Och ge oss skuggornaav Lars Norén

Om uppsättningen

Nypremiär: 26 augusti 2017, Stora scenen
Speltid: 3 timmar och 20 minuter, inklusive paus
Textas: Svensk och engelsk 27/8 via app eller läsplatta, läs mer
Rökning av örtcigaretter förekommer i föreställningen. 

"Det är andlöst, det är storslaget. Det är Dramatenhistoria." SvD
"En stark, njutbar och obehaglig uppsättning" DN
"Vi möter en utsökt ensemble." Aftonbladet
"Dramatenteater när den är som bäst" Expressen

Läs mer

Ingen pjäs är mer förknippad med Dramaten än Eugene O'Neills självbiografiska Lång dags färd mot natt, som fick legendarisk urpremiär på Stora scenen 1956 och testamenterades till teatern av författaren. Och ge oss skuggorna är Lars Noréns pjäs om nobelpristagaren O’Neill, skrivandet och ensamheten.

Familjedramat utspelar sig en oktoberdag 1949 i Eugene O'Neills hus på Atlantkusten. Författaren firar födelsedag tillsammans med sina två vuxna söner från två olika förhållanden och sin nya hustru. Frun och sönerna lever i skuggan av den litterära giganten, Nobelprisbelönad och upphöjd, men ångestdrabbad och plågad. Hans stora mästerverk har ännu inte nått sin publik.

Och ge oss skuggorna hade urpremiär på Dramaten 1991. Nu är den tillbaka på Stora scenen i en helt ny uppsättning med Örjan Ramberg och Lena Endre som Eugene O'Neill och hans hustru Carlotta och Thomas Hanzon och Erik Ehn som O'Neills söner.

Uppsättningen Och ge oss skuggorna åker på turné till Kina i höst:
The National Center of the Performing Arts, Beijing – 7–9 september 2017
Shanghai Oriental Arts Center, Shanghai – 14–15 september 2017

Spelschema

Datum Tid Platstillgång
Onsdag 2017-10-25 19:00 Köp biljetter
Torsdag 2017-10-26 19:00 Köp biljetter
Onsdag 2017-11-01 19:00 Köp biljetter
Se fler föreställningar

Medverkande

Ramberg Örjan

Örjan Ramberg

Eugene O’Neill

Endre Lena

Lena Endre

Carlotta O’Neill

Ehn Erik

Erik Ehn

Shane

Hanzon Thomas

Thomas Hanzon

Eugene Jr

Scenografi och kostym

Kari Gravklev

Ljus

Ellen Ruge

Peruk och mask

EvaMaria Holm

Bilder från uppsättningen

Bakom kulisserna

Introduktion till pjäsen

Dramatens chefdramaturg Magnus Florin berättar om Lars Noréns pjäs Och ge oss skuggorna som hade premiär på Dramatens stora scen 22 augusti 2015. 

Samtal om Och ge oss skuggorna

Samtal med skådespelarna Lena Endre och Örjan Ramberg, regissören Eirik Stubø och kulturjournalisten Anneli Dufva efter en föreställning av Och ge oss skuggorna. Inspelat den 23 augusti 2015.

Lång dags färd mot Norén

av Dag Kronlund, Dramatens arkiv- och bibliotekschef

Dramaten har en lång och intressant O’Neill-historia. Fjorton av den amerikanske dramatikerns runt fyrtiotal pjäser har spelats på Nybroplan. Den kanske mest omtalade – Lång dags färd mot natt – fick även sin urpremiär på teatern och har därefter satts upp vid ytterligare tre tillfällen på nationalscenen. Dessutom har teatern spelat en pjäs som handlar om O’Neill – Lars Noréns Och ge oss skuggorna. Den går i höst upp för andra gången. Så nog kan man tala om en särskild O’Neill-tradition på Dramaten.

O’Neills ursprungliga tanke var att Lång dags färd mot natt, där det självbiografiska greppet drivits till sin spets, inte skulle få tryckas förrän tjugofem år efter hans död. Så blev det nu inte. Enligt hans änka Carlotta hade han kort före sin död i november 1953 dikterat en lista på vad som skulle ske med hans litterära kvarlåtenskap. Den ville han nu skänka till den teater ”som gjort mest för honom genom åren”. Därmed avsåg han Dramaten, som även skulle få producera urpremiären på pjäsen. Den kom att gå av stapeln den 10 februari 1956 och blev en triumfatorisk succé.

