Detta är en arkiverad pjässida, det finns inga planerade föreställningar

Vox Humana

The Human Voice / La voix humaine

In English

Föreställningar: 30 och 31 augusti, Elverket
Speltid: 1 timme och 10 minuter utan paus

En kvinna ringer sin före detta älskare en sista gång. Han avslutade relationen några dagar tidigare. Kvinnan försöker förgäves hålla honom kvar i samtalet – först intensivt och i förnekelse, men sedan alltmer desperat och destruktivt. Gradvis tydliggörs bilden av deras svunna relation och det står klart att mannen har lämnat henne för en annan kvinna. 

I Jean Cocteaus pjäs Vox Humana talar en ensam skådespelerska i telefon med en älskare från ett förhållande som just tagit slut. Samtalet störs ideligen av den dåliga telefonlinjen. Stycket skrevs 1930, men alla som någon gång upplevt dålig mobiltäckning kan känna igen situationen. Under en dryg timme kastas den namnlösa kvinnan mellan starka känslor när hon försöker förstå mannen som lämnat henne, och även sig själv. Det är ovanligt och obehagligt voyeuristiskt, också för att vara teater. Ivo van Hove gör det hela tydligt genom att placera skådespelerskan, Halina Reijn, i ett litet lådliknande rum bakom ett stort fönster genom vilket publiken skärskådar henne. Man får känslan av att hon är fångad i sin egen lägenhet där hon rör sig som ett djur i bur.

Performances: 30 and 31 August, Elverket
Duration: 1 hour and 10 minutes without interval

A woman calls her ex-lover one last time. He ended the relationship a few days earlier. The woman tries in vain to keep him on the phone – first strongly and in denial, but then more despairingly and self-destructively. Gradually, a picture is created of their past relationship and you realize that the lover has left her for someone else.

In Jean Cocteau’s play The human voice, a lone actress talks on the phone to a lover she has just broken up with. She keeps getting interrupted by a bad connection – the piece was written in 1930, but anybody who has ever experienced a lost cellular phone signal will empathize. For about an hour, the unnamed woman goes through a rollercoaster of emotions as she addresses the man who left her, and herself. It is uncommonly, uncomfortably voyeuristic, even for theatre. Ivo van Hove drives the point home by placing his performer, Halina Reijn, in a small boxlike room and behind a big glass window, through which the audience scrutinizes her. It feels as if she is imprisoned in her own apartment, and at times she roams her limited space like a caged animal.

Läs mer

Regissören Ivo van Hove anser att det finns mer i texten än klyftan mellan paret. Vox Humana är ett existentiellt drama om förlust och ensamhet och om den smärtsamma insikten att man kanske inte känner sin partner så väl som man tror. Manuset blottlägger de fallgropar som förväntningar och projektioner kan skapa i en relation och den bittra insikten att kärleken faktiskt kan ta slut. 

Sakta går det upp för kvinnan att hon vigt hela sitt liv åt mannen och att hon nu, för första gången, bara har sig själv att förlita sig på. Pjäsen handlar om förkrossande ensamhet och övergivenhet. Utgångspunkten för scenversionen var just den mänskliga rösten. Här används alla dess uttryck, från konversation i en inbillad dialog till inre monolog, från den lugna rösten till den upprymda och från den kvävda bakom glas till den som drunknar i stadens larm.

I Halina Reijn har regissören Ivo van Hove hittat den ideala skådespelerskan att gestalta kvinnans komplexa känslor. Hon följer framstående föregångare i fotspåren: Simone Signoret, Ingrid Bergman, Liv Ullmann och många andra. Hon säger att uppdraget gör henne skräckslagen, men samtidigt nyfiken. ”Manuset visade sig vara lätt att sätta sig in i och kändes så välbekant att redan från första repetitionsdagen blev jag som uppslukad av den här kvinnans historia. Jag kände igen mycket från mitt eget liv. Förutom att vara en kärlekshistoria, är det framför allt ett desperat rop på rätten att få finnas till.” Det är första gången Halina Reijn spelar en monolog. ”Det är en märklig känsla att i drygt en timme prata med någon som inte är där, men med Ivos hjälp blev mannen i andra änden av luren levande och jag hör honom tydligt i mitt inre så fort jag för telefonen till örat och föreställningen börjar.”

Producerad av Toneelgroep Amsterdam.

Pjäsen spelas på nederländska och textas till engelska.

Samtal efter föreställningen 30 augusti med Marc Matthiesen, Halina Reijn och Wouter Van Looy.


AVEC L’AIMABLE AUTORISATION DE M. PIERRE BERGÉ, PRÉSIDENT DU COMITÉ JEAN COCTEAU’ 

Director Ivo van Hove thinks there is more to the script than the anecdotal rift between two lovers. The Human Voice is an existential drama about loss and loneliness, and the painful realisation that often you hardly know your most intimate partner. The script reveals the pitfalls of expectation and projection that arise in relationships and the bitter truth that the veil of love is sometimes torn to shreds.

It gradually dawns on the woman that she has devoted her entire life to her other half and that now, for the first time, she has only herself to fall back on. The Human Voice is a script about looming emptiness and a desire for inconsolability. The starting point for its staging was the human voice, and it investigates all sorts of ways of talking; from conversation about imaginary dialogue to monologue intérieur, from the hushed to the elated, and from muffled behind glass to dissipated in the noise of the city.

In Halina Reijn, director Ivo van Hove has found the ideal actress for bringing to life the complex emotions of the woman. She follows in the footsteps of some distinguished predecessors: Simone Signoret, Ingrid Bergman, Liv Ullmann and many others. The challenge terrifies her at the same time as making her curious, she says. “The script turned out to be so familiar and accessible that from the very first day of rehearsals I was swept up in the story of this woman. Much of it seemed to come straight from my own life. Besides being a love story, it is also predominantly a desperate scream for the right to exist”. It is the first time Halina Reijn is venturing on a monologue. “It is a strange feeling to talk for over an hour to someone who isn’t there, but with Ivo’s help the man on the other end of the line came to life, and I can hear him clearly in my mind as soon as I pick up the phone at the beginning of the performance”.

Produced by Toneelgroep Amsterdam.

The play will be performed in Dutch with surtitles in English.

Stay and listen to a talk with Marc Matthiesen, Halina Reijn and Wouter Van Looy after the performance on August 30.


AVEC L’AIMABLE AUTORISATION DE M. PIERRE BERGÉ, PRÉSIDENT DU COMITÉ JEAN COCTEAU’ 

Spelschema

Datum Tid Platstillgång
Det finns inga kommande föreställningar

Medverkande

I rollen

Halina Reijn

Författare

Jean Cocteau

Regi

Ivo van Hove

Översättning

Halina Reijn / Peter van Kraaij

Scenografi / Ljusdesign

Jan Versweyveld

Dramaturg

Peter van Kraaij

Bakom kulisserna

Introduktion till föreställningen

Dramaturgen Marc Matthiesen berättar om det holländska teaterkompaniet Toneelgroep Amsterdams uppsättning av Vox Humana som gästar Bergmanfestivalen 2016.

Bergmanfestivalen 2016

Denna uppsättning är en del av Bergmanfestivalen 2016 som äger rum den 25 augusti till den 4 september. Under elva dagar får hela sex Dramatenproduktioner premiär.  Festivalen gästas också av flera internationella gästspel, och ett rikt program av aktiviteter erbjuds.

Med medlemskap i Bergmanfestivalen får du rabatt på biljetterna du köper. Läs mer.

Mer om festivalen

The Ingmar Bergman International Theatre Festival 2016

Information in English