Detta är en arkiverad pjässida, det finns inga planerade föreställningar

Huset vid nattens ändeav Sebastian Hartmann (fritt efter Ingmar Bergman)

Huset vid nattens ände

Premiär: 25 augusti, Stora scenen
Speltid: Cirka 3 timmar, inklusive paus

”Internationell toppklass, värt hela pengen. (...) På ett närmast genialt sätt för han samman film och teater på scenen. De nio skådespelarna, alla mycket, mycket bra” Expressen
”Explosiv Bergmanodyssé (...) en scenisk smällkaramell (...) oerhört imponerande” UNT
"det är rörande och roligt, man blir helt fångad (...) En mäktig och stark upplevelse (...) Ensemblen är helt suverän" SR Kulturnytt
”en kärleksfull drift med Ingmar Bergmans formspråk, allt toppat med en stor dos tysk teaterestetik (...) Hartmann lyckas belysa hur genial Bergman ärSvD
"fascinerande" DN
"kreativ så det sprakar om det (...) Skådespelarna är imponerande skickliga" Kulturbloggen

Ett kalejdoskop av möten mellan människor i Bergmans olika rum

I Sebastian Hartmanns nyskrivna Huset vid nattens ände kliver vi in i ett hus bestående av Ingmar Bergmans olika rum, en plats där ett antal gestalter från Bergmans filmer och teaterpjäser kommer och går och interagerar med varandra i nya oväntade konstellationer. Även Bergman själv dyker upp, gestaltad av ett körliknande kollektiv på nio personer som tillsammans fångar de många nyanserna i den motsägelsefulla och fascinerande Berättaren. Det blir ett visuellt storslaget, mänskligt, humoristisk och musikaliskt kollage där film och teater går hand i hand.

Läs mer

Den hyllade tyske regissören Sebastian Hartmann inspirerades till att hedra Ingmar Bergman på detta vis efter en vistelse i Bergmans hem på Fårö. Scener och karaktärer ur verk som Skammen, Fanny och Alexander, Scener ur ett äktenskap, Laterna Magica, Ur marionetternas liv, Viskningar och rop, Tystnaden och Vargtimmen glider in och ut i föreställningen. Greppet påminner till viss del om hur Hartmann dekonstruerade Henrik Ibsens verk i föreställningen Ibsenmaskin som sattes upp på Ibsenfestivalen i Oslo 2010.

Hartmann har under våren varit aktuell med sin uppsättning av Nikolaj Gogols Revisorn på Schauspiel Frankfurt. 

Videoprojektioner visar såväl livefilmade sekvenser som klipp från Bergmans filmer, och liksom i Bergmans egna verk spelar musik en viktig roll i föreställningen. Men Huset vid nattens ände är inte först och främst en vördnadsfull blick på ett rikt konstnärskap, utan ett levande utforskande av människor, relationer och komplexa känslor.

Spelschema

Datum Tid Platstillgång
Biljetterna släpps kl 12 / Tickets for sale at 12 pm

Kostym

Adriana Braga Peretzki

Ljusdesign

Lothar Baumgarte

Videodesign

Voxi Bärenklau

Peruk / Mask

Melanie Åberg

Körledare

Christine Groß

Bilder från uppsättningen