Detta är en arkiverad pjässida, det finns inga planerade föreställningar

Ritter, Dene, Voss – en pjäs om syskonkärlekav Thomas Bernhard

Om uppsättningen

Premiär: 6 januari 2017, Lejonkulan
Speltid: Cirka 2 timmar och 25 minuter inklusive paus

"Mästerligt – det är en lisa för själen" Expressen
”Att sätta dessa tre skådespelarna på Lejonkulans scen med detta manuset och regin är ett genidrag” Teaterstockholm.se

Läs mer

Ritter, Dene, Voss är en drastisk, rolig och bitvis mörk pjäs av österrikaren Thomas Bernhard. Vid urpremiären 1986 spelades de tre rollerna av skådespelarna Ilse Ritter, Kirsten Dene och Gert Voss – därav den något kryptiska titeln.

Vi är hemma hos två systrar, skådespelerskor, som tack vare ett majoritetsägande i en av Wiens stora teatrar bara spelar när de själva har lust. Brodern Ludwig (Staffan Göthe) är en berömd filosof, hemkommen från det psykiatriska sjukhuset Steinhof.

Den ”nyttiga” systern (Stina Ekblad) dränker honom i omsorg och syltmunkar tills han exploderar i elaka sanningar om systrarna, deras far industrimagnaten, usla porträttmålare, teaterkonsten och mycket annat. Han är lika skarpsinnig som elak. Den "onyttiga systern" (Irene Lindh) lyssnar roat, medan hon läser sin tidning och fyller på sitt vinglas.

Ludwig är skriven med filosofen Ludwig Wittgenstein och dennes brorson Paul, vän till författaren, som förlagor.

Regisserar gör Gunnel Lindblom som regidebuterade på Dramaten 1973, och sedan dess har regisserat ett 20-tal uppsättningar. Senast Samhällets stöttepelare av Henrik Ibsen. Hon är även känd som skådespelare (bland annat i en rad av Ingmar Bergmans filmer). Nu sätter hon upp denna pjäs skriven av en av hennes absoluta favoritförfattare, Thomas Bernhard, som fått en renässans i Sverige genom en serie nyutgåvor av hans romaner.

Spelschema

Datum Tid Platstillgång
Det finns inga kommande föreställningar

Översättning

Thomas Helander

Scenografi

Jan Lundberg

Kostym

Kim Halle

Ljus

Magnus Kjellberg

Bilder från uppsättningen

Bakom kulisserna

Tre frågor till Gunnel Lindblom

Varför Thomas Bernhard?
– Hade jag kunnat skriva hade jag naturligtvis velat skriva som Thomas Bernhard! Vilket raseri, vilken energi, vilket språk! Så rytmiskt och skarpt intelligent! Han var rå och rolig, han ville krossa alla auktoriteter: familjen, patriarkatet, etablissemanget, dubbelmoralen... Han öser förakt över österrikiska politiker och deras gamla unkna fascistiska och nazistiska ideal, som han anser är kvar sedan österrikarna jublande tog emot Hitler på den stolta Heldenplatz i Wien.

Varför Ritter, Dene, Voss?
– För den fantastiska, drastiska, burleska humorn. Och för den poetiska strängheten. Och för mötet mellan de två behagsjuka skådespelande systrarna och deras bror filosofen, som försöker få dem att inse att deras förmögna föräldrar var fascistiska monster utan några som helst försonande drag.

Talar Thomas Bernhard till oss idag?
– Han hade behövts nu, här, kanske mer nu än någonsin! Och han är inte bara min favoritförfattare, utan mångas. Inte minst för Elfriede Jelinek – som ansåg att inte hon, utan han borde ha tilldelats Nobelpriset i litteratur. Fast när hon fick det var han sedan länge död, han dog sorgligt nog bara 57 år gammal av en lungsjukdom som han ådrog sig redan i 18-årsåldern. Men vi spelar honom!

Sveriges radio pratar med Gunnel Lindblom