Tack för i år!

Nu är Bergmanfestivalen över för den här gången. Tack till alla som bidragit till elva inspirerande dagar, såväl medverkande som besökare! Årets festival var den största hittills, och vi ser redan nu fram emot att börja planera för nästa festival; vi ses 2018!

 

 

Välkomna till Bergmanfestivalen 2016!

Bergmanfestivalen grundades 2009 av Dramaten med målet att vara en angelägenhet för den samtida nationella och internationella teaterkonsten genom att presentera föreställningar i Ingmar Bergmans anda. Festivalen blev en stor framgång och inspirerade till en uppföljande festival 2012.  

2016 bjuder Dramaten återigen in till internationell festival. Denna gång öppnar festivalen teaterns höstsäsong och pågår 25 augusti –4 september. Utöver de internationella gästspelen har Dramaten även premiär på en rad egna festivalproduktioner.

Dramaten kommer som tidigare att ta utgångspunkt i Ingmar Bergmans omfattande verk som författare och som teater- och filmregissör. Festivalen kommer även att innehålla föreställningar som inte är direkt kopplade till hans verk. Under elva dagar fylls teatern av föreställningar, konserter, samtal och diskussioner, föreläsningar, filmvisning, radioteater, med mera.

Bergmanfestivalen är ett viktigt led i Dramatens internationella satsning på att genom utbyten och samarbeten över gränserna bidra till en konstnärlig utveckling som kommer både publik och scenkonstnärer till godo.

Genom Bergmanfestivalen kan vi ge vår publik, våra medarbetare och kollegor intressanta och spännande internationella impulser. Festivalen blir ett viktigt komplement till vår ordinarie repertoar och en mötesplats för samtida scenkonst över nationsgränserna. Vi vill hälsa publik och gäster varmt välkomna till Dramaten under elva intensiva festivaldagar.

Eirik Stubø, teaterchef

Program

Festivalschema

Festivalschema

Kika på festivalschemat för att få översikt över festivalens alla föreställningar och aktiviteter. Du kan ladda hem och skriva ut schemat hemma, eller hämta ett schema i Dramatens biljettkassa under festivalen!

Öppna festivalschemat

Gästspel

Deutsches Theater Berlin (DEU): Höstsonaten

Sju år har gått sedan de senast träffades. Förväntningarna är höga och båda ser fram emot att få ses. Men det är något Eva inte har berättat. Hon har sin handikappade syster Helena boende i huset. Regissören Jan Bosses uppsättning av Höstsonaten är en psykologisk duell mellan mor och dotter, baserad på Ingmar Bergmans film med samma namn.

Läs mer

Schaubühne (DEU): Richard III

Richard är anskrämlig. Han föddes för tidigt och är en missbildad, haltande, puckelryggig krympling. Han spelar ut sina rivaler mot varandra med politisk list, utnyttjar skrupellöst andras äregirighet för egna syften och skrider oskadd genom ett enormt blodbad tills det inte längre finns några hinder mellan honom och tronen. I Schaubühnes uppsättning har Shakespeares klassiska text översatts och bearbetats av den tyske dramatikern Marius von Mayenburg. För regin står den prisbelönte och omtalade Thomas Ostermeier.

Läs mer

Riksteatret/Nationaltheatret (NOR): Enskilda samtal

Vad gör vi med våra djupaste hemligheter? Vad gör det med oss? Liv Ullmanns uppsättning av Enskilda samtal, som hon också filmatiserat med stor internationell framgång, handlar om Anna som på mer än ett sätt måste betala sanningens pris. Dramat är baserat på historien om Ingmar Bergmans mors liv och är en berättelse som Bergman menade att bara Liv Ullmann kunde berätta. 

Läs mer

Maxim Gorki Theater (DEU): Det säger mig ingenting, det så kallade därute

I Det säger mig ingenting, det så kallade därute (Es sagt mir nichts, das sogenannte Draußen) börjar en ung kvinna med rasande bitsk komik att göra en inventering av sina egna och andra kvinnors reaktioner på sin omvärld med kvinnobilder från reklam och media och våld på stadens gator. Det säger mig ingenting, det så kallade därute valdes av facktidskriften Theater Heute till årets tyskspråkiga pjäs 2014.