”Teaterhistoria på Dramaten. – Ett unikum. Enastående, är det svenska ordet. Och det har tillämpning i alla spelriktningar på fredagens Dramatenkväll. Aldrig mer lär man få se en fyratimmarsföreställning där ingenting annat händer än att fyrafem personer sitter vardagspratande och whiskydrickande genom fyra fem akter kring samma familjebord, och där familjemedlemmarna genom detta enkla realistiska uttrycksmedel når fram till ett så skakande självavslöjande”, skrev Ebbe Linde.

Uppsättningen med Lars Hanson och Inga Tidblad som föräldraparet, Ulf Palme och Jarl Kulle som de båda bröderna samt Catrin Westerlund som husan Cathleen har kommit att betraktas som den kanske främsta i teaterns historia.

O’Neills gåva kom ekonomiskt att resultera i en fond – Eugene O’Neills minnesfond. Teatern hade nämligen fått rätten att på svenska uppföra förutom Lång dags färd mot natt även pjäserna Ett stycke poet, Hughie och den oavslutade, Bygg dig allt högre boningar, så länge rätten till pjäserna var Carlotta O’Neills. Författararvodet vid eventuella föreställningar skulle avsättas i fonden och ur dess medel ålåg det Dramatens styrelse att årligen på Eugene O’Neills födelsedag den 16 oktober utdela stipendier ” till högt förtjänta artister vid teatern”. Det första stipendiet delades ut på Stora scenen 1956 efter en föreställning av Lång dags färd mot natt. Mottagare var Lars Hanson och Inga Tidblad. Stipendiet betraktas som en av de högsta utmärkelserna inom svensk teater.

En som såg urpremiären var den då tolvårige Lars Norén. Han tog stora intryck. Många år senare beslutade han sig för att skriva en pjäs om dramatikern, detta trots att han kände ett stort motstånd för projektet. Han ville egentligen inte skriva om verkliga personer.

”Ändå kom bilderna kring O’Neill tillbaka hela tiden. Och det jag ser då är repetitionerna – upprepningen i hans eget liv, hur allt går igen.”

Eugene O’Neills far James’ själviska och lättsinniga behandling av sönerna återfinner vi här en generation senare i ny tappning. Det är det Noréns pjäs Och ge oss skuggorna handlar om, återtagningen.

Den utspelar sig på Eugen O’Neills sextioettårsdag i oktober 1949. Han och Carlotta får besök av Eugenes båda söner, Eugene junior och Shane, som kommer för att uppvakta fadern. Stämningen blir snabbt ansträngd. Eugene känner sig bortglömd. Han har inte kunnat skriva på flera år på grund av sina skakningar, en muskelsjukdom som blir allt värre. Carlotta oroar sig för ekonomin. Var skall de ta pengar ifrån? Eugene junior har slarvat bort en akademikerkarriär och försöker desperat skaffa sig ett arbete. Inte minst brottas han med alkoholen. Shane håller på att sjunka allt djupare ned i ett narkotikaberoende. Alla känner de sina tillkortakommanden, förnedringen. Skuggorna från det förflutna framträder efter hand allt tydligare. Cirklarna sluts.

På Dramaten hade Och ge oss skuggorna premiär den 12 april 1991. Som Eugene O’Neill såg man Max von Sydow, som Carlotta Margaretha Krook. Eugene junior spelades av Reine Brynolfsson, Shane av Peter Andersson. Dessutom medverkade Lacke Magnusson som betjänten Saki. Kritikerna tyckte att uppsättningen var lång, mycket lång, men imponerades av de storslagna skådespelarinsatserna. Dramatentraditionen satt i högsätet.

Litteraturprofessorn Martin Lamm skrev en gång att trots olikheterna i motivval, stil och framför allt estetiskt värde så har alla O’Neills pjäser ett gemensamt: ”de gripa åskådarens och läsarens intresse i ett järngrepp som sällan slappnar”. O’Neill engagerar och detsamma kan sägas om Norén. Tillsammans med föregångaren och inspiratören August Strindberg bildar de tre en kedja som inom den realistisk-psykologiska teatern haft en avgörande betydelse för svensk teater i allmänhet och för Dramaten i synnerhet: i den här repertoaren har de svenska skådespelarna kunnat göra sina mest minnesvärda insatser.

Läs den fullständiga texten och fler av Dags texter i Kronlunds krönika.

 

Lyssna på livesändning: Fråga Kulturradion
P1 Fråga Kulturradion, med särskilt fokus på Eugene O´Neill. Med Francesca Quartey, Farnaz Arbabi, Gunnar Bolin, Anneli Dufva, Sven Hugo Persson och Eirik Stubø. Inspelat Fredag 21 augusti 2015. 

Musik från föreställningen