenordet.
4. Stäng av skärmsläckaren/autolåset.
5. Starta appen och välj språk.

Under föreställningen behöver du inte göra något, texten kommer automatiskt.

När du har texten uppe på skärmen kan du öka eller minska storleken genom att trycka på A- eller A+ på skärmen. Du kan öka texten med A+ men då kan det hända att du får tre eller fyra rader istället för två som är det optimala.

Starta om appen om det blir kommunikationsproblem. Fortsätter problemet kontrollerar du att telefonen har kontakt med rätt Wi-Fi.

Kontakta personal om du behöver hjälp.

För bokning av biljetter, kontakta biljettkassan:
E-post: publikservice@dramaten.se
Telefon: 08-667 06 80