Läs mer

tg STAN (BEL): Scener ur ett äktenskap

Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap gjordes ursprungligen som en serie i sex delar för Sveriges Television med Liv Ullmann och Erland Josephson i huvudrollerna. Historien om Johan och Mariannes äktenskap i upplösning utspelar sig i sex avsnitt under en tidsperiod av 20 år. Bergman skildrar viktiga skeenden i parets liv, observerar de egenheter som uppstår när man delar liv och gestaltar några scener ur äktenskapet.

Läs mer

tg STAN (BEL): Efter repetitionen

I Efter repetitionen från belgiska tg STAN sitter en åldrande teaterchef och minns teaterns tidigare uppsättningar av Strindbergs Ett drömspel, som han nu regisserar för femte gången, när han blir avbruten av en ung entusiastisk skådespelerska. Hon vill prata om sin nu mer avlidna mor, också hon skådespelerska, en kvinna som teaterchefen en gång varit förälskad i.

Läs mer

Toneelgroep Amsterdam (NLD): Vox Humana

I Vox Humana talar en ensam skådespelerska i telefon med en älskare från ett förhållande som just tagit slut. Den namnlösa kvinnan kastas mellan starka känslor när hon försöker förstå mannen som lämnat henne, och även sig själv. Det blir ovanligt och obehagligt voyeuristiskt, också för att vara teater. Regissören Ivo van Hove gör det hela tydligt genom att placera skådespelerskan i ett litet lådliknande rum bakom ett stort fönster genom vilket publiken skärskådar henne. Man får känslan av att hon är fångad i sin egen lägenhet där hon rör sig som ett djur i bur.

Läs mer

Det Norske Teatret (NOR): Klaga månde Elektra

"Detta är teater av internationell klass", skrev Aftenpostens kritiker efter premiären av Klaga månde Elektra(Sorga kler Elektra) på Det Norske Teatret 2012. Eugene O’Neills familjedrama är baserat på den grekiska tragedin Orestien och utspelar sig under det amerikanska inbördeskriget.  I Eirik Stubøs regi och med jazzmusiker på scen har tragedin om familjen Mannons undergång på ett märkligt vis blivit ett festtåg på väg ned mot det själens dystraste mörker. Traditionella låtar från den stora amerikanska sångboken blandas med rockballader i nytolkningar av ensemblen och en jazztrio.

Läs mer

Salon Madame Nielsen (DNK)

Under Bergmanfestivalen kommer den danske författaren och performancekonstnären Madame Nielsen med sitt entourage till Stockholm och flyttar in i en exklusiv hotellsvit på ett av stadens fina gamla hotell. Här kommer hon vissa utvalda kvällar att öppna upp sin Salon Madame Nielsen för Stockholms invånare. Tillsammans med sin ledsagare Sailor Toldam och inbjudna gäster underhåller hon med sånger, berättelser och kåserier över tidens brännheta ämnen. Bland annat berättar hon om sina upplevelser i ”flyktingströmmen”, som hon under hösten 2015 vandrade i och följde med upp genom Europa från Grekland till Danmark, en bildningsresa som hon senare har skrivit om i bildningsromanen INVASIONEN. 

Läs mer

Teatro Stabile di Napoli: Systrarna Macaluso

Systrarna Macaluso (Le sorelle Macaluso) är som en flock fåglar som deltar både i sina egna och i andras begravningar. De svävar mellan himmel och jord, i osäkerheten mellan livet och döden. Under begravningen av en av systrarna stannar de upp för att minnas, berätta, förebrå, drömma, gråta och skratta över sin egen historia. Systrarna Macaluso, som hade premiär 2014 på Teatro Stabile i Neapel, har belönats med den prestigefyllda, italienska utmärkelsen "Ubu" för bästa föreställning och bästa regi.

Läs mer

Föreställning på repsal 1: Wild Minds

Wild Minds är en dokumentär performance där vi möter fyra personer besatta av sina dagdrömmar. Regissören och dramatikern Marcus Lindeen har intervjuat människor i USA som identifierar sig som tvångsmässiga dagdrömmare och som tvingats söka hjälp för sina livliga fantasier. Historierna framförs live i en intim repsalsmiljö av skådespelare som simultantolkar dokumentära röster till nykomponerad musik av Hans Appelqvist. Föreställningen valdes förra året ut till Scenkonstbiennalen och gästspelar under våren på Schaubühne i Berlin.

(Arrangeras av Dramaten&)

Läs mer

Dramatens uppsättningar

Husets vid nattens ände

I den hyllade tyske regissören Sebastian Hartmanns Huset vid nattens ände möts gestalter från Bergmans filmer och teaterpjäser och interagerar med varandra i nya, oväntade konstellationer.  Scener och karaktärer ur verk som Skammen, Fanny och Alexander, Scener ur ett äktenskap, Laterna Magica, Ur marionetternas liv, Viskningar och rop, Tystnaden och Vargtimmen glider in och ut ur föreställningen.

Läs mer

Den goda viljan

Det är 1909. Anna och Henrik möts. Hon studerar till sjuksköterska i Stockholm. Han läser teologi i Uppsala. De har ingenting gemensamt, men ett starkt kärleksband uppstår mellan dem. De kommer att bli Ingmar Bergmans föräldrar. Den goda viljan är en fri berättelse om parets kärleksdrama fram till sonen Ingmars födelse 1918. Eirik Stubø återvänder till romanen och ger sin sceniska tolkning av berättelsen om Anna och Henrik. 

Läs mer

Ensam och Esmeralda

I den stora borgerliga våningen är Ensam oftast ensam. Hans pappa är mest intresserad av att hålla ordning på kastruller. Men Ensams mormor finns också där, med erfarenhet som fiskaffärsbiträde och en oklar fotbollskarriär. Hon öppnar dörren till en annan värld. Där dyker cirkusartisten Esmeralda upp och hon lär Ensam allt om att skapa bilder och berättelser. I Ensam och Esmeralda, som regisseras av Agneta Ehrensvärd, skildrar Martina Montelius på sitt särpräglade sätt en filmmakares barndom.

Läs mer

Falla ur tiden

Åtta personer har träffats. Alla har varit med om det värsta tänkbara – att förlora ett barn. En man ger sig ut för att leta reda på sin döde son. Vad som därefter sker är en abstrakt, musikalisk och föränderlig resa in i sorgens skoningslösa landskap. ”Hans död är inte död”, säger kentauren som vuxit ihop med sitt skrivbord. Falla ur tiden är regissören Suzanne Ostens tolkning av den israeliske författaren David Grossmans hyllade roman Fallen ur tiden. 

Läs mer

Deformerad persona

Mattias Andersson har skrivit Deformerad Persona tillsammans med systern Ylva Andersson som insjuknade i MS i 20-årsåldern. Ylvas dikter, dagboksanteckningar och berättelser ligger till stor del grund för manuset. Deformerad persona är alltså både en semidokumentär pjäs och en deformerad parafras på Ingmar Bergmans psykologiska thriller Persona från 1966, som visar att arvet från Bergman inte måste vara apolitiskt. 

Läs mer

Hedda Gabler

I Anna Petterssons händer får Hedda Gabler ett avskalat format där Electra Hallman i titelrollen interagerar med videoprojektioner av de övriga tre skådespelarna 
Hedda Gabler är ett av Henrik Ibsens mest slitstarka mästerverk. Berättelsen om den frustrerade Hedda som är instängd i patriarkala sociala strukturer, som hon har ett alltmer desperat behov av att slå sig ur, skrevs 1890 och har satts upp många gånger sedan dess.

Läs mer

Persona, persona, persona

– en teatral presentation 

Dimen Abdulla, Bahar Pars och Nanna Blondell har var och en sedan flera år tillbaka ett mycket personligt förhållande till Ingmar Bergmans Persona. Nu skapar denna skarpa trio ett helt nytt verk för Dramaten. Produktionen får premiär på Bergmanfestivalen 2018 men redan till årets festival bjuds publiken in till en kollationering, en förträff, för produktionen.

Publiken deltar när trion läser originalmanuset tillsammans och vänder och vrider på texten, ställer frågor, diskuterar, provar: "Det är nästintill omöjligt att prata om Persona. Vi vill in i det bergmanska landskapet och låta Persona möta oss tre och lära känna varandra", säger trion i ett gemensamt uttalande.

Medverkande: Dimen Abdulla, Bahar Pars och Nanna Blondell
Datum och tid: 30 augusti kl. 18:00 
Plats: Repsal 1 
Speltid: Cirka 2 timmar 30 minuter inklusive paus

Köp biljetter

Larmar och gör sig till

En lekfull hyllning till Ingmar Bergmans konstnärskap, ordet och skådespelarkonsten. Programmet på Drottningholm sträcker sig från eftermiddag till skymning och innehåller såväl musikteater som läsningar, samtal, föredrag och filmvisning i parken.

Medverkar gör, bland andra, skådespelare ur Dramatens ensemble och musiker ur Drottningholmsteaterns orkester under ledning av Maria Lindal. Ett samarbete mellan Drottningholms Slottsteater och Bergmanfestivalen/Dramaten.

Regi: Wilhelm Carlsson
Medverkande: Andreas T Olsson, Julia Dufvenius, musiker ur Drottningholmsteaterns orkester under Maria Lindahl, m fl
Datum och tid: 3 september 18:00 – ca 19.00  
Plats: Drottningholms Slottsteater
Biljettinfo: Biljetter bokas på www.dtm.se

Dramaten&

Under festivaldagarna kommer Dramaten& att erbjuda ett myller av samtal och möten kring de Bergmanska ämnena sorg, drömmar och misslyckanden. Det blir fördjupningar och samtal men också läsningar, lyssningar, musik och föreläsningar. Dramaten fungerar som en mötesplats och en möjlighet för publiken att utforska sin egen roll i dessa kreativa möten.

Två samtal med David Grossman

David Grossman är en av Israels mest kända författare och en ihärdig regimkritiker. Hans förra roman på svenska, den hyllade På flykt från ett sorgebud, skildrar den israeliska vardagen i skuggan av tre generationers krig. Boken Fallen ur tiden ligger till grund för Suzanne Ostens uppsättning Falla ur tiden och tar sin utgångspunkt i Grossmans sorg efter att ha förlorat sin 21-årige son i krig. Under Bergmanfestivalen medverkar författaren i två samtal, ett med regissören Suzanne Osten (på Bajit, i samarbete med Judiska Församlingen) och ett med journalisten Johar Bendjelloul (på Elverket).

Datum och tid

28 augusti kl. 11:00
Medverkande: David Grossman, Johar Bendjeloull
Plats: Elverket
Köp biljetter

28 augusti kl. 17:00
Medverkande: David Grossman, Suzanne Osten
Plats: Bajit, Riddargatan 3-5
För biljetter till samtalet på Bajit: john.gradowski@jfst.se

4 x Bergman: samtal med Leif Zern

Leif Zern är en av Sveriges mest kända och respekterade teaterkritiker. 1993 gav han ut Se Bergman, en bok om Ingmar Bergmans konstnärskap. Där skriver han bland annat: ”egenarten i Bergmans estetik föddes ur dialektiken mellan film och teater. Ingen annan modern filmregissör har i samma utsträckning använt skådespelaren som sitt instrument.”

4 x Bergman är ett seminarium i fyra delar, där vi får höra Leif Zern samtala med fyra personer som har varsin ingångspunkt till Ingmar Bergman: skådespelaren Lena Endre, psykiatriprofessorn Johan Cullberg, regissören Jenny Andreasson och kritikern John Sjögren.

Datum och tider: 31 augusti
Kl. 16.00 – 17.30:
Samtal med Lena Endre, skådespelare i Dramatens ensemble: Bergman och skådespelaren.
Samtal med John Sjögren, litteratur- och teaterkritiker: Bergman och Gud.
(Paus)
Kl. 18.00 – 19.30:
Samtal med Jenny Andreasson, regissör vid Dramaten: Bergman och regissören.
Samtal med Johan Cullberg, professor i psykiatri och författare: Bergman och familjen.
Plats: Marmorfoajén (flyttat från Tornrummet) 

Köp biljetter

Samtal med Liv Ullmann

Liv Ullmann, skådespelare och regissör, är välkänd över hela världen efter sin mångåriga och framgångsrika verksamhet inom film och teater sedan 1950-talet. Under festivalen visas hennes uppsättning av Ingmar Bergmans Enskilda samtal som hade premiär på Nationaltheatret i Oslo i januari 2016. I samtalet berättar Liv om sitt yrkesliv inom teatern och filmens värld och bland annat om skillnaderna i att jobba för scenen och för filmduken.

Samtalsledare: Anna Hedenmo, programledare för "Min Sanning" och "Agenda" på SVT
Datum och tid: 31 augusti kl 20:00
Plats: Lilla scenen

Köp biljetter

Seminarium: Det fruktbara misslyckandet

Efter att ha fått tillgång till Ingmar Bergmans arkiv skapade regissören Marcus Lindeen föreställningen Arkivet för orealiserbara drömmar och visioner för Stockholms Stadsteater. Vad betydde Bergmans misslyckade projekt för att komma fram till de filmer som gjorde honom världsberömd? Finns det i samtidens krav på effektivitet utrymme för prövande och misslyckande? Dramaten& bjuder in flera röster från både konsten och vetenskapens fält som talar om misslyckanden – för Bergman och för dem själva. Står synen på misslyckande i direkt förhållande till kreativitet?

Medverkande: Marcus Lindéen, Suzanne Osten och Olov Amelin.
Datum och tid: 30 augusti kl 18:00
Plats: Tornrummet

Köp biljetter

Föreläsning: Publikarbete - En teater för hela staden

Medlemmar från teaterkompaniet Maxim Gorki Theater i Berlin berättar om sina erfarenheter och metoder för att nå ut till nya publikgrupper. Teaterns konstnärliga ledare Shermin Langhoff och Jens Hillje beskriver sin vision för teatern på följande vis: “Gorki är för hela staden, och det inkluderar alla människor som har kommit till staden de senaste årtiondena (…) Vi inbjuder er alla till ett publikt utrymme där människans villkor och vår identitetskonflikt kommer att speglas genom konsten att skapa teater och konsten att se teater. På detta sätt vill vi bidra till en djupgående debatt om att leva tillsammans i dagens pluralistiska samhälle. Hur har vi blivit de vi är, det vi är? Och vilka vill vi vara i framtiden? Man skulle också kunna säga: vem är detta ’vi’?” 

Datum och tid: 4 september kl.12:00
Tid: ca 2 timmar
Plats: Tornrummet

Köp biljetter

Läsning: Nyupptäckt pjäs av Ingmar Bergman

64 minuter med Rebecka är en rest från ett planerat men aldrig genomfört projekt där Ingmar Bergman, Federico Fellini och Akira Kurosawa skulle göra varsin del i en episodfilm. Bergmans manus från 1969 har fram till nu blivit liggande bland hans anteckningsböcker i Stiftelsen Ingmar Bergmans arkiv.

Berättelsen kretsar kring Rebecka som är lärare på ett institut för hörselskadade. Bergman är i detta verk tydligt påverkad av de politiska strömningarna i slutet av sextiotalet – berättelsen innehåller strejkscener, maktövergrepp och hedonistiska orgier i den nya sexuella frigjordhetens fotspår.

I höst får 64 minuter med Rebecka sin urpremiär i Sveriges Radio Drama, när Suzanne Osten regisserar sin radiodramaversion av verket. Men redan nu kan vi erbjuda ett smakprov, när Osten och ensemblen från radiouppsättningen presenterar en läsning av några scener ur 64 minuter med Rebecka.

Skådespelarna är desamma som i Suzanne Ostens uppsättning på Bergmanfestivalen av David Grossmans Falla ur tiden: David Arnesen, Thérèse Brunnander, Johan Holmberg, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Maria Johansson Josephsson, Simon Norrthon, Maria Sundbom och Frida Österberg.

Datum och tid: 29 augusti kl. 20.00-21.00 
Plats: Tornrummet

I samarbete med Sveriges Radio. 

Köp biljetter

Psykologer tittar på… Deformerad persona

Psykologer går på teater är ett samtalskoncept där psykologer analyserar och kommenterar teater utifrån ett psykologiskt perspektiv. Publiken inbjuds att delta i diskussionen och ibland får även regissörer och skådespelare vara med. Psykologer går på teater analyserar karaktärerna på ett lättsamt och djuplodande sätt. I fokus står frågor om vad som driver karaktärerna? Vilka är de? Vad vill regissören framkalla för känslor hos oss som publik? Och vad säger det om oss?
Psykologer går på teater har analyserat föreställningar bland annat på Malmöfestivalen, Östgötateatern, Teater Brunnsgatan Fyra, Orionteatern och Teater Barbara. Det är ett ambulerande koncept och drivs sedan 2013 av psykologen Jonas Mosskin och Jenny Jägerfeld, psykolog och författare. De driver också Psykologer läser böcker som har analyserat ett 50-tal romaner sedan 2009. Mer info på www.mosskin.se och www.jennyjagerfeld.se

Medverkande: Jonas Mosskin, Kristina Sandberg och Mattias Andersson 
Plats: Målarsalen den 29 augusti direkt efter föreställningen av Deformerad persona

Köp biljetter

Workshop: Motion Capture – Digital Actor

Kan man förvandla skådespelare till digitala avatarer utan att förlora närheten till publiken? Med hjälp av den senaste animations- och dataspelstekniken utforskar Cabaret Électrique i denna workshop möjligheterna med motion capture – en mediateknik som annars är vanligt inom film och dataspel – för scenkonst. Cabaret Électrique har undersökt detta spännande gränsland i många år och skapat en unik plattform som har skapat stort intresse världen över. Workshopen inleds med en demonstration av tekniken och följs av ett fördjupande arbete under ledning av skådespelarna Filip Alexanderson och Henrik Bäckbro samt den tekniskt ansvarige för plattformen, Simon Alexanderson , där deltagarna får en möjlighet att själva prova på att gå in i den digitala världen.

Plats: Repsal 2, den 30 augusti kl 10 & kl 14.

Köp biljetter

Bergmanvandring

Ingmar Bergman och Dramaten är två väl sammanlänkade storheter. Deras spännande gemensamma historia berättar arkiv- och bibliotekschefen Dag Kronlund om under en timmes promenad i några av teaterns lokaler. Fri entré i mån av plats!

Tid: Lördagen den 3 september klockan 14.00.
Plats: samling i Dramatens entréhall.

Internationellt möte för unga regissörer och skådespelare

Under Bergmanfestivalen samlas unga skådespelare och regissörer från hela Europa för samtal om teatern i vår samtid – och för att uppleva festivalen. Deltagarna kommer från en rad teatrar i England, Spanien, Grekland, Polen, Schweiz, Frankrike och Tyskland. Möte äger rum inom ramarna för Dramatens internationella teaternätverk MITOS21 

Introduktioner till föreställningarna

Introduktioner ges till såväl gästspel som Dramatens egna produktioner. Kom en stund innan föreställningen och lär dig mer om pjäsen, dramatikern och det gästande kompaniet av dramaturger från Dramaten eller de gästande teatrarna.

Samtal efter gästspelen

Stanna kvar efter föreställningen och lyssna till ett samtal om arbetet bakom de gästande produktionerna. Medverkar gör regissör och delar av ensemblen från det gästande kompaniet. Samtalen leds av Dramatens dramaturger. 

Följande gästspel har eftersamtal efter FÖRSTA föreställningen: Richard III, Vox Humana, Enskilda samtal, Det säger mig ingenting, det så kallade därute, Systrarna Macaluso och Klaga månde Elektra.

Följande gästspel har eftersamtal efter ANDRA föreställningen: Wild Minds, Höstsonaten och Scener ur ett äktenskap (detta samtal blir även ett samtal om Efter repetitionen, eftersom båda uppsättningarna görs av tg STAN).

(Inget eftersamtal för Salon Madamde Nielsen, som är mer en performance än en traditionell teaterföreställning.)

 

Filmvisningar i Lejonkulan

Under festivalen visas tre olika filmer som från olika håll förhåller sig till Ingmar Bergman och hans verk. Filmerna visas i följd och två av upphovsmännen är på plats för att presentera sina filmer:

Ingmar Bergman; Intermezzo
Under sina sista tolv år var Ingmar Bergman Hederspresident för Göteborgs filmfestival. Engagemanget möjliggjorde en rad arrangemang på festivalen i samverkan med Bergman: ”Bergmans lista”, ”Bergmans 1900-tal” och ett särskilt filmpris. Men också två filmer, Bergmans röst (1998) och kortfilmen Ingmar Bergman; Intermezzo (2002), som dåvarande festivalchefen Gunnar Bergdahl lyckades entusiasmera Bergman att medverka i. Båda filmerna regisserades av Bergdahl.
Bergmanfestivalen presenterar nu Ingmar Bergman; Intermezzo. Här delar en 83-årig Bergman med sig av reflektioner över skillnaden mellan Ibsen och Strindberg, över svensk film och över åldrande och döden. Det blir till ett slags farväl, inspelat på den arbetsplats som stod Bergman allra närmast; Kungliga Dramatiska Teatern. Vid det första visningstillfället hålls en introduktion av Gunnar Bergdahl om inspelningen och mötet med Bergman.

Dear Director
Sommaren 1980 skriver den amerikanska jazzpianisten Kazzrie Jaxen ett sexton sidor långt brev till regissören Ingmar Bergman. Bergmans film Ur marionetternas liv har satt igång ett dramatiskt inre sökande som till slut fått henne att förstå att hon inte är ensam i sin egen kropp. En insikt som förändrar hennes liv. Under arbetet med att göra en teaterpjäs baserad på ofilmade filmmanus ur Bergmans arkiv hittade regissören Marcus Lindeen (guldbaggebelönad för sin dokumentär Ångrarna) Kazzrie Jaxens brev och bestämde sig för att söka upp henne för att göra en film baserad på brevet. Resultatet, Dear Director, vann pris på filmfestivalen i Locarno i augusti 2015. Filmen efterföljs av samtal med regissören.

Trespassing Bergman
I denna djupdykning i Ingmar Bergmans filmsamling och konstnärskap bjuds en rad världskända filmskapare in till Bergmans hemvist på Fårö för atberätta vad hans filmer betytt för dem i deras eget filmskapande och i livet. Det som sammanbinder dem är att deras verk ingår i Ingmar Bergmans enorma filmbibliotek.  Jane Magnusson och Hynek Pallas dokumentär låter oss möta en lång rad framstående filmregissörer, bland dem Woody Allen, Claire Denis, Michael Haneke och Martin Scorsese – för alla har mötet med Bergman och hans verk haft en avgörande betydelse.
Trespassing Bergman är en nedklippt filmversion av TV-serien Bergmans Video som sändes i SVT 2012.

Plats:
 Lejonkulan den 3 och 4 september.
Datum och tider:
3 september 12:00, 15:00 och 18:00
4 september 11:00 och 15:00
Fri entré

Alla tre filmer visas i följd vid tre tillfällen: lördag 3 september kl 18 och söndag 4 september kl 11 och kl 15. Dessutom visas Dear Director den 3 september kl 12 och Ingmar Bergman; Intermezzo den 3 september kl 15 med introduktioner/eftersamtal av respektive films regissör.

Bergman hyllas i New York!

Den 29 augusti bidrar Scandinavian American Theater Company (SATC) tillsammans med Scandinavia House och Sveriges generalkonsulat i New York till Bergmanfestivalen genom att framföra en läsning av Bergmans Scener ur ett äktenskap i en ny översättning av den amerikanske dramatikern, regissören och Obie Award-vinnaren Emily Mann. Hennes scenversion utsågs till New York Times ”Critic Pick” när den framfördes för första gången under The New York Theatre Workshop 2014.

I augusti kommer SATC presentera en New York-hyllning till Ingmar Bergman med Manns version av Scener ur ett äktenskap. Läsningen regisseras av norske regissören Henning Hegland (som är en av SATC's grundare) och rollerna som Johan och Marianne spelas av Arash Mokhtar och Annemette Andersen. För mer information, se www.satcnyc.org 

Datum och tid: 29 augusti kl: 19:30 (förmottagning kl 19:00)
Plats: Scandinavia House, 58 Park Avenue, New York, USA

För mer information om Bergmanfestivalen kontakta bergmanfestivalen@dramaten.se
eller projektledare Ulrika Josephsson, ulrika.josephsson@dramaten.se

 

Med stöd av: